Oljeretur från Turbon till sumpen 931
Posted: 2011-03-07 19:56:43
Hej!
Jag har monterat en KKK24 Turbo på min 931 Motor. Den har hamnat ganska lågt ner. Men jag har ändå en nivåskillnad på 2-3cm från oljerteuren på turbon(1.) till inloppet i sumpen(2.). Så det borde vara ett "självfall" på oljan från turbon till oljesumpen. Varför jag undrar är att motorn ryker blått vid uppstart och gas släpp. Allt i motorn är nytt eller renoverat. Turbon är ny den oxså. Jag har "bollat" detta problem med en massa kompisar och på en del andra forum. Och dom tror att turbon sitter för lågt. Så att det inte blir självfall på retur oljan. Och lite av oljan stannar kvar i turbon och förbränns? Det har diskuteras att använda någon sorts oljepump efter turbon. För att "hjälpa" oljan in i sumpen. Men har inte hittat något bra alternativ. Jag har även kollat på att höja turbon lite. Men det finns tyvärr ingen plats för det. Jag skruvade av olje retur röret i sumpen idag och upptäckte att inloppet i sumpen ligger långt under oljenivån. Detta gör ju att det blir extra svårt för oljan att "rinna" in i sumpen. Jag fick tömma ur nästan 3 liter olja för att retur röret skulle hamna över oljenivån. Och då syns inte ens oljan på oljestickan. Hur/Var har ni monterat era eftermarknads turbos? Och hur har ni löst era oljeretur problem?(Jag har svetsat in ett rör i framvagnsbalken för att leda igenom oljereturslangen. För att få en så jämn dragning som möjligt 3.)
MVH XIIIM-Jocke
Jag har monterat en KKK24 Turbo på min 931 Motor. Den har hamnat ganska lågt ner. Men jag har ändå en nivåskillnad på 2-3cm från oljerteuren på turbon(1.) till inloppet i sumpen(2.). Så det borde vara ett "självfall" på oljan från turbon till oljesumpen. Varför jag undrar är att motorn ryker blått vid uppstart och gas släpp. Allt i motorn är nytt eller renoverat. Turbon är ny den oxså. Jag har "bollat" detta problem med en massa kompisar och på en del andra forum. Och dom tror att turbon sitter för lågt. Så att det inte blir självfall på retur oljan. Och lite av oljan stannar kvar i turbon och förbränns? Det har diskuteras att använda någon sorts oljepump efter turbon. För att "hjälpa" oljan in i sumpen. Men har inte hittat något bra alternativ. Jag har även kollat på att höja turbon lite. Men det finns tyvärr ingen plats för det. Jag skruvade av olje retur röret i sumpen idag och upptäckte att inloppet i sumpen ligger långt under oljenivån. Detta gör ju att det blir extra svårt för oljan att "rinna" in i sumpen. Jag fick tömma ur nästan 3 liter olja för att retur röret skulle hamna över oljenivån. Och då syns inte ens oljan på oljestickan. Hur/Var har ni monterat era eftermarknads turbos? Och hur har ni löst era oljeretur problem?(Jag har svetsat in ett rör i framvagnsbalken för att leda igenom oljereturslangen. För att få en så jämn dragning som möjligt 3.)
MVH XIIIM-Jocke