Page 1 of 1

Byta stakar och kolvar....

Posted: 2011-05-19 22:09:41
by Torbjorn968
Har hittat långa stakar och korta kolvar I australien. Detta skall ge bättre vrid över hela registret. En ganska fantastisk svensk 924 med 928 motor kör med dem och teamchef Janne är övertygad om deras förträfflighet. Både stakarna och "hooka hey racing" kan du hitta här:

http://www.pureperformancemotorsport.com/cars.php?id=26" onclick="window.open(this.href);return false;

Många anser att cylinderloppen skall borras till närmaste överdimension när man ändå byter kolvar, då blir det en grej till på kostnadslistan.

Nästa frågeställning är genometri på standard kolvar och stakar för att få ordning på beställningen av lång stake + kort kolv.

Stakarna och kolvarna var annars ganska billiga. Stakarna blev typ 6000:- + moms och tull (borde vara 4%).

//TL

Re: Byta stakar och kolvar....

Posted: 2011-05-19 23:45:38
by gegge
Hoppla! En gammal 5,4l på över 500hk sugmotorhästar låter våldsamt i en 924 :#944burn:

Re: Byta stakar och kolvar....

Posted: 2011-05-20 09:30:11
by Henka_E
Original 944 verkar vara 150mm långa. Lindsey säljer 4.55mm längre rods för $1100 - inte farligt. Hur mycket längre vill man ha?

Re: Byta stakar och kolvar....

Posted: 2011-05-20 09:35:06
by Torbjorn968
Undersöker! OT: vad vägden din 944 henka?

//T

Re: Byta stakar och kolvar....

Posted: 2011-05-20 10:04:40
by gegge
Gissar att ni redan läst om längden:

http://www.stahlheaders.com/Lit_Rod%20Length.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Byta stakar och kolvar....

Posted: 2011-05-20 10:05:01
by gurra
Har de kolvar som passar alusil-block? Det kanske de har, men kolla upp det noga då det i princip bara är Mahle och Wössner som gör kolvar för alusil.

Längre Pauter-stakar och specialgjorda Wössner-kolvar med kolvaringar och kolvbultar är liite drygt 20000 kr hemma i Sverige med moms, tull osv.