Lamda värde 968

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Lamda värde 968

#1 Post by Torbjorn968 »

Min bil gick som jag i "Köpes - mappning..." tråden berättat snål efter det att den fått nytt grenrör och race cat. Med 5 bar i bränsletryck (bränslepumpar sägs inte gilla detta ?) och en annan typ av tändstift går den nu på 0,95 i större delen av registret och toppar på 1 på högvarv. OK med en 968 motor?

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Lamda värde 968

#2 Post by gegge »

Skulle lägga den på 0,85 allt över låglast där den kan ligga på 1,05.

"På en vass sugmotor för banbruk så kan det inte bli enklare att bygga en startmap. Om du skriver i lambda 0.88 eller så i alla lastpunkter så är du inte så långt från sanningen. Kanske lite rikare runt max vrid och kanske lite magrare mot högre varv. Men lambda 0.88 är ganska nära sanningen över hela registret.

Att lägga lika fet blandning på låglast som på högre last gör att motorn kommer att bli lite mer responsiv då man slipper börja med att kompensera för den magra blandningen och de torra väggarna i insuget.

Jörgen - hårdvaruutvecklare på VEMS"
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lamda värde 968

#3 Post by Torbjorn968 »

Har bett Mike Billet om en kommentar om Lambda (http://www.racing-green.com" onclick="window.open(this.href);return false;)

---------------------------

Optimal och optimal....
Om den går riktigt fett så kyler bränslet motorn (bra) samtidigt som oljan spädes ut... (inte så bra).
Kör du så fett... så byt oljan väldigtfrekvent bara... typ 100mil. Vet ej hur aluseal cylinderlopp med flera tusen körde mil gillar att bli spolad av soppa i excess?

Bättre att mappa ordentligt med avgastemp och hela balletten... din motor är trots allt inte toktrimmat, samt har original bottendel eller hur?
Allt som allt, jag tycker att ett mappning med värdena som bilprovningen skulle "nästan" godkänner är att rekommendera.

Om du sen känner behovet av dom sista hk... så kanske är det värt att ställa allt på spetsen i utbyte mot snabbare slitage och en riktig racemotor bygge.

-----------------------------

Mike har kört långlopp med 968 motor

mvh

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lamda värde 968

#4 Post by Cédric »

AFR 12.7 ungefär är ju känt som ett förhållande som funkar för max effekt, allt långt bort från det känns som du bör ha lte mer koll för att lägga mappningen. Kör på Gegges förslag så blir det nog bra.

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lamda värde 968

#5 Post by Torbjorn968 »

Nu pratar du över mitt huvud :-) AFR?

Ledtråd: nybörjare!

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Lamda värde 968

#6 Post by gegge »

Torbjorn968 wrote:Nu pratar du över mitt huvud :-) AFR?

Ledtråd: nybörjare!

//TL
Lambda 1 innebär AFR 14,6:1 och fullständig förbränning. Men fetar du på något ger det mer effekt. Ett enkelt sätt att mappa på är att feta på tills dess att vridet sjunker. Då har du passerat RBT (rich best torque), genom att magra av kan du finna LBT (lean best torque), dessa varierar mellan ollika motorer och troligen ligger AFR 12,7:1 och lambda 0,86 mellan dessa. En 8V turbo vill ha fetare och en högkompad 16V klarar sig på mindre soppa. Bäst bränsleförbrukning får du vid AFR 15,4:1 eller lambda 1,05 utan att andra avgasvären skenar iväg. Under vissa förutsättning kan det vara bra med en fetare blandning då den minskar risken för spikningar något och har du en knacksensor som backar tändningen förlorar du långt mer. Vilket bekräftas av att säga att 11,5:1 är teoretiskt bäst för max effekt då flamfronten rör sig snabbast och minimrar risken för spikningar (kanske främst i en varm turbomotor).
Last edited by gegge on 2011-04-11 12:12:42, edited 1 time in total.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lamda värde 968

#7 Post by Sluggen »

AFR= Air to fuel ratio
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Lamda värde 968

#8 Post by gegge »

Tänkte tillägga att efter det att du hittat rätt bränsleblandning i varje lastpunkt bör du titta på tändningen igen. Då du har knacksensorer ställer du fram tändningen till maxvrid/effekt (utan sensorer backar man tillbaka lite för säkerhetsmarginal). Det är framför allt i tändningen du hittar hästarna då du troligen kommer ligga mellan LBT och RBT (ungefär 13,5:1-12,5:1). Det är spikkänsligheten vid maxvrid gör att man fetar på till (RBT) och sedan tunnar ut (LBT) på högre varv.

Tillägg: Man kan inte mappa efter EGT. Det enda man vet med säkerhet är att den kommer gå varmast runt 14,7:1, kanske något magrare. Dessutom är EGT något som påverkas av precis alla faktorer som finns och kan bara jämföras under exakt samma förhållanden. En smalbandlambda är nästan bättre, den talar i alla fall om när det går för snålt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Lamda värde 968

#9 Post by jonaslarsson »

här kan man se mitt lambdavärde vid bromsning av min gammla 968
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lamda värde 968

#10 Post by Torbjorn968 »

Vilket piggyback system användes? (ser ut som att det var ett piggy back om man ser text). 230 bakhjulshästar är bra, gjorde du någon körning med driftboxen (det finns så många olika dynos och antar att du inte har en referenskörning med otrimmat?).

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Lamda värde 968

#11 Post by jonaslarsson »

Jag hade ett civinco piggyback funkade helt ok.
På bilden ser nan värdena före och efter mappning.
208hk innan mappning och 230 efter mappning.
Det blev en helt annan sång i motorn efter mappning.
Efekten är drivhjulshästar.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Lamda värde 968

#12 Post by Henka_E »

Det var på en i övrigt standard 968 eller?

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Lamda värde 968

#13 Post by jonaslarsson »

Den motorn hade portad och planad topp, omslipade kammar, extraktor, 3 tums system, inga balansaxlar, alusvänghjul och balanserad bottendel
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lamda värde 968

#14 Post by Torbjorn968 »

Jag har gjort liknande grejor med topp, kammar och avgas men inte rört balansaxlar och balansering. Ännu så länge 224 hk på bakhjulen väl medveten om att rullande landsvägar visar olika.

Siffror på bakhjulen brukar annars ligga mellan 175 och 185 hk när man hittar uppgifter.Jag kommer att köra min bil paralellt med en som är helt orginal i höst.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users