Rätt Kolvringar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Rätt Kolvringar?

#1 Post by emm »

Det är ett attans prat hit och dit på rennlist angående 08-323300-00 som Goetez gör, somliga säger att det är till 944 och andra säger att det är 951 ringar som man använder till både 944 och 951 eftersom Goetez bara tydligen tillverkar den senare sorten nu.

Någon som har synpunkter? Vill ju inte riva allt bara för att sätta i "fel kolvringar"... ett set med tre ringar har jag hittat för 12.50 pund x 4 = 50 pund = 540 SEK
Här "hemma" kostar det ca 2 600: -

Tacksam för tips!
Ekonomen Emm... :wink:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Rätt Kolvringar?

#2 Post by emm »

Ingen som har några tankar?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Rätt Kolvringar?

#3 Post by Peedster »

Tjena,

Jag hade hoppats på lite visdomsord jag med faktiskt!

Jag byter vevstakslager och har toppen av och råkade trycka upp en kolv så den åkte upp ovanför blocket så en ring åkte ur så jag funderar lite på om man ska byta ringar när de ändå är så pass åtkomliga...

Funderar på det här med standardringer om blocket är orört och fint. Är det bara att köra standard ringar då och stoppa i allt igen?

Men du lyfter ut din motor helt istället?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Rätt Kolvringar?

#4 Post by emm »

Peedster wrote:Tjena,

Jag hade hoppats på lite visdomsord jag med faktiskt!

Jag byter vevstakslager och har toppen av och råkade trycka upp en kolv så den åkte upp ovanför blocket så en ring åkte ur så jag funderar lite på om man ska byta ringar när de ändå är så pass åtkomliga...

Funderar på det här med standardringer om blocket är orört och fint. Är det bara att köra standard ringar då och stoppa i allt igen?

Men du lyfter ut din motor helt istället?

Mvh Peter

Jupps, skiten ska ur...

Standardringar och standardringar, problemet är att många säger att artikelnummret som jag nämnde innan är till 944, lika många säger att artikelnummret nuförtiden tillhör 951 och kan köras till 944, jag vill gärna veta vilket som är fallet.

Tacksam för svar om någon vet!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]