Bilen blir för varm

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Tore924
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2011-06-17 21:39:41
Bilmodell: Porsche 924
Contact:

Re: Bilen blir för varm

#16 Post by Tore924 »

har något liknande problem med min 924 från 78

bilen blir varm när jag kör i stan men tempen går ner om jag gasar på lite, när jag parkerade bilen ran det ut lite orange vatten (dock samma färg på insidan av vatten behållaren)

någon som har nån idé är inte så bra på bilar och motorer så tacksam för hjälp

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Bilen blir för varm

#17 Post by fälgen »

Skrev ju tidigare att problemet förmodligen var löst, men så var det tyvärr inte..

Bilen går fortfarande upp och ned i temperatur och trycket i systemet trycker ut vatten genom slangen i expansionskärlet(via locket).

Har mer eller mindre ställt in mig på att toppackningen behöver bytas som vissa av er redan varit inne på. Tycker bara det är konstigt att det börjar i samband med service, kan ny (eventuellt dålig) termostat eller vattenpump orsaka trasig packning?

Har ett litet hopp kvar och det är att det är locket till expansionskärlet som är dåligt, gummitätningen är lite trasig. Min förhoppning är att det är därför vatten trycks ut. Önsketänkande eller rimligt?
Ett nytt är iallafall beställt hos PC och kommer nästa vecka.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Bilen blir för varm

#18 Post by fälgen »

Har nu fått hem mitt nya lock och luftat igen, efterfyllt en gång och sen höll sig nivån utan att tryckas ut eller att försvinna. Vågade därför köra en sväng nu, vilket jag inte gjort på snart en månad på grund av det här. Åkte kanske 2-3 mil, blandat landsväg och stad och temperaturen svajade fortfarande, men gick aldrig till det röda.

Återigen trodde jag allt löst sig.. Men sen stod jag på tomgång någon minut när jag öppnade garaget, öppnade först huven och konstaterade att vattennivån var bra och hållt sig konstant. Testade lyset lite snabbt(eftersom polisen blinkade på mig förut :roll: ) men helt plötsligt stod tempmätaren på rött, stängde snabbt av, men fläktarna gick inte(brukar funka) och bilen tryckte ur sig vatten genom slangen vid locket, alltså övertryck.

Om det är toppackningen, borde den inte trycka ur sig vatten vid laddtryck då snarare än vid tomgång efter körning?
Kan det vara fläktarna iallafall? Kan överhettning skapa sådant övertryck?

Har någon koll på vad byte av toppackningen kostar på Porsche Center?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Bilen blir för varm

#19 Post by Erol »

fälgen wrote:Men sen stod jag på tomgång någon minut när jag öppnade garaget, öppnade
först huven och konstaterade att vattennivån var bra och hållt sig konstant.....
helt plötsligt stod tempmätaren på rött, stängde snabbt av, men fläktarna gick
inte (brukar funka) och bilen tryckte ur sig vatten genom slangen vid locket,
alltså övertryck.

Kan det vara fläktarna iallafall? Kan överhettning skapa sådant övertryck?
Det låter som du har problem med termokontakten i kylaren som styr fläktarna,
detta är mycket vanligt, jag har bytt på 3 bilar, enbart i år.

Alternativ 2 är att fläktreläet i säkringsboxen strular, det händer också då och då.

Fläktarna brukar sällan gå sönder utan det brukar i regel vara det ovanstående
som ger upp.
fälgen wrote:Om det är toppackningen, borde den inte trycka ur sig vatten vid laddtryck då
snarare än vid tomgång efter körning?

Kan det vara fläktarna i alla fall? Kan överhettning skapa sådant övertryck?

Har någon koll på vad byte av toppackningen kostar på Porsche Center?
Som du säger, om toppackningen gett upp borde motorn trycka ur sig vatten vid
belastning, iofs. kan det vara som så att du får över tryck i expantionskärlet när
du kör men så länge vattnet pumpas runt igenom kylaren när motorn är igång så
funkar det, men när du stänger av bilen gör eftervärmen att vattnet kokar och
då trycks vattnet ut.
Har du en packning som gett upp borde du ha grumligt vatten i tryckkärlet, kan
iofs. vara svårt att se om du har blå/grön glykol. Dessutom bör det lukta avgaser
i expantionskärlet, det finns även testutrustning för att se om man har avgaser
i vattnet att köpa om man är osäker.

Ja, det är mycket troligt att vattnet kokar pga. att fläktarna inte går som de ska,
i sådant fall kommer det byggas högt tryck med resultat att den trycker ur sig
vatten.Tyvärr kan det vara som så att om du kört motorn varm vid flera tillfällen
så kan toppen slå sig och du får lekage mellan topp och cylinder, dvs. samma
symptom som om packningen gått sönder.

Börja med att kolla så att kylfläktarna går som de ska, ett topplocksbyte är nog rätt
dyrt på Porsche Center,har för mig att de tar 900:-/tim och man får nog räkna med
att det tar 5-6 timmar + planing av topp och material.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Bilen blir för varm

#20 Post by fälgen »

Läste om termokontakten igår i Haynes när jag inte kunde sova. Man ska kunna kolla med ohm-mätare, bruten krets vid kall och sluten krets vid varm, men det stod inte någon temp specat vad jag kunde se.
Hur brukar trasig kontakt yttra sig? Funkar den inte alls eller vid fel temperatur?

Fläktarna går som sagt, men vet inte om de går vid rätt tillfälle :?

Relät bytte Sandén vid servicen till ett begagnat, men jag antar att det funkar. Kan man testa det på något sätt?

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Bilen blir för varm

#21 Post by fälgen »

hmm.. det var ju lite trängre vid den där kontakten än vad jag hade för mig.. har därför inte mätt på kontakten nu. Tar man den uppifrån eller underifrån?

Kontakten såg fin ut iallfall, kan kanske varit bytt för ett tag sen, har kvitto på en begagnad kylare och förhoppningsvis byttes kontakten då.

Till saken hör också att min kylare inte sitter fast som den ska, de två övre fästena saknas så kylaren lutar framåt och hänger liksom i slangarna och sladdarna till kontakten såg lite spända ut, kanske är glapp.... Måste ta och fixa kylaren så kommer man säkert åt kontakten lättare.

Fästena till kylaren är någon slags specialare va? Nått man sätter i spåren på kylaren och sen trycker skruven på den eller? Får ta och beställa det hur som helst.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Bilen blir för varm

#22 Post by fälgen »

Nu funkar bilen igen!

Felet var den nya termostaten som inte öppnade som den skulle, som Sandén trodde från början.

Byglade kylfläkten så den gick hela tiden och körde ner bilen till Sandén som bytte termostaten och dessutom fixade endel annat, kanonservice!

Nu håller temperaturen sig mycket jämnare, den bllr fortfarande varm när man stannar men inte så den kokar trots varmt väder ute, så då antar jag att det är OK.

Tyvärr så är nog toppackningen dålig också, det byggs upp tryck i systemet och det pyser när man öppnar kyllocket... Ska planera ett byte i höst eller i vår, bilen är ändå fullt körbar så länge.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]