Page 1 of 3

Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-11 23:28:39
by Henka_E
Har nu avverkat den andra original lamellen och börjar tröttna hårt på detta. Mina lameller går rakt av och ramlar i bitar. Den senaste var en flång-ny och dessutom med S2 tryckplatta.

Vad kör ni som har bytt koppling till nåt annat än original? Finns det lameller som tål att varvas med?

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-11 23:49:57
by DLS
sinter?
911 turbo eller gt3 lamell?

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-12 00:30:23
by Henka_E
Vill ju helst ha en 225mm lamell men visst, krävs det så byter jag svänghjul/kopplingskåpa... Går det att köra med turbons svänghjul på en n/a? Alltså - är trigger-pinnarna lika på n/a och turbo?

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-12 06:13:10
by aron79
vet inte om nån här har provat centerforce, men dom har iaf grejer ganska billigt. många v8 åkare som kör med deras grejer och får det att hålla så det kan ju va en idé o kolla kanske..

//Aron

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-12 07:19:31
by patand
Henka_E wrote:Har nu avverkat den andra original lamellen och börjar tröttna hårt på detta. Mina lameller går rakt av och ramlar i bitar. Den senaste var en flång-ny och dessutom med S2 tryckplatta.

Vad kör ni som har bytt koppling till nåt annat än original? Finns det lameller som tål att varvas med?
:shock: Hur mycket varvar du?

Det är inte starterna som äter kopplingen?

Låter ju märkligt att det inte ska hålla för den moderata effekt du har, det är ju ungefär samma effekt som i min bil och den kopplingen har hållit länge. Iof varvar jag inte mer än 6500 varv/min och har gjort bara någon enstaka snabb start från stillastående.

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-12 08:56:26
by Cédric
Du råkar inte ha problem med slav/huvudcylinder som gör att den inte kopplar ur helt? Kanske också är kopplat till dina växlingssvårigheter.

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-12 09:29:15
by gurra
Spec. Blir inte överhettade som en original och håller för det mesta. Snabbare in/ur-grepp är trevligare för snabba växlingar också.

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-12 10:13:59
by Henka_E
Ja jag vet inte vad jag ska tro. Har spenderat dagen i telefon med diverse långloppsteam som åker 944 och jag möts hela tiden av kommentarer typ

"Jaja, men vi byter ju koppling tre fyra gånger per år - original lamellen håller ju inte. Inte turbons heller"...

och

"Lindseys grejjer (alltså spec) håller bättre, en sån håller 4 rejs istf 2"

För mig kommer sånt lite som en chock - jag kan inte fatta att det kan vara så illa. Men men, det verkar ju som att det är så. Tipset verkar vara fjädrad sinterlamell, alu turbo svänghjul och alu tryckplatta - till en roadsport C bil!!!!!!! WTF??!?!??!???!? Alla planer på att nånsin åka med original lamell är iaf härmed totalt avskrivna.

Den första kopplingen som satt i bilen höll ju 4st rejs 2004, kanske nån trackday där emellan och sen när jag köpte den höll den 20mil på Kullen, tre onsdagsträningar och 2 rejs helger. Den senaste kopplingen höll två rejs. Förvisso håller jag högt temp, men jag tycker själv att jag kör med insidan av hjälmen. Inga våldsamma kopplingssläpp, inga burnouts, inga långa stunder på höga varv....

Varvstopp - 7200rpm. Är det boven i dramat? Stooooora steg i lådan och högt varvtal?? Men det borde väl bara innebära att den slits, inte att den exploderar?

Inte direkt så att jag tänker bränna 5 papp på en original lamell som ändå bara håller två rejs...

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-12 10:20:14
by Henka_E
Cédric wrote:Du råkar inte ha problem med slav/huvudcylinder som gör att den inte kopplar ur helt? Kanske också är kopplat till dina växlingssvårigheter.
Ja och nej. Både de gånger jag haft problem med växling så har det visat sig att lamellen spruckit. Resultatet blir att det inte går att koppla ur helt. Så JA det beror på att det inte kopplar ur men NEJ det har inte med slav och huvudcylle att göra.

Trodde ju denna gång att det var den nya låda som jag byggt (med delar från tre olika lådor) som strulade, därav mina frågor om det. Nu visade det ju sig, ännu en gång, att det var lamellen...

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-12 10:21:26
by Henka_E
gurra wrote:Spec. Blir inte överhettade som en original och håller för det mesta. Snabbare in/ur-grepp är trevligare för snabba växlingar också.
Lurar lite på en spec lamell - men jag vet inte vilken jag borde satsa på. Tips?

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-12 10:45:45
by patand
924 Turbo och 944 har väl likadan koppling?

Har för mig det finns någon koppling från Ford Bronco som passar 924 Turbo (eventuellt med liten modifikation). Den borde ju vara byggd för lite mer effekt/vrid. Dock antagligen inte speciellt mycket varv på den motorn iof.

Antagligen är det billigt att köpa en Ford Bronco koppling från USA.

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-12 10:48:36
by Anders Z
Min koppling har hållit i ca 2 säsonger med PCSR nu plus några kon-dagar. Det var förra ägaren som bytte den, tyvärr är det enda jag vet om den att den inte har "gummipuck". Men det är i varje fall ingen "racekoppling", och funkar utmärkt.

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-12 10:54:53
by patand
Henka_E wrote:Ja jag vet inte vad jag ska tro. Har spenderat dagen i telefon med diverse långloppsteam som åker 944 och jag möts hela tiden av kommentarer typ

"Jaja, men vi byter ju koppling tre fyra gånger per år - original lamellen håller ju inte. Inte turbons heller"...

Den senaste kopplingen höll två rejs.
Om ett långloppsteam byter koppling 3-4 gånger per år så borde de kört minst 2 race med den kopplingen. Dvs 16 timmar om de kör i MSLS. Frågan är också varför de byter, för att den slitits ner eller för att den "exploderat"?

Om du kör två rejs så är det väl betydligt mindre tid iaf, 30-60 minuter? (vet inte hur långa racen är som du kör) Motsvarande drifttid borde ju innebära 10 race eller mer för dig iaf. :!:

Jämfört med den som satt i bilen när du köpte den så höll den ju inte heller i närheten av lika länge.

Den senaste kopplingen borde du få lämna tillbaka på garantin och få en ny tycker jag (fast då kanske man hävdar att det inte gäller någon garanti när man kör racing?).

Sen är frågan om man kan hitta någon orsak till den extremt korta livslängden (utöver att det kanske varit fabrikationsfel på senaste kopplingen)?

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-12 12:22:22
by gurra
Gå upp i diameter är ingen nackdel men det är inte där problemet ligger. Utan att ha sett just din koppling känner jag mig ändå säker på att problemet är inte har med kopplingens kapacitet (Nm) att göra utan att den blir överhettad.

En originalkoppling med organisk lamell klarar inte av värmen. Tex en original 944 turbo kan klara en snabb start med originalkoppling, men den klarar inte flera snabba starter på raken då slirar den pga att den blir överhettad.

Och när den väl blir överhettad går det att köra slut den på extremt kort tid om man fortsätter utsätta den.
Med sintrad lamell blir inte kopplingen överhettad.

Nackdelen med sintrat är att man måste varvtalsmatcha nerväxlingarna. Det är iofs fördelaktigt att göra med originalkopplingen också istället för att slira.
Om du slirar på kopplingen vid varje nerväxling inför varje kurva så blir den överhettad och sliten mycket mycket fortare.

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Posted: 2011-05-12 16:49:01
by jonaslarsson
På min 968 som jag körde lite race med hade jag en sachs sinterkoppling med förstärkt tryckplatta.
den va manligt hård :lol: men den funkade helt klockrent för bankörning. körde 1.5år med den bara på bana och jag kunde inte känna någon förslitning på den.