Page 1 of 1
2.5" eller 3" avgas på en n/a?
Posted: 2011-05-26 23:11:34
by Henka_E
Insåg att jag bara har 2" avgas på min bil - borde finnas potential för iaf 1hk om jag byter till ett grövre. men hur grovt? Verkar som att det i USA finns folk som kör med 3" - men det är väl ändå grovt i onödan?
Mina konkurrenter kör 2.5" avgas på sina 1.6or och 1.8or med cirkus 135-140hk förresten...
Re: 2.5" eller 3" avgas på en n/a?
Posted: 2011-05-26 23:43:13
by Erol
Handlar väl om mottryck, i regel vill väl en
sugis ha ett visst mottryck för att gå bra.
Ska finnas program/formler för att beräkna
detta mottryck.
/ Erol
Sent from my X10i
Re: 2.5" eller 3" avgas på en n/a?
Posted: 2011-05-27 09:10:58
by aron79
ja alltså mottryck är kanske lite enkelt uttrykt men man vill ju skapa rätt pulser i systemet, tror inte du tjänar fantastiskt mycket i effekt av att byta systemet om du inte hade tänkt byta grenrör också? Däremot sparar du massor av vikt, orginalsystemet är tjockt gods i och väger bly!
kan starkt rekomendera halvsystemet i rostfritt från utzon, mycket välbyggd, billigt och låter fantastiskt. Tror det är 2,5".
Erol:
Dom programen jag har sätt för att beräkna detta är väldigt avancerade då det kräver en ganska stor förståelse för gasväxling och flöde för att få ut något vettigt ur dom. Men visst finns dom
//Aron
Re: 2.5" eller 3" avgas på en n/a?
Posted: 2011-05-27 09:48:56
by JohnC
Vem i Sverige kan då bygga det optimala systemet med tillhörande mappning?
Re: 2.5" eller 3" avgas på en n/a?
Posted: 2011-05-27 10:08:08
by aron79
JohnC wrote:Vem i Sverige kan då bygga det optimala systemet med tillhörande mappning?
oj det här kan bli en rörig diskussion
Just det "optimala" är ju lite svårt att säga, om du vill ha ett system anpassat för en viss karaktär går det ju att räkna på men jag skulle nog snarare kolla med typ lindsey om vad deras deras grenrör är "optimerade" för. alltså visst, grundregeln är ju typ kort o tjokt höga varv och långt och smalt låga varv, sen har du ju 4-1 och 4-2-1 system också och dessutom skall allt lira tillsammans med valda kamaxlar osv...
Nämner som ni märker inte så mycket om systemet efter grenrör, det påverkar såklart men absolut mest effekt av ändring får man i grenröret. Storlek på rör direkt efter grenrör påverkar ju pulsen beroende på areaökning men sen blir påverkan mindre och mindre pga. att gaserna svalnar och "krymper".
(pratar nu såklart om N/A motorer, för turbomotorer ser det ju lite anorlunda ut)
lite rörigt. men som sagt "optimalt" är ju i detta fallet högst subjektivt..
Kanske lite OT men men.
//Aron
Re: 2.5" eller 3" avgas på en n/a?
Posted: 2011-05-27 10:50:56
by gegge
Med ett avstämt grenrör är gashastigheten långt viktigare än mottrycket, därför kan ett större avgassystem faktiskt ge lägre effekt. På sugmotorer är inte större bättre som på turbomotorer. Dessutom måste du ha en större ljuddämpare på ett 3" jmf 2", kanske tom nollsummespel...
Om du samtidigt skulle byta kamaxel skulle jag nog rekomendera ett bättre 4-1 system som är förhållandevis lätt att dimensionera vettigt. Orginal har för korta primärrör för att fungera optimalt, dessutom går 4ans rör rätt in in 1ans (på senare motorer). Med instoppade data såsom; borr, slaglängd, komp, kamduration, vevstakslangd, varv, ventilstorlek, verkningsgrad så blir primärrören 700-1100mm och avgasrör 1800-2700mm beroende på om man tunar till 4000 eller 6000varv. Grenröret är då avstämt med tredje frekvensen och avgasröret med andra. (jag höftade lite då jag inte riktigt vet alla data)