Ljudnivå med 3" avgas?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Henka
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Ljudnivå med 3" avgas?

#1 Post by Henka »

Jag satt och funderade vad som ska bli nästa projekt på turbon och snöade in på avgassystem.
Frågan är då om jag klarar bullerkraven som PCS har på sina bankörningar med ett tretums system och bara en dämpare? Eller behövs två ?
Jag har ingen katalysator.
Vad har ni för erfarenheter?
944 turbo -87 (Numera pensionären)

924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)

PCS 5266

gurra
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Ljudnivå med 3" avgas?

#2 Post by gurra »

Turboaggregatet fungerar som en ljuddämpare i sig, 3" med 1 dämpare är inga problem förutsatt att wastegaten inte dumpar fritt.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Lodde
S-Poster
Bilmodell: 944 LG Special

#3 Post by Lodde »

Tjo!

Vet inte om du är hjälpt av det men här kommer det.
Lasse som jag köpte min bil av, en N/A har 3 tum och det låter grymt bra.
Han satte dit en sport kat därefter en dämpare och sen en slut dämpare, tror att han byggde systemet för att man ska få tävla med bilen och känns lite miljövänligare med en kat. Allt är som du vill 3 tum det enda som jag märkt är problem om bilen är moddad i shcassit då vill man ha avgaset så högt upp som möjligt och med 3 tum så är det lätt att det tar emot vid en plåt mit under bilen som är mellan trans axeln och avgaset och då avger vibrationer vid stark acceleration. Jag ska prova lägga en gummi bit mellan eller ta bort plåten.

Mvh Lodde

jerker67
Addict
Bilmodell: 944N/A -84

#4 Post by jerker67 »

Henka wrote:Jag satt och funderade vad som ska bli nästa projekt på turbon och snöade in på avgassystem.
Frågan är då om jag klarar bullerkraven som PCS har på sina bankörningar med ett tretums system och bara en dämpare? Eller behövs två ?
Jag har ingen katalysator.
Vad har ni för erfarenheter?
Lämna bilen till CP service i edsbyn du får garanterat ett gymt fint bygge av ferrita grejer om man vill ha det

kikapå hans sida så får du lite referenser iaf.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Tobs
NA-Poster
Bilmodell: 944 Turbo -90

#5 Post by Tobs »

Jag bytte precis ut bakre original-dämpare (Porsche 951) mot en kort simons-modell (avrostat original, simons blev en paniklösning för den korta säsong som är kvar) men det låter nu alldeles för mycket i mitt tycke. Jag älskar annars motorljud med skön klang i men det här blev mer som en brölande volvo..

Att 2.5" vs 3" gör skillnad i ljud är nog alla överens om, men skulle säga att typen/märke på ljuddämpare gör minst lika mycket. Helst skulle man ju vilja lyssna på ett system innan man bestämmer sig för att byta :)
Porsche 944 Turbo -90
Nissan 300ZX TT JSPEC -90
BMW 320i -93

Post Reply