Page 1 of 1

"Köra" in kolvringar?

Posted: 2011-08-23 16:10:38
by emm
Bytt kolvringar, behöver dessa köras in?
Jag förstår att jag inte ska ligga på 6000 varv konstant vid körning (som om jag gjorde detta :roll: ) men är det något speciellt jag ska tänka på? Om allt går som det ska så tänkte jag börja köra imorgon kväll, tjohoo!

Tänkte byta olja iaf efter 100 mils körning (kommer nog ta mig flera månader =/ )

Re: "Köra" in kolvringar?

Posted: 2011-08-25 20:40:39
by Peedster
Vilka ringar körde du tillslut då? Blev det Götzes?

Vad duktig du har blivit dessutom! :)

Stoppade själv i en urtagen kolv igår med iofs de gamla ringarna men allt såg bra ut och nu löper kolven smärtfritt i loppet...

Mvh Peter

Re: "Köra" in kolvringar?

Posted: 2011-08-26 09:35:02
by emm
Beställde enligt orginalnummer till 951 från Utzon och det kom Goetze, efter telefonsamtal med Utzon så är detta korrekt ringar.

Mät ringarna i cylinderloppet (gapet) så vet du om dom är innom toleranserna, nu när du ändå har allting ute.
Good Luck!

Re: "Köra" in kolvringar?

Posted: 2011-08-26 10:16:02
by gegge
Köra in kolvringarna går bara i ett nyhenat(honat) cylinderlopp. Gärna med lite halvdan mineralolja så det går fortare. Loppen fungerar då som våtslippapper och då får kolvringarna sin riktiga form. Gärna belasting och accelerationer som tvingar ut kolvringarna. Ingen fiskörning!

Re: "Köra" in kolvringar?

Posted: 2011-08-26 10:31:12
by makkanftw
gegge wrote:Gärna belasting och accelerationer som tvingar ut kolvringarna. Ingen fiskörning!
Men framförallt gott om motorbroms vad jag förstått?

Re: "Köra" in kolvringar?

Posted: 2011-08-26 10:59:59
by emm
gegge wrote:Köra in kolvringarna går bara i ett nyhenat(honat) cylinderlopp. Gärna med lite halvdan mineralolja så det går fortare. Loppen fungerar då som våtslippapper och då får kolvringarna sin riktiga form. Gärna belasting och accelerationer som tvingar ut kolvringarna. Ingen fiskörning!
wow, thanks! Vad glad jag blir =)

Re: "Köra" in kolvringar?

Posted: 2011-08-31 17:44:25
by Bengt
Nja, kromade ringar skall inte slitas in. Kromet är extremt tunnt och när det är bortslitet är ringen slut.
http://www.precisionproductsuk.com/piston.htm
Med alusil cylindrar så är loppen i stort sett blanka efter honing och behöver inte mycket inkörning heller. Kör som vanligt!

Bngt

Re: "Köra" in kolvringar?

Posted: 2011-08-31 18:04:57
by gegge
Visste inte att toppringen i 951 var kromad :oops: Är dessutom loppen blanka förstår jag inte riktigt hur oljefilmen ligger kvar. Måste kolla upp det, gissar att alusil och nikasil är lite speciellt i många avseenden. Länken gällde förresten dieslar.

Re: "Köra" in kolvringar?

Posted: 2011-08-31 18:57:49
by Bengt
Det förekommer mycket missuppfattningar om Alusil. Här kan man läsa vad kolbenschmidt som hittat på tekniken säger http://www.kolbenschmidt.com.tr/pdf/bro ... 02_WEB.pdf

Man använder hypereutektisk aluminium som innehåller så mycket kisel att det bildas kiselkorn. Efter borning så friläggs dessa korn med en etsningsprocess. Det leder till att ringarna glider mot en extremt hård yta och att olja kan ligga i dalarna runt kornen. Eftersom material i kolvar och cylindrar är samma kan man ha extremt litet kolv-cylinderspel. Kolvringarna har rätt gap från början och det ändras i stort sett inte.

Alltså, byta ringar behövs bara om ringarna har slitit ner kromet. Omborrnning och honing måste göras enligt KS process. Kolvar med järnbeläggning måste användas.

Bngt

Re: "Köra" in kolvringar?

Posted: 2011-08-31 19:04:33
by Bengt
Ja, första länken handlade om dieslar men min poäng var att kromade ringar formar loppet och järnringar formas av loppet. Ringar i ett järnlopp sliter ner topparna efter honing tills anliggningsytan är lagom stor för ringtrycket. I alusil finns inga metalltoppar att slita ner. Kiselkornen slits i stort sett inte. Däremot kan de ryckas loss ur matrisen med tiden.

bngt

Re: "Köra" in kolvringar?

Posted: 2011-08-31 19:10:27
by gegge
:#pray: