Page 1 of 1

Varför går det inte att dra åt dessa?

Posted: 2011-06-24 18:22:48
by [Bobo]
Tänkte att jag skulle lägga midsommarafton till att putsa lite i motorrummet.
Putsandet gick alla tiders, tills jag hittade spår av olja... :o
Inga mängder, men tillräckligt för att jag ska bli orolig...

Vid en närmare inspektion visade sig att oljan antagligen har tryckt ut från en av bultarna på ovansidan av toppen. (Jag antar att det är dom som man skruvar fast toppen med?!)

När jag skulle dra åt den, visade sig att den inte tar gänga! :evil:
Kände på de andra, och en av dom hade samma problem.
Så nu visar det sig alltså att min motor inte sitter ihop som den ska, vilket bekymrar mig en aning....
motorbild_01.JPG
Någon som kan berätta vad bultarna har för funktion och hur jag kan tänkas lösa problemet?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Bobo

Re: Varför går det inte att dra åt dessa?

Posted: 2011-06-25 00:17:52
by Ratatosk
Det där är väl skruvarna som håller ventilkåpan, inte toppen. Skruvarna som håller toppen ser du inte förrän du lyft på ventilkåpan. Problemet med att dom inte tar gänga längre löser du med Helicoil eller liknande produkt. En variant hittar du på Swedol vid namn V-coil. I princip är det en ny gänga som monteras i det gamla hålet.

Jag har fått göra detta på en av skruvarna som håller kamkedjespännaren på min S2'a. Jag använde Helicoil men det berodde bara på tillgänglighet, andra produkter är säkert likvärdiga. Skitenkelt, gänga upp ny gänga i gamla hålet, skruva i insatsen och dra i din skruv. Sitter som f-n.

Under den välvda brickan sitter en tätning som du bör byta (om den inte nyligen är bytt), detta gäller alla 13 skruvar till ventilkåpan (du behöver lossa alla eftersom du måste lyfta ventilkåpan för att komma åt och gänga om de dåliga skruvhålen). Tätningen har artikelnummer 92810411502 och du behöver alltså 13 stycken. De finns såklart att beställa hos Utzon, kostar 19:-/st. Även ventilkåpspackningen (art.nr. 92810444709) och tätningsringen runt tändstiften (art.nr. 92810444308, du behöver 4 stycken) kan vara idé att byta när du är där och rotar.

Lycka till...

Re: Varför går det inte att dra åt dessa?

Posted: 2011-06-25 09:33:51
by [Bobo]
Givetvis är det ventilkåpan.... måste fått en lätt hjärnblödning när jag skrev....

Tack Ratatosk för det utförliga svaret!
Hade hoppats på att det skulle gå att lösa "utifrån", så jag slapp plocka isär så mycket... :(
Jaja, det är väl bara att förbereda sig på att bli skitig...

Jag torkade bort oljan som hade krypit ur, sen körde jag en sväng, och det höll tätt.
Någon som ser några hinder för att köra med den som det är över sommaren?

Bobo

Re: Varför går det inte att dra åt dessa?

Posted: 2011-06-25 11:04:20
by Karl Birgander
[Bobo] wrote:Någon som ser några hinder för att köra med den som det är över sommaren?
Inte alls!
Ha lite koll på läckage och oljenivå så är det inga problem.
Bara o sätta upp på vinterns att-göra-lista.

Re: Varför går det inte att dra åt dessa?

Posted: 2011-06-25 11:35:33
by [Bobo]
Karl Birgander wrote:
[Bobo] wrote:Någon som ser några hinder för att köra med den som det är över sommaren?
Inte alls!
Ha lite koll på läckage och oljenivå så är det inga problem.
Bara o sätta upp på vinterns att-göra-lista.
Låter bra,
som sagt, upp på vinterlistan!

Bobo