Motorn dör abrupt vid full gas.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
O.Björk
NA-Poster
Bilmodell: 944 -86

Motorn dör abrupt vid full gas.

#1 Post by O.Björk »

Åkte till åre här om dagen för lite skidåkning, på vägen upp när jag ska köra om någon audi eller något :) så rycker bilen till när jag är mitt för den andra bilen, jag släpper så klart på gasen och bilen går som vanligt igen, provar att gasa på igen och inga problem (inte riktigt full gas). Sen provar jag att trycka full gas igen och då dör den.

Bilen dör altså när det är precis full gas (inom sista centimetern på gasen), men går bra annars. När jag kom hem sedan och skulle prova igen då bilen stått ett tag då gick det knappt att gasa alls, men den startar som vanligt och går på tomgång, och efter en stund när den fått upp värmen går den bra igen men dör som förut vid precis full gas (oavsett varvtal).

Jag misstänker att det kan vara nått med givaren till trottel läget eller luftmängd mätaren som blivit utsatt för fukt eller någont sådant, detta är iaf ett helmysko fel och jag undrar om någon här på forumet har några erfarenheter av liknande problem eller har någon bra gissning på vad det kan vara.

Bilen i fråga är en 86- 944.

Tack på förhand.

Oskar Björk.

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Motorn dör abrupt vid full gas.

#2 Post by Pär Hylander »

Jag har varit med liknande symptom, och då var det luftmängdmätarens "pickup" (som följer klaffens öppningsvinkel) under svarta plastlocket som gick för långt och kom utanför resistansbanan vid nära maxeffekt.
Pär Hylander

Post Reply