Page 1 of 5

Ingen gnista

Posted: 2011-03-31 21:10:14
by Lodde
:cry: Har byt givarna till både varvtal och puls samt mät dem och båda liger på 975 ohm vilket skall betyda att dom är ok
byt spole
har börjat riva konsollen där allt är kopplat men VILL helst inte.

Någon som har ett bra tips

Mvh Larry aka Lodde

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-03-31 21:28:57
by posse944
Hände det under körning eller ville den helt plötsligt inte starta nån dag?

Kan ju kolla ifall rotorn är hel... (min hade brännt en gång).

/Tommy

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-03-31 21:38:34
by Lodde
Det hände under körning och nu måste jag ut och mäta rotorn för det har jag inte gjort :? // Lodde

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-03-31 21:48:02
by Erol
Kolla DME-relät, det är ofta det som strular.

Image

Bygla de 3 stora kontakterna i säkringsdosan med en kabel och se om du
får gnista.



/ Erol

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-03-31 21:54:46
by FredrikÅ
Lodde wrote:Det hände under körning och nu måste jag ut och mäta rotorn för det har jag inte gjort :? // Lodde
Kolla att den rotorn sitter fast som den ska också.

På en av mina gamla bilar så lossnade den helt enkelt från axeln under körning..
Bilen baktände rejält ett par gånger, sprängde ljuddämparen med en riktig salut - och sen var
den naturligtvis lite svårstartad... :D

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-03-31 22:09:44
by Lodde
det verkar som allt är ok fram till motorn men kan inte höra bensin pumpen och ingen gnista så jag prövar bygla relät imorgon för nu får jag inte gå ut mer för frugan :oops: kalas imorgon men jag kan nog smyga iväg några minuter :twisted: // Lodde

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-03-31 22:12:07
by Lodde
Erol vad är det för en röd X-tra kabel som ligger där :?:

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-03-31 22:41:18
by Erol
Lodde wrote:det verkar som allt är ok fram till motorn men kan inte höra bensin pumpen och ingen gnista så jag prövar bygla relät imorgon för nu får jag inte gå ut mer för frugan :oops: kalas imorgon men jag kan nog smyga iväg några minuter :twisted: // Lodde
Sätter 100 spänn på DME-reläet. Det styr både bränsle och tändning!
Lodde wrote:Erol vad är det för en röd X-tra kabel som ligger där :?:
Ingen aning, lånade bilden från clarks-garage, kanon sida om man äger en
944:a och skruvar med den själv.


/ Erol

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-03-31 23:47:22
by Maxx
Ett DME-relä kostar 288 spänn hos Utzon.se

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-04-01 07:20:38
by Mårten
Lite OT men skriv gärna i din profil var du bor samt specifikt vilken modell/årsmodell du har så blir det lättare att hjälpa till. Om du t ex bor i närheten av mig kunde fått låna ett DME-relä som jag har liggande för att testa...

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-04-01 09:15:02
by emm
Jag har ett extra relä i min bil om du vill låna och testa, jag finns i Malmö fram till kl 18.oo

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-04-01 19:42:25
by Lodde
Thx Emm !
Jag fastnade i danmark efter jobbet, tyvärr så kom jag inte hem i tid. Köpte en gammal vattenscooter efter arbetet och därmed blev allt lidande med bilen...
Numera har man två sommar leksaker :P och ingen av dom fungerar fullt ut

Ska pröva bygla den imorgon men det e klart att det hade kännts tryggare med ett riktigt relä.

Mvh Larry

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-04-01 20:49:12
by Nahpets
Bygling är tillräckligt för att bypassa dme. Börja där, enkelt och snabbt.

Blir avis på att alla har sköna Porsche polare omkring sig. Själv är man granne med 1,1 miljoner men inte blir det bättre :)

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-04-01 20:54:01
by 944_Driver
Lite jobb med lödkolven kan ofta fixa döda reläer också, många lite speciella reläer som t.ex. DME-reläet innehåller ett antal lödningar och dessa spricker gärna med åren. Bara att värma upp och löda på lite.

//Magnus

Re: Ingen gnista

Posted: 2011-04-01 21:01:05
by Lodde
Thx en massa goa tips.
Är ganska sugen på att springa ut en runda till bilen nu för att se hur relät ser ut. :)

Jo så här är det jag bor i Skåne i en by eller lite utanför den som heter Löddeköpinge och för dom som är intresserade av kärnkraft så ligger även det nerlagda kärnkraftverket Barsebäck i närheten och då även Golfbanan med samma namn. Golf blir det inget för min del, :? om det skulle ske så blir det tidigast vid ca 70 års ålder om man har fått andra fyrahjul som tex. rullator där man kan hänga på en bag.

Napeths det finns massor av plats här i södern

Mvh Lodde