Tänkte bara kolla kopplingarna mellan bakaxlarna och växellådan lite eftersom de läcker olja. Tanken var att beställa "packboxar för utgående axlar på växellådan" från utzon och byta dem, alltså vad jag antar är nya gummiringar som hindrar oljan från att läcka ut. Då upptäckte jag att det var glapp på ena sidan mot växellådan. Ganska mycket glapp. Verkar inte alls stabilt. När jag tänker på att jag åkte runt halva Europa med det här förra sommaren blir jag lite mörkrädd. Vad kan gömma sig där inne? Nu kanske jag behöver beställa fler delar. Eller kan det vara så att jag bara behöver dra åt någon bult eller mutter ungefär som man kan göra med hjullager ibland?
Jag spelade in en liten film med mobilen och la på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=YtopAj8HxAo
Har någon förslag på vad jag borde ha mer förutom nya packboxar? Jag kommer att vara i en gör-det-själv-hall så jag kan inte lämna jobbet halvvägs och vänta på delar.
Dessutom kan det här förklara varför jag har ett lågt vinande från bakvagnen i hastigheter över 50 km/h? Ljudet är hastighetsberoende men oberoende av om växel är i eller i neutral eller om jag kopplar ur. (Hörs såpass svagt att man får hålla fönstren stängda och stänga av radio etc.)
Tacksam för alla förslag - micmac
Oroande bakaxelglapp mot växellådan
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 924 na
Oroande bakaxelglapp mot växellådan
924 na 1980
- jerker67
- Addict
- Bilmodell: 944N/A -84
Re: Oroande bakaxelglapp mot växellådan
axeln ser ut att vara rätt normal ut i sida... har du jämfört sidorna(axlarna) mot varandra.. bilen är upphissad med va... då får du ett längre slag än när den står på backen med..
Kanske du skall kolla oljemängden... mot ditt vinande en gång.. kan vara boven
Kanske du skall kolla oljemängden... mot ditt vinande en gång.. kan vara boven
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- xanlar
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Det är helt normalt. jag brukade göra så när mina drivknutar började väsnas innan jag hann fetta om dem
Andreas Larsen
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 924 na
Det är inte rörelsen i axeln jag tänker på, det är säkert normalt, utan glappet direkt mot växellådan. På andra sidan finns det inget sådant glapp.
Bilen var upphissad men tyngden vilade på hjulen.
Det var fullt med olja i växellådan trots att det har varit lite läckage. Jag fyllde på i höstas. Får kanske prova pressa in ny molybden nere vid lagren när jag öppnar knuten.
Får se om jag hittar något när jag öppnar upp.
Bilen var upphissad men tyngden vilade på hjulen.
Det var fullt med olja i växellådan trots att det har varit lite läckage. Jag fyllde på i höstas. Får kanske prova pressa in ny molybden nere vid lagren när jag öppnar knuten.
Får se om jag hittar något när jag öppnar upp.
924 na 1980