Page 1 of 2
Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-04-27 19:58:11
by Dea
Snart klar med MAF-installationen (Vitesse V-flex

) och nya turbon och tanken är att bromsa bilen i slutet av sommaren.
För att ha nått att jämföra med hade det varit intressant med effektmätningar på dels original 250hk Turbo och med något av de vanliga chippen, typ Sandén, Bengt, etc.
Nån som har ?
/Dea
Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-04-27 20:19:19
by Bubby
är sugen på att göra en effektmätning, men har ju gjort lite mer än bara chip..

Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-04-27 22:07:13
by DLS
ja bänk papper med bara chip tror jag det är dåligt med på forumet
men sök på forumet, har för mig att det finns bänk papper på bland annat karpis bil, sen på en svart 944 som har tomas maf-kit o e85 o k26/8 turbo o sen har även björn papper i sin tråd tror jag.
det bänkades ju även en bil på elmia som hade 335hk tror jag det var (vet ej om det var i motorn eller på hjulen)
Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-05-03 09:17:28
by Patrik83
Jag skulle rekomendera denna kille om ni är intresserade av effektmätning.
http://www.witune.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Utan att riktigt veta känns 600kr för en effektmätning som ett riktigt bra pris + att han är duktig på mappning om någon skulle behöva hjälp med det.
Jag skulle även kunna ställa upp som exempel av en nära originalbil, bara chipp och ställbart ladd på min bil.

Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-05-03 09:38:54
by DLS
ja dom verkar ju nya men ändå vettiga, upptäckte dock ett problem
Bultmönster: Adapterplattor som används för att skruva fast hjulnavet i mätutrustningen finns för nedanstående bultmönster.
4 bultat: 4/98, 4/100, 4/108, 4/114,3
5 bultat: 5/100, 5/108, 5/110, 5/112, 5/114,3, 5/120
alltså inte 5x130 till porsche.
Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-05-03 09:42:34
by DLS
å andra sidan så kan dom lösa det men frågan är om dom vill ha extra betalt då
* Ditt bultmönster måste finnas i listan längst ner på denna sida. Gör det inte det tar vi fram adapterplatta som passar.
sen hittar jag inte på deras sida vilka styrsystem som dom är kunniga på förutom det dom själva säljer?
Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-05-03 09:54:15
by gurra
Jag tycker vi syr ihop en 944Sverige-dag hos någon firma med dyno lite senare framåt sommaren!
Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-05-03 09:55:15
by DLS
gurra wrote:Jag tycker vi syr ihop en 944Sverige-dag hos någon firma med dyno lite senare framåt sommaren!
Det låter som en bra ide´ gurra

Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-05-03 11:06:29
by Cédric
Jag fnulade lite på det förra året, alltså att dra ihop en dynodag hos en vettig anläggning (läs rototest eller dylikt), vill helst slippa köra på rullar pga mätosäkerhet. Men nackdelen då är att det verkar ta ett tag att ställa om mellan bilarna. Samt att det är lite sisådär med öppettiderna hos en del. Men det är ju en riktigt kul idé, stället i arboga verkar ju faktiskt vettigt i både pris och öppettider. Säg en helg i maj så kommer jag dit och gasar

För deras egen skull så borde dom ju ha porsche adaptrar på lager, ett bultmöster räcker för att täcka nästan samtliga porschar som finns på gatan.
Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-05-03 11:14:58
by gurra
En annan grej att tänka på med adaptrar är att man ibland dessutom behöver spacers för att få plats med adaptrarna på tidig offset. Tex på Rototest med 944 tidig offset måste man demontera bromsoken bak för att få plats (såvida man inte har extra spacers).
Rullar är smidigare, men större osäkerhet. Mätosäkerheten är iofs mest teoretisk, det viktigaste är att man mäter på samma ställe om man planerar att göra ändringar och sedan mäta igen framöver. Eller att man mäter med samma utrustning som andra mätt med så man har jämförbara siffror.
Rototest är väl erkänt den mest exakta, men samtidigt har man då siffror som inte går att jämföra med byggen tex i USA och då försvinner stor del av värdet i en mätning.
Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-05-03 12:39:35
by Patrik83
Jag kan snacka med dom om att fixa vårat bultmönster.
Jag kollar även vilka sprut han är bekväm med att mappa.
Återkommer!
Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-05-03 12:42:52
by gurra
Vilken bänk har de?
Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-05-03 12:45:04
by Mårten
Autotech i Trollhättan har RotoTest, när vi var där med Porscheklubben så gick det rätt snabbt att skifta mellan bilarna.
Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-05-03 14:03:40
by Cédric
gurra wrote:En annan grej att tänka på med adaptrar är att man ibland dessutom behöver spacers för att få plats med adaptrarna på tidig offset. Tex på Rototest med 944 tidig offset måste man demontera bromsoken bak för att få plats (såvida man inte har extra spacers).
Rullar är smidigare, men större osäkerhet. Mätosäkerheten är iofs mest teoretisk, det viktigaste är att man mäter på samma ställe om man planerar att göra ändringar och sedan mäta igen framöver. Eller att man mäter med samma utrustning som andra mätt med så man har jämförbara siffror.
Rototest är väl erkänt den mest exakta, men samtidigt har man då siffror som inte går att jämföra med byggen tex i USA och då försvinner stor del av värdet i en mätning.
Det jag vill ifrån är att det inte ska spela någon roll om jag har andra däck nästa gång jag kommer till bänken, eller har en annan inspänningskraft osv. Jag hade tänkt använda värdena som före-efter mätning samt även kunna mäta upp eventuell skillnad mellan två tändstyrboxar jag har. Men ska man jämföra med någon annan på andra sidan klotet så ska man ju mäta på samma sätt som dom gör, allt är ju beroende på hur man tänkt använda siffrorna.
Det verkar som dom också har ändpipsmätning av lambda, vilket är måste för mig om det ska vara nån mening, nu är jag riktigt sugen på att köra i dyno

Re: Effektmätningar efterlyses!
Posted: 2011-05-03 14:13:49
by patand
Jag är rädd att min bil ska pajja om jag kör i dyno... den är inte van att gasas fullt (iaf inte stillastående)!
Ska man vara rädd eller...
