Page 1 of 2

Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-12 19:22:09
by PeppeF
Ikväll körde jag bilen en liten sväng och när jag stannar så upptäcker jag att det bildas en vattenpöl under bilen.
Det droppar när motorn är igång och sedan fortsätter det även en stund efter jag stängt av bilen.

Svårt att se exakt vartifrån, vatten kan ju rinna hur som helst. Men det verkar som det droppar från motorns framkant. Alltså ungefär där plastskyddet för kamremmen sitter. ??

Blir tokig på detta... Läckande vattenpump..? Termostat..? trasig slang..?

Ska väl hissa upp och felsöka i veckan, men om det finns några tips på rak arm så vore jag tacksam.

Sviestad imorron blir inställt! *skitbil*

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-12 21:18:00
by Henka_E
Läcker det bakom kåpan eller rinner det ur kåpan?

Ryck loss kåporna runt kamremmen - du borde se om det rinner kring tätningen på vattenpumpen. OM det gör det...så brukar det betyda att pumpen är körd. Vet inte om det finns ett "skvallerhål" på dessa pumpar, det borde göra det och om det läcker där - då är pumpen körd...

Sitter ju rätt mycket slang där - tex så sitter ju returen från värmepaketet där - kolla så att det inte läcker där. Om det gör det så borde det rinna på baksidan av kåporna eftersom den är utanför dem.

Men i slutändan så är det bara du som kan svara på var det läcker. Börja riva isär allt och kolla - mitt tips är att riva kåporna kring kamremmen och låta bilen stå på tomgång och kolla varifrån det kommer...

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-12 21:38:14
by Bathory
Har du AC?
Man kan bli lurad utav kondensvattnet från en AC.

Sven

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-13 20:35:50
by Nahpets
Kör till GDS håll och hissa upp bilen utan hasplåtarna. Borde du se var det kommer.

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-14 20:23:01
by PeppeF
Nu har jag varit ute och felsökt lite. Blir tokig då jag inte ser exakt vart det läcker.
Det kommer iallafall nånstans bakom kåpan för kamremmen. Tyvärr måste man väl lossa kamremmen för att få bort den inre plastkåpan och sedan se om det är pumpen som läcker.

Märkliga är att den börjar droppa efter nån minut från jag startar bilen . Vattenpumpen går ju hela tiden så det kanske borde läcka direkt.. *funderar*

jaja..blir väl att lossa lite mer och kika vidare.

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-14 20:53:45
by Henka_E
Att det tar en stund är ju förmodligen att det behövs både tryck och temp för att den ska börja trycka ur sig vatten. Ah, det är bara att riva ner allt, enda sättet att få grepp om vad det är. det positiva är väl att du lär dig mer om din bil!

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-14 21:12:41
by Harpin
Har du känt på vattenpumpen? Var med om att jag också märke att det droppade vatten. Kände på vattenpumpen och axeln var F-n lös. Och den hade pajjat på en dag. Hade dagen innan känt på den.

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-14 22:04:48
by Karl Birgander
Harpin wrote:Har du känt på vattenpumpen? Var med om att jag också märke att det droppade vatten. Kände på vattenpumpen och axeln var F-n lös. Och den hade pajjat på en dag. Hade dagen innan känt på den.
På 944 måste man dessvärre loss med lite saker innan man kommer åt pumpen och kan känna på den.

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-15 17:35:10
by Jacko
Haft exakt samma vatten läckage.
Packningen för oljekylningen var svaret!!

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-15 18:09:34
by PeppeF
Jag ska riva lite mer i veckan . Känns som det är vattenpumpen..

Jag bytte packningen till oljekylaren i vintras. Jag var lite inne på att det kunde vare den igen men det här läcker mer "längre fram".

Återkommer när jag rivit bort kamremmen och plastkåporna :)

Håller med om det faktiskt är rätt skoj att skruva eftersom man lär sig mer om bilen.

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-17 21:10:09
by PeppeF
En fredagskväll i garaget är inte fel :)

Det var en hel del man måste lossa för att komma åt pumpen...
Jag satsar på att det är den som läcker. Blir ju lite av moment 22 då man måste plocka bort allt för att se den... då blir det lite svårt att starta motorn för att se om det verkligen är den som läcker :)
Dock så borde man se spår efter glykol...

Men ..räcker det med att ta bort kamremmen för att kunna få bort den inre plastkåpan..?? Eller måste jag lossa kuggen oxå..?

Fortsätter mer imorron...

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-17 21:14:23
by Henka_E
Tips - min inre kåpa är moddad så att man kan få ur den utan att lossa kamremmen - rätt smutt faktiskt. Kan vara smart att göra när allt är isär.

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-20 17:15:47
by PeppeF
Ska beställa en ny vattenpump men jag blir inte riktigt klok på vad som menas med ny/resp gammal pump..?

Är det risk att jag måste uppgradera nåt mer (spännrulle? kamrem? ) nu när jag köper en ny pump...??

Min motor ska komma från en -87a om jag minns rätt.
Bifogar en bild,,
Ny kamrem.jpg

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-20 19:15:20
by Hasse
Det är den nya pumpen du har så kör på den.
Den typen av kamrems spännare kom -87 så minnet
verkar bra :D

Re: Vattenläckage i framkant

Posted: 2011-06-20 19:34:17
by PeppeF
Kalas !
Då är det bara beställa lite nya delar :)