Page 1 of 1

Balansaxlar och motorfäste

Posted: 2011-04-29 10:37:21
by mojo158
Hej,

som jag nämnt tidigare på en tråd så är jag på väg att skaffa en 944a. Ska titta på en banmodifierad bil inom kort. Bilen är i princip inte körd efter ombyggnad. Vad som gör mig fundersam på förhand är att ägaren tagit bort balansaxlarna och gjort nya motor- och växellådsfästen med bussningar i oilon. Är det rimligt att tro att detta kommer att hålla med tanke ökade vibrationer och att oilon är ett relativt hårt material? Detta om man bortser från fästenas kvalité. Någon som generellt har erfarenhet av borttagna balansaxlar, funkar det bra?

/Staffan

Re: Balansaxlar och motorfäste

Posted: 2011-04-29 11:42:59
by jerker67
Det är många som kör utan balansaxlar.... eller iaf utan rem.. med axlar kvar

Re: Balansaxlar och motorfäste

Posted: 2011-04-29 12:15:26
by mojo158
Tack för svaren Jerker,

Att det är många som kör utan balansaxlar har jag förstått, men i kombination med oilonbussningar i motorfästena borde det bli en annan sak. Mer vibrationer och bussningar i hårt material, håller fäsena då?

När det gäller registreringsbesiktning tänkte jag mer generellt, vilka modifieringar kan man göra utan att behöva registreringsbesiktiga bilen, tänk banmodifiering.

/Staffan

Re: Balansaxlar och motorfäste

Posted: 2011-05-03 13:44:37
by patand
Att bussningarna är hårdare spelar nog ingen roll annat än möjligen att det blir mer vibrationer som fortplantas genom karossen.

För motorn är risken att ta bort balansaxlarna att oljepickupen går av, det finns de som förstärkt denna när de tagit bort balansaxlarna pga den risken.

Dock tror jag risken är liten på en racebil då man kör på höga varv i stort sett hela tiden och balansaxlarna nog mest är till för att ge lugn gång på lägre varv?

Ge inga som helst garantier på mina uttalanden dock...