Turbo 3.0 fråga till 944 S2.
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Turbo 3.0 fråga till 944 S2.
Tror inte att man har vare sig körkunskap
eller pengar just nu för att lyckas ro hem en sån grej.
Kan ju dock vara kul att höra om det finns nån på forumet
som antingen har byggt om eller har lite hum om vad det
behövs för prylar.
Förutom...
Turbokolvar och turbo, grenrör, avg-system, insug, spridare, bränslepump och relä, och att ändra i styrenheten dvs chip,
(mappning).
Det finns ju en sån motor på Sanden.nu men den ligger på 70.000:-.
Mvh
Janne
eller pengar just nu för att lyckas ro hem en sån grej.
Kan ju dock vara kul att höra om det finns nån på forumet
som antingen har byggt om eller har lite hum om vad det
behövs för prylar.
Förutom...
Turbokolvar och turbo, grenrör, avg-system, insug, spridare, bränslepump och relä, och att ändra i styrenheten dvs chip,
(mappning).
Det finns ju en sån motor på Sanden.nu men den ligger på 70.000:-.
Mvh
Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- Peter Olesen
- S-Poster
- Posts: 188
- Joined: 2004-11-26 12:37:56
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skepplanda
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Jag kan tänka mig att den är det
.... Bara en KKK-K27 turbo
kostar väl sisådär en 20-25.000:-. Obs! ej hybridversionen...
Det är väl bara lära sig köra och kanske köpa sig en Färdig
Turbo S istället när man får råd och lust + ett trimpaket me chip.
Sandén är ju duktig på att få ur pållar ur Turbon..
Janne

kostar väl sisådär en 20-25.000:-. Obs! ej hybridversionen...
Det är väl bara lära sig köra och kanske köpa sig en Färdig
Turbo S istället när man får råd och lust + ett trimpaket me chip.
Sandén är ju duktig på att få ur pållar ur Turbon..
Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Ja, hur tråkigt det än kan låta, så är det alltid viktigast att först välja rätt objekt att bygga vidare på. En S2 står i ungefär samma pengar som en 951 om jag inte är fel underrättad, så ett byte bör vara smärtfritt. Sen är potentialen för uppgraderingar enorm.
Själv har jag njutit av att ta ett steg (50hk) i taget. Till sommaren har jag nog nästan en fördubbling av originalhästarna
fast då har det också kostat som en bil till
Bengt
Själv har jag njutit av att ta ett steg (50hk) i taget. Till sommaren har jag nog nästan en fördubbling av originalhästarna


Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Denna fråga kommer upp då och då. Svaret som kanske är svårt och svälja är väl ungefär det som redan sagts.
Det blir billigare och mycket mindre arbete att köpa en 951 och trimma den. Du får inte en S2 genom besiktningen med turbo.
Det blir billigare och mycket mindre arbete att köpa en 951 och trimma den. Du får inte en S2 genom besiktningen med turbo.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- S-Poster
- Posts: 120
- Joined: 2005-03-09 07:39:28
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 120
- Joined: 2005-03-09 07:39:28
- Contact:
Varje gång jag har varit hos besiktiningen så har de bara kollat motor- och chassinumrena sen har de bara stängt motorhuven med komentaren att det var var väligt rent och fint.
Nu senast hade jag köpt ett Optima Yellow top batteri som jag inte hann montera fast utan bara ställde dit och de sa inget om det. Nu sitter det dock fast med ett band runt.
Om de skulle gnälla vad händer då ?
Får man körförbud ?
Jag som funderade på att sätta dit en Eaton M62 på min S2a.
Nu senast hade jag köpt ett Optima Yellow top batteri som jag inte hann montera fast utan bara ställde dit och de sa inget om det. Nu sitter det dock fast med ett band runt.
Om de skulle gnälla vad händer då ?
Får man körförbud ?
Jag som funderade på att sätta dit en Eaton M62 på min S2a.

Porsche 944 S2 cab
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
fff
Att dom missade batteriet var väl ett undantag, sedan att de bara kollar chassienummer är väl inte så konstigt så länge de inte misstänker att nåt är felaktigt. Om dom sedan kommer på att undersöka så blir det ombes.Chriz75 wrote:Varje gång jag har varit hos besiktiningen så har de bara kollat motor- och chassinumrena sen har de bara stängt motorhuven med komentaren att det var var väligt rent och fint.
Nu senast hade jag köpt ett Optima Yellow top batteri som jag inte hann montera fast utan bara ställde dit och de sa inget om det. Nu sitter det dock fast med ett band runt.
Om de skulle gnälla vad händer då ?
Får man körförbud ?
Jag som funderade på att sätta dit en Eaton M62 på min S2a.
Hade en släkting som satte i en 2,3 motor i en audi GT (2,2 lit orginal)
5 år och två ägare senare underkändes bile av bilprovningen. Besiktningsmannen hadetidigare arbetat på Audi och såg att det var fel grenrör och kollade vad det var för motor...
Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
-
- S-Poster
- Posts: 120
- Joined: 2005-03-09 07:39:28
- Contact:
Men de bryr sig inte om att du byter turbo och laddluftkylare och trimmar upp bilen ett par hundra hästar om du redan har en turbobil ??
Besiktningen borde ju inte ha något med motorn att göra. De borde ju bara se till att bilen är i bra körbart skick... bromsar, rost och andra viktiga detaljer.
Hur gör Area 951 när de hänger på turbo på 968or då ?
Hur går de igenom besiktingen ?
Besiktningen borde ju inte ha något med motorn att göra. De borde ju bara se till att bilen är i bra körbart skick... bromsar, rost och andra viktiga detaljer.
Hur gör Area 951 när de hänger på turbo på 968or då ?
Hur går de igenom besiktingen ?
Porsche 944 S2 cab
Who is online
Users browsing this forum: No registered users