Växellådsolja och verktyg

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#16 Post by Mattias 924 »

Jag har googlat runt lite och är rätt övertygad om att det är en GL-4 oja som rekomenderas. En GL-5 är INTE en uppgraderad och bättre olja än en GL-4 utan det är en annan typ av olja.
En GL-5 kan vara aggresiv och förstöra synkringarna i en växellåda avsedd för GL-4.

Är det ingen som har en instruktionsbok som kan kolla vad det står där.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#17 Post by makkanftw »

När jag skulle byta växellådsolja fick jag tipset att köpa dessa;
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Skruv-och ... trar-2-st/" onclick="window.open(this.href);return false;

och bränna fast i insexhålet med svets. Funka kalas och kunde därefter använda vanlig 17 nyckel/hylsa istället för insexan som man lätt rundar.
- Marcus

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#18 Post by [Bobo] »

Nu har jag pratat med en snubbe på Porsche Center Göteborg (Andrea på PC i Linköping är inte alltid så hjälpsam om han inte får betalt..) och han sa såhär:

Kör du mycket bana? Isåfall rekommenderar vi Gl5 olja, den pallar värme lite bättre.
Om du inte kör bana, så räcker det gott med en Gl4.

Han hade själv en 944 som han körde på bana, med Gl5 olja i.
I hans fall blev resultatet att den behöver bli varm innan växlellådan funkar som den ska (små hugg mellan växlarna som känns som en sliten synkring), men problemet försvinner efter någon kilometer...

Jag ska ju inte köra bana så mycket, och jag har redan det där hugget i växellådan vid kallstart, och det trodde han skulle försvinna med en Gl4 olja.

Det får nog bli en Gl4 olja tror jag...
Porscheanställdas ord väger tungt i min bok.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#19 Post by patand »

Sorry om jag gjort folk förvirrade. Hade läst någonstans att Porsche rekommenderade GL5 i alla växellådor även om de tidigare hade GL4 som spec.

Man ska inte tro allt man läser kanske... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#20 Post by [Bobo] »

Som sagt, båda funkar, men mer eller mindre bra till olika hård körning...
Jag kör ju ganska hårt, men inte som på bana, så det räcker med Gl4.
Dessutom vill jag gärna bli av med skrapet vid kallstart.. Missljud är det värsta jag vet! Kör hellre lite långsammare bara det är tyst...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#21 Post by patand »

Redline MTL är erkänt bra för synkringarna. Kanske är ett tips om du vill undvika skrap. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#22 Post by [Bobo] »

Tack för tipset!
Ska se om jag går tag i den tills imorgon...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#23 Post by KJB »

Hoppar in i tråden, då jag har liknande funderingar.

Jag har vad som troligen är "lagerskrammel" från lådan. Vilket våra bilar ofta har mer eller mindre av. Snackade med Lindvall bil om problemet och han tyckte att innan jag lämnar in på renovering så är det värt att byta olja och testa,

Saken är att jag förra veckan bytte olja. Hade då i Redline MT90 i hopp om att det skulle förbättra sutiationen. Och ljudet hörs inte när oljan är kall och då något trögare. Meken jag pratade med sa att Syntetiska oljor är lite för tunna för min låta och att han brukade köra med mineral. Så en mineralbaserad Shellolja GL5 är vad han rekomenderade. Frågan är är det någon som har kört med sån och har något tips om vilken sort ?
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#24 Post by Mattias 924 »

Kopierat från Redline´s hemsida:
"MTL, MT-85 & MT-90 are not for use in differentials with hypoid gears"
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=46&pcid=7


Audi´s verkstadshandbok specificerar "Hypoid Gear Oil GL-4"
http://www.t85q.com/Audi100_GboxManual/ ... ual061.jpg
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#25 Post by Mattias 924 »

Här finns f.ö. hela verkstadshandboken för 016-lådan.

http://www.t85q.com/Audi100_GboxManual.html
"patand" skrev:
Om inget strular...

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg till 944s

#26 Post by mojo158 »

Hej,

Jag står också i begrepp att byta växellådsolja och har noterat att 17 mm hylsa till spärrskaftet finns hos närmsta järnhandel, dock till lite högre pris (145 kr). Jag har en nyinköpt 944s från -87 och jag blir nu välidgt osäker när Bobo säger att hans S2:a inte har diffbroms. Har min 944s diffbroms?

/Staffan

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#27 Post by KJB »

Nu jag hat forskat runt lite i helgen.

Det som Lindvall rekomenderar att hälla i är Shell Spirax A 90 LS vilket är en något tjockare mineralolja som främst används till bussar och lastmaskiner 8)

Även varit i kontakt med Redline och där är det antingen 75W90 NS och 75W90 50-50 eller 75W90 NS med ca 2.5 % LSD tillsats. Men i mitt fal med missljudet så kan Shock Proof heavy vara ett alternativ. Någon som provat med denna ?
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg till 944s

#28 Post by [Bobo] »

mojo158 wrote:Hej,

Jag står också i begrepp att byta växellådsolja och har noterat att 17 mm hylsa till spärrskaftet finns hos närmsta järnhandel, dock till lite högre pris (145 kr). Jag har en nyinköpt 944s från -87 och jag blir nu välidgt osäker när Bobo säger att hans S2:a inte har diffbroms. Har min 944s diffbroms?

/Staffan
Tjena Staffan,
Min S2:a är inte utrustad med diffbroms.
Det fanns att beställa från fabrik och utrustningskoden för det är M220.
Info om extrautrustning på din bil hittar du bakom mattan i skuffen.

Om du har m220 paketet utan att veta om det så är det bara att gratulera :-)
Kolla även efter m030 när du ändå letar... Det är det styvare chassiet från 951 om jag inte missminner mig..

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#29 Post by mojo158 »

Hej Bobo,

Hur gick bytet av olja? Jag är på gång att göra samma sak. Var pluggarna svåra att få bort? Någon risk att dra dom runda?

/Staffan

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#30 Post by mojo158 »

Hej Bobo,

Hur gick bytet av växellådsolja? Jag är på gång att göra samma sak. Var pluggarna svåra att få bort? Upplevde du någon risk att dra dem runda?

/Staffan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users