Snart klar med MAF-installationen (Vitesse V-flex ) och nya turbon och tanken är att bromsa bilen i slutet av sommaren.
För att ha nått att jämföra med hade det varit intressant med effektmätningar på dels original 250hk Turbo och med något av de vanliga chippen, typ Sandén, Bengt, etc.
Nån som har ?
/Dea
Last edited by Dea on 2011-04-27 20:22:18, edited 1 time in total.
ja bänk papper med bara chip tror jag det är dåligt med på forumet
men sök på forumet, har för mig att det finns bänk papper på bland annat karpis bil, sen på en svart 944 som har tomas maf-kit o e85 o k26/8 turbo o sen har även björn papper i sin tråd tror jag.
det bänkades ju även en bil på elmia som hade 335hk tror jag det var (vet ej om det var i motorn eller på hjulen)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Jag skulle rekomendera denna kille om ni är intresserade av effektmätning. http://www.witune.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Utan att riktigt veta känns 600kr för en effektmätning som ett riktigt bra pris + att han är duktig på mappning om någon skulle behöva hjälp med det.
Jag skulle även kunna ställa upp som exempel av en nära originalbil, bara chipp och ställbart ladd på min bil.
ja dom verkar ju nya men ändå vettiga, upptäckte dock ett problem
Bultmönster: Adapterplattor som används för att skruva fast hjulnavet i mätutrustningen finns för nedanstående bultmönster.
4 bultat: 4/98, 4/100, 4/108, 4/114,3
5 bultat: 5/100, 5/108, 5/110, 5/112, 5/114,3, 5/120
alltså inte 5x130 till porsche.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Jag fnulade lite på det förra året, alltså att dra ihop en dynodag hos en vettig anläggning (läs rototest eller dylikt), vill helst slippa köra på rullar pga mätosäkerhet. Men nackdelen då är att det verkar ta ett tag att ställa om mellan bilarna. Samt att det är lite sisådär med öppettiderna hos en del. Men det är ju en riktigt kul idé, stället i arboga verkar ju faktiskt vettigt i både pris och öppettider. Säg en helg i maj så kommer jag dit och gasar För deras egen skull så borde dom ju ha porsche adaptrar på lager, ett bultmöster räcker för att täcka nästan samtliga porschar som finns på gatan.
En annan grej att tänka på med adaptrar är att man ibland dessutom behöver spacers för att få plats med adaptrarna på tidig offset. Tex på Rototest med 944 tidig offset måste man demontera bromsoken bak för att få plats (såvida man inte har extra spacers).
Rullar är smidigare, men större osäkerhet. Mätosäkerheten är iofs mest teoretisk, det viktigaste är att man mäter på samma ställe om man planerar att göra ändringar och sedan mäta igen framöver. Eller att man mäter med samma utrustning som andra mätt med så man har jämförbara siffror.
Rototest är väl erkänt den mest exakta, men samtidigt har man då siffror som inte går att jämföra med byggen tex i USA och då försvinner stor del av värdet i en mätning.
gurra wrote:En annan grej att tänka på med adaptrar är att man ibland dessutom behöver spacers för att få plats med adaptrarna på tidig offset. Tex på Rototest med 944 tidig offset måste man demontera bromsoken bak för att få plats (såvida man inte har extra spacers).
Rullar är smidigare, men större osäkerhet. Mätosäkerheten är iofs mest teoretisk, det viktigaste är att man mäter på samma ställe om man planerar att göra ändringar och sedan mäta igen framöver. Eller att man mäter med samma utrustning som andra mätt med så man har jämförbara siffror.
Rototest är väl erkänt den mest exakta, men samtidigt har man då siffror som inte går att jämföra med byggen tex i USA och då försvinner stor del av värdet i en mätning.
Det jag vill ifrån är att det inte ska spela någon roll om jag har andra däck nästa gång jag kommer till bänken, eller har en annan inspänningskraft osv. Jag hade tänkt använda värdena som före-efter mätning samt även kunna mäta upp eventuell skillnad mellan två tändstyrboxar jag har. Men ska man jämföra med någon annan på andra sidan klotet så ska man ju mäta på samma sätt som dom gör, allt är ju beroende på hur man tänkt använda siffrorna.
Det verkar som dom också har ändpipsmätning av lambda, vilket är måste för mig om det ska vara nån mening, nu är jag riktigt sugen på att köra i dyno