Hej,
Som jag tidigare berättat är jag seriös spekulant på ett par 944:or. En av dessa har lätt brunaktig olja. Jag trodde först att det berodde på att oljan inte är bytt på fem år och att det är åldersförändringar hos oljan som ser ut så. Att oljan inte är bytt på fem år är alarmerande men jag har varit beredd att överse med det eftersom att bilen gått väldigt lite och mkt troligt snällt under dessa fem år. Nu har jag dock förstått att det kan röra sig om att kylvätska från oljekylaren har läckt ut och blandat sig med oljan. Kan det vara åldrad olja som ser ut på detta sätt eller lutar det åt att det är kylvätska som läckt ut? Det är inget brunt i kylvätskan och inget läckage från oljekylaren, kan det ändå vara kylvättska som läckt ut? I så fall, hur pass alvarligt är det att bilen gått med detta och hur pass omfattande blir reparationen? Räcker det med att byta packningar och sedan byta olja ett par gånger eller måste man göra rent motorn från kylvättska på annat sätt? Hur mycket skada har motorn tagit av detta?
Tacksam för svar
/Staffan
Brunaktig olja
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: porsche 944s
- Mattias 924
- Addict
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
Re: Brunaktig olja
Är det vatten i oljan ser den ut som majonäs eller möjligen ljus senap. Är den brun och genomskinlig är det nog inte p.g.a. vatten.

"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...