Hur fungerar egentligen taktventilen i detalj?
Posted: 2011-05-31 08:34:13
Vet att taktventilen i originalsystemet är till för att bygga upp mer laddtryck än vad WG-fjäder ger för att på så vis få lite mer laddtryck men vid behov kunna gå ner i någon form av felsäkert eller "limp home" läge.
Har vid inkoppling av MAF pluggat en av slangarna till taktventilen (då det inte finns uttag för denna på MAF-röret (före turbon)) och efter det så har jag bara 0.3 bar i laddtryck. Eftersom jag fipplat med inkopplingen av taktventilen så vore det ju kanske inte konstigt om det gjorde att den inte funkade som den skulle, utan att bilen bara gav det tryck som WG-fjädern kan ge, men eftersom jag är lite lätt nojjig när det kommer till "mystiska" fel som dyker upp efter jag pillat med bilen så undrar jag om det kan vara något annat som orsakar detta. T.ex spikningar eller annat. Skulle därför vilja veta hur taktventilen fungerar i detalj.
På taktventieln sitter tre luftkopplingar; en till WG, en till trycksidan efter turbon och en till "normal-tryck"-sidan innan turbon. Den sitter dessutom kopplad till KLR (eller är det DME? ). Antar att KLR skickar någon form av PWM-signal till taktventil för att på så vis flytta luft mellan de tre luftkopplingarna.
Jag är inte så vass på hur det fungerar men antar att taktventilen när den ej bygger upp extra laddtryck kopplar ihop trycksidan med WG så att laddtrycket då styrs av fjädern på WG. Men hur blir det när den jobbar för att bygga upp extra laddtryck? Kopplar den ihop WG med "normal-tryck" för att på så vis få WG att vara stängd och fortsätta bygga upp högre laddtryck? Eller kopplar den ihop trycksidan med "normal-tryck" för att på så vis få WG att "se" ett mindre tryck?
Har vid inkoppling av MAF pluggat en av slangarna till taktventilen (då det inte finns uttag för denna på MAF-röret (före turbon)) och efter det så har jag bara 0.3 bar i laddtryck. Eftersom jag fipplat med inkopplingen av taktventilen så vore det ju kanske inte konstigt om det gjorde att den inte funkade som den skulle, utan att bilen bara gav det tryck som WG-fjädern kan ge, men eftersom jag är lite lätt nojjig när det kommer till "mystiska" fel som dyker upp efter jag pillat med bilen så undrar jag om det kan vara något annat som orsakar detta. T.ex spikningar eller annat. Skulle därför vilja veta hur taktventilen fungerar i detalj.
På taktventieln sitter tre luftkopplingar; en till WG, en till trycksidan efter turbon och en till "normal-tryck"-sidan innan turbon. Den sitter dessutom kopplad till KLR (eller är det DME? ). Antar att KLR skickar någon form av PWM-signal till taktventil för att på så vis flytta luft mellan de tre luftkopplingarna.
Jag är inte så vass på hur det fungerar men antar att taktventilen när den ej bygger upp extra laddtryck kopplar ihop trycksidan med WG så att laddtrycket då styrs av fjädern på WG. Men hur blir det när den jobbar för att bygga upp extra laddtryck? Kopplar den ihop WG med "normal-tryck" för att på så vis få WG att vara stängd och fortsätta bygga upp högre laddtryck? Eller kopplar den ihop trycksidan med "normal-tryck" för att på så vis få WG att "se" ett mindre tryck?