Page 1 of 1
Växellådor - S2 vs Turbo
Posted: 2011-03-16 19:38:49
by Peedster
Hallå,
Jag har kommit över en S2 låda som ska vara i bra skick enligt tidigare ägaren. Förmodligen ingen diff i den.
Det jag har läst här i ett antal trådar är att S2 lådan ska ha rätt utväxling för en 951. Vad innebär detta i praktiken?
Det var så länge sedan jag körde Turbon så jag minns inte riktigt hur lådan betedde sig.
Är det en bra mod att byta lådan? Och vad kommer att vara bättre isådanafall?
Bilen är en gat turbo med banambitioner!
Mvh Peter
Re: Växellådor - S2 vs Turbo
Posted: 2011-03-16 20:01:22
by Sluggen
Beror på hur motorn är specad och vilka banor man kör på. En 951 med standard eller moderat trimningsgrad
drar nytta av S2-lådan för bankörning eftersom den är tightare stegad. En 3-litersmotor med turbo funkar kanon med 951 lådan.
Re: Växellådor - S2 vs Turbo
Posted: 2011-03-16 20:22:57
by Mattias 924
Jag sätter ett fälgkors på att det visst är en diff i den lådan.
Re: Växellådor - S2 vs Turbo
Posted: 2011-03-16 20:51:52
by Peedster
Mattias 924 wrote:Jag sätter ett fälgkors på att det visst är en diff i den lådan.
Hehe...jag borde kommit ihåg i en av trådarna jag läste att du kunde komma med ett sånt svar!
Jag menar naturligtvis Differentialspärr - Diffbroms - Option 220 - 40% LSD...så nu tog synonymerna slut!
/Peter
Re: Växellådor - S2 vs Turbo
Posted: 2011-03-16 21:27:18
by Mattias 924
"Diff" är min största käpphäst näst folk som säger "JAS".
EDIT: Annars så brukar jag kunna hålla en trevligt ton.
Re: Växellådor - S2 vs Turbo
Posted: 2011-03-16 21:35:22
by gurra
Sluggen wrote:Beror på hur motorn är specad och vilka banor man kör på. En 951 med standard eller moderat trimningsgrad
drar nytta av S2-lådan för bankörning eftersom den är tightare stegad. En 3-litersmotor med turbo funkar kanon med 951 lådan.
Håller med till fullo och tillägger att jag inte skulle byta låda om det nu inte är till en låda med diffbroms.
Bättre att byta till en 951-låda med LSD än till en S2-låda utan LSD.
Re: Växellådor - S2 vs Turbo
Posted: 2011-03-16 22:17:47
by Peedster
gurra wrote:Sluggen wrote:Beror på hur motorn är specad och vilka banor man kör på. En 951 med standard eller moderat trimningsgrad
drar nytta av S2-lådan för bankörning eftersom den är tightare stegad. En 3-litersmotor med turbo funkar kanon med 951 lådan.
Håller med till fullo och tillägger att jag inte skulle byta låda om det nu inte är till en låda med diffbroms.
Bättre att byta till en 951-låda med LSD än till en S2-låda utan LSD.
Ok, återstår att se om min 951 låda är LSD som Optionlistan skvallrar om...
Men då hjulen rullar åt olika håll när den är upphissad tyckte ju folk att det inte var en LSD..
/P
Re: Växellådor - S2 vs Turbo
Posted: 2011-03-17 07:04:36
by Cédric
Kanske dags för en renovering, det är ju slitdelar som ska renoveras då och då.
Re: Växellådor - S2 vs Turbo
Posted: 2011-05-16 06:16:19
by Peedster
Jag läste på Rennlist att om man har friläge i så ska bägge hjulen snurra åt samma håll om man har diffbroms. Och har du växel i så snurrar de åt olika.
Kan någon bekräfta detta?
Om det stämmer har jag "rätt" låda ändå!
Mvh Peter
Re: Växellådor - S2 vs Turbo
Posted: 2011-05-16 07:08:05
by Mattias 924
Peedster wrote: Och har du växel i så snurrar de åt olika.
Stämmer men det ska gå väldigt tungt att dra runt hjulen.
Re: Växellådor - S2 vs Turbo
Posted: 2011-05-17 22:43:14
by jerker67
går ju att tömma den på olja med.. plocka drivaxeln.. sedan locket... sen VET man.. Men om något lite omständigt
Re: Växellådor - S2 vs Turbo
Posted: 2011-05-18 05:47:04
by Peedster
Efter några meters rullande i grus i uppförsbacke river den lätt loss på bägge hjulen!
The jury find this black turbo guilty of the possession and using of LSD. If no further objections we hereby send this turbo with police escort to the tracks for therapy.
Your honor, this case is closed!
/P
Re: Växellådor - S2 vs Turbo
Posted: 2011-05-19 19:20:53
by xanlar
Jag har ingen diffbroms i min låda men den river loss på bägge hjulen även på assfalt. att det inte sitter nån broms märker man först när man kränger rejält o ska putta ut bilen i sladd enbart på gaspådrag. utan diff får man ladda rejält