Bilen blir för varm
Posted: 2011-06-15 16:07:22
Skulle behöva lite tips på vad som kan vara fel på min 951:a, som går varm.
Var hos Sandén och bytte vattenpump, remmar m.m. Även relät till kylfläktarna byttes då det gamla tydligen var modifierat så fläktarna alltid gick. När jag åkte hem såg jag att temperaturen pendlade mellan normaltemp(kl 9) och upp till första strecket (halv 11). Trodde först att det berodde på att det var bilkö den första biten, men tempen fortsatte variera hela resan hem, 30 mil.
Pratade med Sandén som trodde att den nya termostaten är dålig, men han erbjuder sig att byta den och vi kom fram till att det är OK att använda bilen tills vidare eftersom temperaturen inte blir högre än vad den blir. Har endast kört en lugn söndagstur på ca 5 mil sedan dess.
MEN, idag när jag kollade under huven så upptäckte jag att kylvätskenivån var låg och att det verkar tryckt ut genom slangen vid locket(blött på framvagnsbalken). Fyllde på så att nivån nästan var uppe på minimum och körde en kort sväng för att handla.
Nervös som man är så håller jag alltid ett öga på temperaturen och när jag nästan var hemma så gick temperaturen upp högre än tidigare. Nålen var precis uppe på det röda innan den sjönk igen. Hade då bara några hundra meter hem, men framme vid garaget så var temperaturen hög igen, öppnade huven och såg då att hela expansionskärlet var fullt med vatten och att det sprutar vatten ur slangen vid locket.
Så, där står jag nu. Har 30 mil till Sandén och det vågar jag inte köra innan jag rett ut vad som är fel. Ska ringa Sandén imorgon igen och se om han har någon ny teori, men här på forumet finns ju mycket kunskap!
Alla tips eller idéer på vad som kan vara fel är välkommna!
Var hos Sandén och bytte vattenpump, remmar m.m. Även relät till kylfläktarna byttes då det gamla tydligen var modifierat så fläktarna alltid gick. När jag åkte hem såg jag att temperaturen pendlade mellan normaltemp(kl 9) och upp till första strecket (halv 11). Trodde först att det berodde på att det var bilkö den första biten, men tempen fortsatte variera hela resan hem, 30 mil.
Pratade med Sandén som trodde att den nya termostaten är dålig, men han erbjuder sig att byta den och vi kom fram till att det är OK att använda bilen tills vidare eftersom temperaturen inte blir högre än vad den blir. Har endast kört en lugn söndagstur på ca 5 mil sedan dess.
MEN, idag när jag kollade under huven så upptäckte jag att kylvätskenivån var låg och att det verkar tryckt ut genom slangen vid locket(blött på framvagnsbalken). Fyllde på så att nivån nästan var uppe på minimum och körde en kort sväng för att handla.
Nervös som man är så håller jag alltid ett öga på temperaturen och när jag nästan var hemma så gick temperaturen upp högre än tidigare. Nålen var precis uppe på det röda innan den sjönk igen. Hade då bara några hundra meter hem, men framme vid garaget så var temperaturen hög igen, öppnade huven och såg då att hela expansionskärlet var fullt med vatten och att det sprutar vatten ur slangen vid locket.
Så, där står jag nu. Har 30 mil till Sandén och det vågar jag inte köra innan jag rett ut vad som är fel. Ska ringa Sandén imorgon igen och se om han har någon ny teori, men här på forumet finns ju mycket kunskap!
Alla tips eller idéer på vad som kan vara fel är välkommna!