[Problem] Kan det vara hjullager, drivknut eller broms?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo

[Problem] Kan det vara hjullager, drivknut eller broms?

#1 Post by Fredrik Nyqvist »

Hade för ett tag sen en dålig drivknut på vänster sida vilket resulterade i ett knackande ljud vid gaspådrag och motorbroms. Detta åtgärdades genom att byta den dåliga drivknuten mot en ny. I samma operation byttes det plats på drivaxlarna. Vid det bytet så flyttades även drivknutarna med "sin" drivaxel, dvs. drivknutarna från höger sida hängde med till vänster och de på vänster (inkl. den nya drivknuten) till höger sida.

Har nu, efter kanske 100 (gat-) mil, fått ett liknande knackande ljud från vad jag tror är vänster bak. Denna gång är det dock inte lika skarpt utan mer dovt. Det låter inte heller lika högt och hörs knappt i farter över 80-90 oavsett om det gasas, bromsas eller svängs. En annan skillnad är att det inte verkar låta mest vid gaspådrag eller motorbroms utan lite mest hela tiden, med viss ökning vid högersväng.

Hade själv baserat på detta gissat på hjullager eller drivknut (suck, inte igen) , men det som gör mig lite konfunderad är att om jag trycker lite på bromsen så slutar det att låta (eller åtminstone blir det så lågt att jag inte hör det), och detta oavsett om jag gasar på, "motor"-bromsar eller svänger samtidigt som jag trycker ner bromsen. Bromsklossarna och skivor var när jag monterade de för kanske 150-200 mil sedan i bra skick och bilen har inte gått särskilt hårt sedan dess.

Har inte hunnit kolla nåt än, men ville kolla om någon har någon gissning på vad det kan vara?
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

Dea
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

Re: [Problem] Kan det vara hjullager, drivknut eller broms?

#2 Post by Dea »

Det kan vara beläggen som slammrar lite, särskilt om du inte har skrikmellanläggen och "vikterna" på plats.

Jag hade ett liknande fenomen vid körning på bana, efter ett tag hade jag ett lite smällande ljud från ena bakhjulet vid kurvtagning. Slutade med att handbromsbackarna släppte när jag var på väg hem från banan och så blev det bogserbil resten av vägen :(
Verkar vara ett inte helt ovanligt problem med eftermarknadsbackar att fjädrarna inte spänner upp dom tillräckligt hårt (oga av lite fel hålbild till fjädrarna som håller ihop de två backarna) och då ligger dom och rör sig och till slut så lossnar dom.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster

#3 Post by Fredrik Nyqvist »

Dea wrote:Det kan vara beläggen som slammrar lite, särskilt om du inte har skrikmellanläggen och "vikterna" på plats.
Vad menar du med "vikterna" ? Menar du spänngrejen som håller beläggen på plats? Jag har någon skriddämpningsmatta som jag klistrade på baksidan av beläggen.
Dea wrote:Jag hade ett liknande fenomen vid körning på bana, efter ett tag hade jag ett lite smällande ljud från ena bakhjulet vid kurvtagning. Slutade med att handbromsbackarna släppte när jag var på väg hem från banan och så blev det bogserbil resten av vägen :(
Verkar vara ett inte helt ovanligt problem med eftermarknadsbackar att fjädrarna inte spänner upp dom tillräckligt hårt (oga av lite fel hålbild till fjädrarna som håller ihop de två backarna) och då ligger dom och rör sig och till slut så lossnar dom.

/Dea
När du säger spänner upp de, menar du då sa att backarna inte trycks ihop tillräckligt mycket och därför ligger an lite halvt om halvt under färd och då skakar och till slut lossnar?
Fredrik Nyqvist

PCS #10558

Dea
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#4 Post by Dea »

Nej, inte spänngrejen.
Vikter var inte nått bra ord...och det verkar som det var fram det satt en slags platta med cylindrar på som man passade in i kolvarna och som sattes med dubbelhäftande tejp på baksidan av belägget, ser så ut i PET.
Bak verkar det istället vara små runda plattor med en fjädrande kontruktion som kläms in i kolven, även dessa plattor ska, om jag minns rätt tejpas på baksidan av beläggen.
Funktionen är iallfall samma för båda ovanstående, dvs anti-skrik och anti-slammer, beläggen hålls ju på plats mot kolvarna.

Precis, fjädrarna som håller ihop backarna. Om jag förstod rätt är det den undre fjädern som inte spänner ihop backarna tillräckligt vilket leder till att dom ligger och skakar och att den mekanism som trycker ut backarna kan lossna.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster

#5 Post by Fredrik Nyqvist »

Hmm... den där delen som sitter i/mellan kolvarna och belägget saknar jag helt. Jag har bara en skrikdämparmatta som jag klistrat bak på belägget.

Blir kanske till att ta bort skivan och se hur backarna sitter. Vore skönt om det vore så enkelt som en dålig fjäder :roll:
Fredrik Nyqvist

PCS #10558

Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster

#6 Post by Fredrik Nyqvist »

Var igår och drog, tryckte, pillade, smorde och rengjorde lite runt bromsbackarna. Hade egentligen ingen koll på exakt hur det skulle vara eller kännas, men alla fjädrar satt på plats och kändes styva. Vid tillbakamonteringen så tog jag lite kopparpasta på bromskolvarna och efter det så är ljudet borta. Vet inte vad som gjorde det men nu oljudet borta i alla fall. Tack för hjälpen!
Fredrik Nyqvist

PCS #10558

Post Reply