Växellådsolja och verktyg

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#31 Post by [Bobo] »

Jag kan sammanfatta det hela så här:
Efter att ha slitit mig halvt fördärvad, gick jag modigt upp i lägenheten och ringde Porsche center och frågade vad det skulle kosta att få det fixat.... 1100 spänn! Bara oljan skulle ju kostat mig 800 spänn,
så 3 hundra för att slippa förstöra mig själv eller bilen lät som en bra deal.

Lite trist att lämna in bilen för så "enkla" ingrepp, men samtidigt blir det garanterat ordentligt gjort och dessutom med korrekt stämpel.

Om pluggen hade lossnat enkelt hade det varit en annan sak...

Svaret på frågan är alltså JA!
De var svåra att få bort.
Det kändes som att det fanns en överhängande risk att vrida av skiten, men det kändes som att nyckeln satt stadigt...

Lycka till!
Och kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#32 Post by mojo158 »

Hej Bobo,

Missade att tråden fortsatt på nästa sida och först nu sett ditt svar. Jag ska absolut kolla efter dessa tillval. Jag börjar dock nu förstå att diffbroms var mkt ovanligt eller kanske till och med inte existerade alls på s-modellen. Några problem med att få loss pluggen vid bytet av olja?

Jag har snackat med en kille på porschecenter i sthlm. Han menade att de använder Gl5 olja. Vidare menade han att moderna Gl5 är gjorda så att de passar för Gl4 applikationer. Jag ville dock inte ta någon risk utan hittade en Castrololja som det stod på att den funkade för alla Gl5 och Gl4 applikationer. Det var endast 1 av 3 Gl5 oljor som det stod så på, så jag tror inte att man kan lita på att alla Gl5 oljor passar för Gl4-specade bilar. Jag såg någon annan som på en tråd beskrev att han hittat en Quakerstateoja som det stod att den inte hade någon korroderande effekt på brons och jag misstänker att det också är ett exempel på en olja som passar för både Gl5 och Gl4 specade bilar.

/Staffan

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#33 Post by mojo158 »

Hej igen Bobo,

Tråkigt att du var tvungen att ge upp. Jag håller med, det är inte roligt att behöva gå till verkstaden med en sådan sak. Om det får dig att må bättre så kan jag meddela att jag mkt väl kan komma att hamna i den situationen själv. Jag har inte kunskap att tex svetsa ett verktyg som tex någon beskrev.

/Staffan

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#34 Post by [Bobo] »

Mitt stora problem (förutom rädsla och okunskap förstås) är att jag inte har tillgång till något ordentligt garage och knappt äger några verktyg.
Om något behöver svetsas eller om det behövs något specialverktyg så får jag stora problem..

S2:an är dessutom min enda bil, så jag är angelägen om att saker och ting ska gå relativt fort...
Som sagt, på det hela taget var det nog bäst att lämna in den,
men det tär ju lite på egot att erkänna att "det här löser jag inte". :-(

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#35 Post by posse944 »

För mig var det inga problem att att lossa skruven, använde en 17mm insex från Swedol. Men det kanske är olika hur jävligt de sitter ;-)
Lycka till iaf :-)
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#36 Post by mojo158 »

Hej,

Jag fick inte heller loss pluggarna. Urtappningspluggen kan jag ev få loss om jag använder en hävarm. Påfyllningspluggen tror jag dock inte att jag vågar använda samma kraft på. Ser ut som att den inte är original och nyckeln sitter inte lika tight i den. Jag måste dessutom kapa lite på insexnyckeln för att kunna dra runt den (eller ta bort en bit av avgasröret). Den ger lite för stor distans för att få plats att dra runt.

Fyllde de på porschecenter på med den olja du hade köpt eller använde de egen?

Jag äger 944an ihop med en kompis och har en annan bil att köra, men sommaren är kort....och bilen nyinköpt.

/Staffan

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#37 Post by mojo158 »

Posse,

Får din nyckel från Swedol plats innanför avgasröret?

/Staffan

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#38 Post by Mårten »

Hej Staffan,
Om du skriver i din profil var du bor så kanske någon bor i närheten kan hjälpa dig.
Jag har t ex verktyg att låna ut om du nu skulle bo i närheten av mig...

Skriv oxå vilken årsmodell av Porschen du har av samma orsak som ovan, lättare att hjälpa dig med de frågor du har.

Jag tog en 17 mm nyckel + ett rör på ca 30 - 40 cm som förlängare när jag lossade min oljeplugg, gick hur fint som helst. Tänk på att alltid öppna/lossa påfyllningspluggen FÖRST! Trist om du lyckas öppna avtappningen men sedan inte får upp påfyllningen...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#39 Post by posse944 »

Det vill jag minnas att den gör, hylsan är cirka 6cm totalt. Ser att just den inte finns på Swedol nu men de har en 17mm med 55mm lång hylsa av märket AmPro, den borde ju fungera ;)
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#40 Post by mojo158 »

Hej,

Tveksamt om det funkar, låter som det jag har, men jag har inte exakt koll på millimetrarna.

/Staffan

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#41 Post by mojo158 »

Hej Mårten,

Jag bor i stockholm och har en 944s från -87. Jag har ett rör som jag inte testade med. Problemet att det är för lång distans på både den hylsa och den lösa nyckel jag för att man ska få plats att vrida mellan växellåda och avgasrör. Dessutom tror jag att påfyllningspluggen inte är original. Nyckeln passar inte lika bra där som i avtappningspluggen och jag är därmed rädd att dra sönder den helt om jag tar i med ett rör. Pluggen är inte jämn i ytterkant som den andra pluggen och jag misstänker att den är avkapad av en längre plugg.

/Staffan

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#42 Post by [Bobo] »

mojo158 wrote:Hej,

Jag fick inte heller loss pluggarna. Urtappningspluggen kan jag ev få loss om jag använder en hävarm. Påfyllningspluggen tror jag dock inte att jag vågar använda samma kraft på. Ser ut som att den inte är original och nyckeln sitter inte lika tight i den. Jag måste dessutom kapa lite på insexnyckeln för att kunna dra runt den (eller ta bort en bit av avgasröret). Den ger lite för stor distans för att få plats att dra runt.

Fyllde de på porschecenter på med den olja du hade köpt eller använde de egen?

Jag äger 944an ihop med en kompis och har en annan bil att köra, men sommaren är kort....och bilen nyinköpt.

/Staffan
Jag har inte fått oljan bytt än, lämnar bilen måndag 30/5 och kviterar ut en Panamera V6 med PDK över dagen istället .:D
Inget billigt nöje med lånebil från PC, men fort går det! :twisted:

Jag vet inte vad dom har tänkt hälla i för olja, men jag hade tänkt hälla i en helsyntet Gl4 olja.
Som väl var så köpte jag ingen olja innan jag testdrog i påfyllningspluggen....

Antar att dom kommer hälla i Gl4 olja, iochmed att det är den som rekommenderas av (nästan) alla Porsche Center som jag har pratat med.
Återkommer med resultatet så snart det är bytt!
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#43 Post by mojo158 »

Ok, Bobo,

Ska bli intressant att höra. Vilket Porschecenter lämnar du på?

/Staffan

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#44 Post by [Bobo] »

mojo158 wrote:Ok, Bobo,

Ska bli intressant att höra. Vilket Porschecenter lämnar du på?

/Staffan
Porsche Cervice Center i Linköping.

Dom är riktigt duktiga. Andrea, som driver det, har skruvat Porsche i 20 år typ, och kör dessutom en röd 951!
Kanske inte alltid jätteenkla att ha att göra med, men dom vet vad dom sysslar med.... till skillnad från mig...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#45 Post by QV_ »

Ju kortare insexhylsan är ju "bättre" blir det. Man kan också dra med en 17mm blocknyckel om insexen är tillräckligt lång. man får då vridkraften nära pluggen vilket är fördelaktigt. Förövrigt är gassvets en bra vän i nöden när man håller på med gammla bilar. Har man inte plats/får ha gas svets så finns det flera sätt att tillföra värme till en bult som skall bort. Ett av de mera "brutala" sätten är bilbatteri och startkablar... :shock:

/Janne

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users