Page 1 of 1
Renovera eller byta kopplingscylindrarna?
Posted: 2011-07-07 20:35:03
by fälgen
Upptäckte att min huvudcylinder läcker lite så den måste fixas. Tänkte passa på att byta slavcylinder och kopplingsslangen också ifall de inte sitter för krångligt till.
MIn tanke är om det är värt att försöka renovera huvud- och slavcylindern eller om man ska köpa nya på en gång? Är det svårt att få det bra eller brukar det funka att renovera?
Re: Renovera eller byta kopplingscylindrarna?
Posted: 2011-07-07 20:47:28
by QV_
Nu har jag aldrig plockat ner dessa delar på en Porsche men har tidigare ägare skött underhållet och bytt bromsvätska regelbundet kommer en renovering inte att vara svår. Är det inte bytt vätska regelbundet så bör man demontera och kontrollera innan man bestämmer sig.
/Janne
Re: Renovera eller byta kopplingscylindrarna?
Posted: 2011-07-07 20:53:14
by fälgen
Har ingen koll på hur det har skötts tidigare. Hade tänkt beställa grejjerna i förväg så man slipper ha bilen på pallbockar hela semestern.
Behöver man hona cylindrarna förresten?
Re: Renovera eller byta kopplingscylindrarna?
Posted: 2011-07-10 19:30:39
by henrik l79
Jag provade att renovera huvudkopplingscylindern på min gamla 944 turbo -88 och den började läcka igen efter några månader bara. När jag renoverade honade jag ur den och bytte packningarna men såg redan då att kolven hade skrapat i cylindern lite och det var nog därför det började läcka igen. Om du är minsta osäker på hur skicket på grejerna är skulle jag sätta i en helt ny huvudkopplingscylindern då det är ganska drygt jobb att byta. Det som var positivt med att ha gjort jobbet två gånger var att det gick ganska snabbt andra gången jag rev grejerna och satte dit en ny. Ha en portion tålamod när du byter och läs på hur du ska lufta grejerna.
/Henrik