Page 1 of 3

Spindelled

Posted: 2005-01-17 17:30:28
by mikko
Hjälp!
Jag fick ombesiktning på vänster spindelled (den glapade). Jag vill ju förstås få det så billigt som möjligt. så jag undrar om ni har några tips. bilen är en 944n/a - 87, 163hk.

Jag skrev till Utzon och dom sa att man nog behöver byta hella länkarmen. Dom hade ingen renoveringssats heller.

Jag skrev till Sanden också men har inte fått något svar.

Posted: 2005-01-17 17:55:31
by Bodens Svarta 944 S2
Ficke ju ett tips av Bosse under allmänt där vi diskuterat länkarmar.

http://www.jotec.se/

Eller så kan du ringa mekonomen och höra med dom om dom kan ta hem via ABR.

Dom borde väl ha till din bil...


Janne :)

Posted: 2005-01-17 17:57:14
by Daniel
Spindelledsproblem finns det en del lösningar på. En är byte av hela bärarmen. Sanden och Area951 har renoverade utbytesbärarmar till din bil för c:a 3000:-/sida. Annars kan man renovera själv med renoveringsatser, och ett tredje alternativ är att konvertera till plåtbärarmar som Mekonomen saluför för c:a 500:-/sida komplett med spindelled. Just nu under fliken "allmänt" är detta ämne aktuellt och där finns mer uttömmande svar och länkar till allt vad du behöver.

Posted: 2005-01-17 18:32:23
by Porsche944_
ja bytta spindeled på min N/a 83 163hk..
då fick ja tag på en led på mekonomen ja tror det var för 300kr..
enda jobbiga var att den gamla (från 83) var om man säger bultad(som en gigantisk popnit:P) fast, alltså ingen vanlig hedlig mutter. så fick slå upp den o borra lite.. :twisted:

Posted: 2005-01-18 04:23:04
by Bosse
Daniel wrote:Spindelledsproblem finns det en del lösningar på. En är byte av hela bärarmen. Sanden och Area951 har renoverade utbytesbärarmar till din bil för c:a 3000:-/sida. Annars kan man renovera själv med renoveringsatser, och ett tredje alternativ är att konvertera till plåtbärarmar som Mekonomen saluför för c:a 500:-/sida komplett med spindelled. Just nu under fliken "allmänt" är detta ämne aktuellt och där finns mer uttömmande svar och länkar till allt vad du behöver.
Är Mekonomen länkarmarna verkligen ett alternativ??
Det är väll längre länkarmar från årsmodell 87.
Finns mekomomen armarna även i långa utförandet?
Jag betvivlar det.
Bosse

Posted: 2005-01-27 18:09:39
by Sydbom
besiktigade bilen idag och fick även jag nedslag på spindelled fram så frågan är då hur jag kommer billigast undan? jag fick ju skräckscenarion i huvudet om 10.000:- reparationer men kan jag köpa en led nbara på mekonomen för 300 spänn och få någon verkstad att byta så har nog till och med jag råd!
är det så enkelt alltså? eller?

Posted: 2005-01-27 21:44:56
by patand
Sydbom wrote:besiktigade bilen idag och fick även jag nedslag på spindelled fram så frågan är då hur jag kommer billigast undan? jag fick ju skräckscenarion i huvudet om 10.000:- reparationer men kan jag köpa en led nbara på mekonomen för 300 spänn och få någon verkstad att byta så har nog till och med jag råd!
är det så enkelt alltså? eller?
Varför behöver du en verkstad att göra jobbet? Så klurigt kan det väl inte vara? Har du inte tillgång till garage är det ju inte så kul iof... men kunskap och hjälp kan du säkert finna här på forumet. :-)

Posted: 2005-01-27 23:33:18
by Bodens Svarta 944 S2
Ett verktyg för att dra ihop fjädrarna är ett måste.

Sen klarar man sig nästan med skiftnyckel :D (nästan)

Nja skämt åsido... Har kikat lite på PET 5-programmet (sprängskisser).
Det ser inte så värst farligt ut... Man behöver nog dock vara noga med det man tar lös och komma ihåg hur det satt.

OK/Q8 har ju garageplatser och lyftar.... (det blir billigare än verkstad)

Ta med en kompis att hjälpa till... Det skadar aldrig..
Mekonomen har fjäderverktygen och dom startar på 170:- om jag inte minns fel...

Janne

Posted: 2005-01-28 09:32:40
by Sydbom
skulle aldrig våga mig på det, speciellt då porsche säger att man inte "kan" byta spindel leden utan måste byta hela, så ska jag som knappt gjort något annat än bytt bromsbelägg ställa mig o hålla på... nja känns riskabelt.
ska ringa runt lite idag o se vad dom skulle ta för att göra det.

Posted: 2005-01-28 11:26:56
by gurra
Man behöver inte använda fjäderspännare för att byta bärarm.

Bara ställa den sidan på pallback och använda diverse olika vanliga blocknycklar. Rent tekniskt ett väldigt lätt jobb.

Ska bli intressant att se vad verkstäderna tar för jobbet!

Posted: 2005-01-28 13:00:25
by Pär Hylander
Håller med, rätt lätt faktiskt.

Däremot så rekommenderar jag verkligen att mäta upp toe efteråt, inte alls säkert att det blir exakt samma som innan vilket kan innebära dåligt beteende och mer däckslitage.

Posted: 2005-01-28 13:16:04
by Sydbom
snackat med min lokala lilla verkstads kille som gjorde mycket på min 924, och han trodde på 1 till 1 1/2 timmes jobb. men jag ska bränna ner till han nästa vecka så han får se hur det ser ut, sedan beställer jag prylarna.

Posted: 2005-01-28 13:19:18
by Sydbom
någon som har bytt spindelleden själv överhuvudtaget? eller blir jag den förste?

Posted: 2005-01-28 14:15:35
by Daniel
Ska bli spännande att höra hur konverteringen till plåtisar går. Har ju själv varit inne på samma tanke, men tog istället kontakt med jotec i Väckelsång och beställde ett superdeluxeballjointkit av honom som installeras när bilen kommer fram ur vinterdvalan. Jag gjorde lite research på rennlist om rennbay kiten och de fick idel lovord, så jag har höga förväntningar på dessa. Återkommer med rapport när de sitter på bilen.

Posted: 2005-01-28 15:42:25
by Daniel
Ursäkta, jag läste tråden slarvigt innan. Läste bara ledorden "mekonomen" och "billigt" och tog då för givet att du konverterar till plåtbärarmar. Jag tror inte att du bara kan köpa själva spindelleden på mekonomen och byta den på din alubärarm. men som sagt, jotech har renoveringskit som verkar vara bra och inte kostar skjortan, och förefaller vara hyfsat enkla att montera själv.