ang. gummislangen till luftfiltersburken!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

ang. gummislangen till luftfiltersburken!

#1 Post by Anton N »

Märkte när jag bytte olja igår att den lilla gummislangen till luftfiltersburken saknades. Funderar över vart denna slang går och vad den har för funktion. Är det dumt att köra utan?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Magnus K »

Troligen ventilationen till/från vevhus som du saknar?


Bilprovningen vill säkert att den ska sitta där men i övrigt verkar meningen gå isär om dess nytta. Några hävdar att det funkar bra utan, några hävdar att det är nyttigt för kamaxellagren att det är lite undertryck i ventilkåpan?

Mvh
Mangan

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#3 Post by Peter Olesen »

Det finns många som hävdar att det funkar utan och många leder bara ner slangen i en burk istället för att dra in den till luftfilterburken. Olja i insugningsluft är normalt inte bra och tydligen ganska oktan-sänkande...
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Jag tror vi pratar om en annan slang, den som går från filterboxens ovansida ner till kåpan runt remmarna. Vad den har för funktion har ingen lyckats förklara för mig på ett övertygande vis. Jag har satt en plugg i den för att inte suga uppvärm luft från den.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#5 Post by Peter Olesen »

Antar att det inte är samma på 924? :oops:
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Det tror jag inte, jag har bara sett denna konstruktion på 944:an. Kanske Lada Samara också har den? Den motorn ska tydligen ha en del likheter med 944:ans maskin...

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

Här har vi ena änden på slangen, nummer 4 är det.

Image

//M
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by Magnus K »

Hmm... OK, det var en helt annan slang än den jag tänkte på.. :D

Varför har man en slang där? För att suga ut varm luft från rem-utrymmet? Dumt att suga in det i motorn, i mitt tycke...

/Mangan

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Jaha, där ser man!

Den anslutningen finns även på S2, men på vår bil sitter den ingen slang där, så jag gissar att den inte är så viktig
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: ohellst