Page 1 of 2
Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-15 21:58:06
by mojo158
Hej,
Krängningshämmarna fram är oftast grövre i M030 chassin än i standard och grövre i S2-modellen än i S-modellen, kort sagt sportigare modell - grövre krängningshämmare fram. Så tycks det dock inte alltid vara bak. Exempelvis har 944 (-87 och senare) 18 mm krängare bak och motsvarande M030 chassi har 16 mm krängre bak. S2-modellen har både som standard och med M030 chassi 16 mm krängare bak.
Är det något jag missat? Jag trodde att man alltid ville ha grövre/hårdare krängare på en sportigare modell. I en gammal tråd så såg jag att någon trodde att detta berodde på att vissa av dessa krängare är ihåliga. På Clarks-garage har jag dock hittat en tabell (workshop manual, suspension upgrades) över olika modellers krängninghämmares diameter. Där står vilka framkrängare som är ihåliga men inga bakkrängare är enligt tabellen noterade som ihåliga. Jag antar då att inga bakkrängare är ihåliga och att den mindre/oförändrade diametern bak inte kan förklaras av detta. Om det är så att man inte alltid vill ha hårdare krängare bak, några ideér vad detta beror på.
/Staffan
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-15 22:34:18
by Karl Birgander
S2/turbo chassi är hårdare, kanske mindre behov av krängaren?
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-16 07:24:50
by Fredrik Nyqvist
Någonstans långt bak i mitt huvud så vill jag minnas att den bakre 18 mm-krängaren var ihålig medan 16 mm-varianten var solid. Därav var 16 mm-krängaren hårdare/styvare även om den har mindre diameter.
Men jag kan ha fel.
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-16 07:27:44
by patand
Karl Birgander wrote:S2/turbo chassi är hårdare, kanske mindre behov av krängaren?
Tror helt klart du har rätt i detta. På min bil är ju t.om bakkrängaren bortmonterad pga chassiet är hårt nog ändå.
Det handlar ju om att hitta en balans mellan fjädrar/dämpare och vilken krängare man behöver.

Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-16 07:30:43
by Fredrik Nyqvist
Fredrik Nyqvist wrote:Någonstans långt bak i mitt huvud så vill jag minnas att den bakre 18 mm-krängaren var ihålig medan 16 mm-varianten var solid. Därav var 16 mm-krängaren hårdare/styvare även om den har mindre diameter.
Men jag kan ha fel.
Var tvungen att googla lite och hittade inget som stödjer mitt minne så förmodligen är det fel.
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-16 17:47:23
by mojo158
Hej Fredrik och Patand,
Synd Fredrik att du inte hittade något stöd för din teori, det hade varit enklast så. Men saker och ting är ju sällan enkla. Patand, hur upplever du att det blev för hårt med en krängare. Vad hände?
/Staffan
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-16 19:10:21
by Cédric
Klart märkligt, krängaren borde skalats upp i hårdhet så att den är lika hård relativt dom "vanliga" fjädrarna som innan. Såvida man inte ändrade nånting i däckssetupen.
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-17 09:00:42
by mojo158
Hej,
För att föra diskussionen vidare. På s-modellen har man 18 mm krängare bak som standard och motsvarande för s-modellens M030 chassie är 20 mm (alltså grövre än 968an). M030 chassien för standard 944an (-87 och frmåt) och S2an har 16 mm krängare. Vid ett begagnatköp är det trolien någon av dessa man får tag på. Vad göra, installera den "nya" krängaren fram och behålla den gamla bak? Det beror naturligtvis delvis på den diskussion vi haft, kan krängaren på 16 mm vara styvare än den på 18 mm? Min gissning är att konstruktörerna av någon anledning har bedömt att s-modellen behöver en kraftigare krängare bak. Hade alla s-modellen alltid taklucka? Kan taklucka och högre tyngdpunkt vara en anledning till en sådan konstruktion?
/Staffan
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-17 10:16:24
by dash81
Som tidigare nämnt så är inte alltid en styvare krängare det optimala utan man måste ta hänsyn till övrig hjulupphängning såsom dämpare/fjädrar. Att S har en krängare med större diameter jmf med S2/NA i M030 utförande är säkert en avvägning om hur man vill ha balansen på bilen. Släng in en för styv krängare eller dämparpaket bak på bilen och bilen kommer få en överstyrningstendens.
Varför de skiljer sig i diameter har jag ingen aning om men man kanske ska ta hänsyn till att S2:an har en större motor/mer vikt därfram vilket kanske kan vara en plausibel förklaring. Från 88:a så hade ju NA en 2,7 l motor...
Mitt råd är att kör bilen på banan,bilda dig en uppfattning om bilens beteende och därefter uppgradera. Jag har en S-modell med uppgraderade dämpare runtom och fjäder fram och efter två banmöten börjat bilda mig en uppfattning om hur jag vill ha bilen. Nästa steg blir nog styvare krängare men vill få en bättre uppfattning/erfarenhet om hur jag vill ha balansen mellan fram och bak.
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-17 13:23:48
by mojo158
Dash,
Låter klokt. Tänker i viss mån som dig. Du har redan gjort viss uppgradering innan banmötena och jag tycker inte heller att det känns lönt att åka på något banmöte med bilen helt i orginalutförande. Har funderat över ungefär samma modifiering som du har i nuläget, men det är mitt i sommaren och det lutar åt att jag endast gör en uppgradering av krängningshämmarna under sommaren.
/Staffan
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-17 14:27:51
by Erol
mojo158 wrote: På s-modellen har man 18 mm krängare bak som standard och motsvarande för s-modellens M030 chassie är 20 mm (alltså grövre än 968an).
Turbo S har M030 standard med 18 mm krängare de enda bilarna som haft 20 mm
är så vitt jag vet Turbo Cup bilarna.
/ Erol
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-17 15:44:06
by mojo158
Hej,
Jag refererar endast till bifogad tabell ifrån Clarks-garage. Jag tycker själv att det ser konstigt ut och det är därför jag har startat tråden. Mycket möjligt att det har blivit fel.
/Staffan
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-17 16:02:32
by mojo158
Ok, jag ger upp. Lyckas inte bifoga tabellen. Varken word- eller pdf-fil går att bifoga. Vilken typ av filer kan man bifoga? Tabellen finns som sagt på Clarks-garage.
/Staffan
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-18 00:36:02
by Maxx
Re: Krängningshämmare M030 och allmänt
Posted: 2011-06-18 09:08:57
by Skillzz