Effektmätningar efterlyses!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Effektmätningar efterlyses!

#1 Post by Dea »

Snart klar med MAF-installationen (Vitesse V-flex :D ) och nya turbon och tanken är att bromsa bilen i slutet av sommaren.
För att ha nått att jämföra med hade det varit intressant med effektmätningar på dels original 250hk Turbo och med något av de vanliga chippen, typ Sandén, Bengt, etc.

Nån som har ?

/Dea
Last edited by Dea on 2011-04-27 20:22:18, edited 1 time in total.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#2 Post by Bubby »

är sugen på att göra en effektmätning, men har ju gjort lite mer än bara chip.. :P
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#3 Post by DLS »

ja bänk papper med bara chip tror jag det är dåligt med på forumet
men sök på forumet, har för mig att det finns bänk papper på bland annat karpis bil, sen på en svart 944 som har tomas maf-kit o e85 o k26/8 turbo o sen har även björn papper i sin tråd tror jag.
det bänkades ju även en bil på elmia som hade 335hk tror jag det var (vet ej om det var i motorn eller på hjulen)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Patrik83
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2009-09-07 07:45:58
Bilmodell: Porsche 944 turbo -88
Location: Arboga
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#4 Post by Patrik83 »

Jag skulle rekomendera denna kille om ni är intresserade av effektmätning.
http://www.witune.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Utan att riktigt veta känns 600kr för en effektmätning som ett riktigt bra pris + att han är duktig på mappning om någon skulle behöva hjälp med det.
Jag skulle även kunna ställa upp som exempel av en nära originalbil, bara chipp och ställbart ladd på min bil.
:#944burn:
944 Turbo -88
www.garaget.org/patrik83

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#5 Post by DLS »

ja dom verkar ju nya men ändå vettiga, upptäckte dock ett problem

Bultmönster: Adapterplattor som används för att skruva fast hjulnavet i mätutrustningen finns för nedanstående bultmönster.
4 bultat: 4/98, 4/100, 4/108, 4/114,3
5 bultat: 5/100, 5/108, 5/110, 5/112, 5/114,3, 5/120

alltså inte 5x130 till porsche.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#6 Post by DLS »

å andra sidan så kan dom lösa det men frågan är om dom vill ha extra betalt då

* Ditt bultmönster måste finnas i listan längst ner på denna sida. Gör det inte det tar vi fram adapterplatta som passar.

sen hittar jag inte på deras sida vilka styrsystem som dom är kunniga på förutom det dom själva säljer?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#7 Post by gurra »

Jag tycker vi syr ihop en 944Sverige-dag hos någon firma med dyno lite senare framåt sommaren!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#8 Post by DLS »

gurra wrote:Jag tycker vi syr ihop en 944Sverige-dag hos någon firma med dyno lite senare framåt sommaren!

Det låter som en bra ide´ gurra :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#9 Post by Cédric »

Jag fnulade lite på det förra året, alltså att dra ihop en dynodag hos en vettig anläggning (läs rototest eller dylikt), vill helst slippa köra på rullar pga mätosäkerhet. Men nackdelen då är att det verkar ta ett tag att ställa om mellan bilarna. Samt att det är lite sisådär med öppettiderna hos en del. Men det är ju en riktigt kul idé, stället i arboga verkar ju faktiskt vettigt i både pris och öppettider. Säg en helg i maj så kommer jag dit och gasar :) För deras egen skull så borde dom ju ha porsche adaptrar på lager, ett bultmöster räcker för att täcka nästan samtliga porschar som finns på gatan.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#10 Post by gurra »

En annan grej att tänka på med adaptrar är att man ibland dessutom behöver spacers för att få plats med adaptrarna på tidig offset. Tex på Rototest med 944 tidig offset måste man demontera bromsoken bak för att få plats (såvida man inte har extra spacers).

Rullar är smidigare, men större osäkerhet. Mätosäkerheten är iofs mest teoretisk, det viktigaste är att man mäter på samma ställe om man planerar att göra ändringar och sedan mäta igen framöver. Eller att man mäter med samma utrustning som andra mätt med så man har jämförbara siffror.

Rototest är väl erkänt den mest exakta, men samtidigt har man då siffror som inte går att jämföra med byggen tex i USA och då försvinner stor del av värdet i en mätning.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Patrik83
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2009-09-07 07:45:58
Bilmodell: Porsche 944 turbo -88
Location: Arboga
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#11 Post by Patrik83 »

Jag kan snacka med dom om att fixa vårat bultmönster.
Jag kollar även vilka sprut han är bekväm med att mappa.
Återkommer!
944 Turbo -88
www.garaget.org/patrik83

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#12 Post by gurra »

Vilken bänk har de?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#13 Post by Mårten »

Autotech i Trollhättan har RotoTest, när vi var där med Porscheklubben så gick det rätt snabbt att skifta mellan bilarna.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#14 Post by Cédric »

gurra wrote:En annan grej att tänka på med adaptrar är att man ibland dessutom behöver spacers för att få plats med adaptrarna på tidig offset. Tex på Rototest med 944 tidig offset måste man demontera bromsoken bak för att få plats (såvida man inte har extra spacers).

Rullar är smidigare, men större osäkerhet. Mätosäkerheten är iofs mest teoretisk, det viktigaste är att man mäter på samma ställe om man planerar att göra ändringar och sedan mäta igen framöver. Eller att man mäter med samma utrustning som andra mätt med så man har jämförbara siffror.

Rototest är väl erkänt den mest exakta, men samtidigt har man då siffror som inte går att jämföra med byggen tex i USA och då försvinner stor del av värdet i en mätning.
Det jag vill ifrån är att det inte ska spela någon roll om jag har andra däck nästa gång jag kommer till bänken, eller har en annan inspänningskraft osv. Jag hade tänkt använda värdena som före-efter mätning samt även kunna mäta upp eventuell skillnad mellan två tändstyrboxar jag har. Men ska man jämföra med någon annan på andra sidan klotet så ska man ju mäta på samma sätt som dom gör, allt är ju beroende på hur man tänkt använda siffrorna.

Det verkar som dom också har ändpipsmätning av lambda, vilket är måste för mig om det ska vara nån mening, nu är jag riktigt sugen på att köra i dyno :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Effektmätningar efterlyses!

#15 Post by patand »

Jag är rädd att min bil ska pajja om jag kör i dyno... den är inte van att gasas fullt (iaf inte stillastående)!

Ska man vara rädd eller... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users