Page 1 of 1
M030 -89 på en 85b
Posted: 2011-03-20 09:33:57
by Johan Borg
Hej
Jag är relativt nybliven ägare till en 944 n/a 85b.
Jag undrar om någon där ute har kunskap om huruvida ett m030 kit från en turbo 89:a passar på en 85b n/a?
Om man skall döma av offseten på hjulen har jag dom kortare bärarmarna och 89:an rimligtvis dom längre.
Saken är den att jag vill/måste

sänka och styva upp bilen sedan jag bytte fälgar. En rimlig peng att lägga är ca 10", tips mottages tacksamt. Som det är nu är valet mellan beg m030 eller bygga coilovers av utzons grejer fram med ställbara koni fram och bak samt grövre stavar i bakänden.
och där blir det nya frågor: hur mycket sänker varje hack i splinesen och är det samma stavar på 911:an
Jag vet, många och röriga frågor men sådant är huvudet nu
/Johan
Re: M030 -89 på en 85b
Posted: 2011-03-20 14:42:59
by Sluggen
Vad gäller sänkningen och torsionsstavarna så sök på clarks garage, det är olika antal splines på inner- och ytteränden varför det sänker olika mycket beroende på hur du gör. M030 är inte särskilt styvt, bättre att gå en annan väg.
Re: M030 -89 på en 85b
Posted: 2011-03-20 18:50:50
by claves
Min erfarenhet är att om du sätter m030 från en 89 på korta alu bärarmar kommer bilen bli högre då dämparna står mer upprätt.
Dämparna är längre och hålen vid spindlen har lite annat offset.
/claves
Re: M030 -89 på en 85b
Posted: 2011-03-20 20:35:08
by patand
Johan Borg wrote:Som det är nu är valet mellan beg m030 eller bygga coilovers av utzons grejer fram med ställbara koni fram och bak samt grövre stavar i bakänden.
är det samma stavar på 911:an
Inte mycket att fundera över. Ställbara coilovers från Utzon medför en uppsjö med tillgängliga fjädrar som passar. Ställbara nya konidämpare på det och grövre stavar bak så vågar jag säga att du har betydligt bättre chassie än ett beg m030.
911an har så vitt jag vet inte likadana stavar, men det går att få det att passa. Enligt uppgift från tidigare ägare av min 931a så sitter det stavar från 911 Turbo på bilen. Tornen måste kortas tror jag det var som sades om ombyggnaden.

Re: M030 -89 på en 85b
Posted: 2011-03-21 07:22:50
by Cédric
Billigaste torsionstavar jag hittat är härifrån. Köpte sådana i 28mm storlek, funkar kanonbra. Det är lite klurigt dock att justera in eftersom det är olika antal splines på inner och yttersidan. Men tänker man först och gör sen så går det få till hyffsat snabbt
http://www2.cip1.com/SearchResults.asp? ... rsion+bars" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M030 -89 på en 85b
Posted: 2011-03-21 08:05:10
by Johan Borg
Tack för bra svar. Det får nog bli utzons ombyggnadskit och gula koni. vi har haft ställbara gula konisar på miatan sedan 96 och dom är kanon.
Cédric, vad har du för sättning för övrigt till dina 28mm stavar?
JB
944.jpg
Re: M030 -89 på en 85b
Posted: 2011-03-21 08:16:32
by Johan Borg
Cédric wrote:Billigaste torsionstavar jag hittat är härifrån. Köpte sådana i 28mm storlek, funkar kanonbra. Det är lite klurigt dock att justera in eftersom det är olika antal splines på inner och yttersidan. Men tänker man först och gör sen så går det få till hyffsat snabbt
http://www2.cip1.com/SearchResults.asp? ... rsion+bars" onclick="window.open(this.href);return false;
Det fanns ju några och välja på...vilka köpte du och passar dom rakt på?
JB
Re: M030 -89 på en 85b
Posted: 2011-03-21 08:45:02
by Johan Borg
Sluggen wrote:Vad gäller sänkningen och torsionsstavarna så sök på clarks garage, det är olika antal splines på inner- och ytteränden varför det sänker olika mycket beroende på hur du gör. M030 är inte särskilt styvt, bättre att gå en annan väg.
Kanon..Tack

Re: M030 -89 på en 85b
Posted: 2011-03-21 09:35:48
by Cédric
Johan Borg wrote:Cédric wrote:Billigaste torsionstavar jag hittat är härifrån. Köpte sådana i 28mm storlek, funkar kanonbra. Det är lite klurigt dock att justera in eftersom det är olika antal splines på inner och yttersidan. Men tänker man först och gör sen så går det få till hyffsat snabbt
http://www2.cip1.com/SearchResults.asp? ... rsion+bars" onclick="window.open(this.href);return false;
Det fanns ju några och välja på...vilka köpte du och passar dom rakt på?
JB
Ska kolla upp det, glömmer alltid bort vilken längd det var jag köpte. Dom passade exakt, Ingen modifiering eller något sådant. Det finns ett exceldokument man kan använda för att se till att det blir rätt höjd på bilen när man byter till andra torsionsstavar. Jag ska leta upp det senare, jag följde det och hamnade nästan prick på höjdmässigt, sedan finjusterade jag in höjden med den enkla höjdjusteringen som finns på bärarmarna bak.
Till detta har jag fjädersäte kit och "rejsfjädrar" 60N/mm från rallydesign.co.uk u england (billigt!). Detta är kombinerat med GAZ justerbara stötdämpare. Trevlig kombination tycker jag! Har dock inte hunnit provköra med fjädrarna frma än, hade mjukare "sänkfjädrar" på ca 43N/mmm förra säsongen. (har justerbara krängare så balansen blev bra ändå, men med nya fjädrar borde den naturliga balansen bli bättre)
Re: M030 -89 på en 85b
Posted: 2011-03-28 16:27:45
by Cédric
Ser att jag inte svarat än, kan ju komplettera tråden med lite info. Dessa är stavarna jag köpte:
C12-6569-28 - HEAVY DUTY TORSION BARS 28MM 26-9/16 IN PAIR (SHIPPING CHARGES APPLY)
Passar som sagt rakt av, inget krångel.
Re: M030 -89 på en 85b
Posted: 2011-03-30 14:35:03
by Johan Borg
Tack, jag antar att det inte skiljer mellan 924 och 944.
JB
Re: M030 -89 på en 85b
Posted: 2011-03-30 18:35:25
by Cédric
Nope, samma konstruktion i 924/944/968.