Page 1 of 2

Växlingspunkter på 931or

Posted: 2005-01-12 08:08:30
by patand
När jag var ute på några korta körningar i november med min nyinköpta 931:a så reagerade jag lite på att den inte ens vill dra till rödmarkeringen på varvräknaren.

Vid 5800 varv så slår effekten väldigt abrupt av. Är detta normalt?

Läste också på rejsa.nu i en tråd om Pärs bil där han själv skriver så här:
Pär wrote:Växlingslamporna är ställda så att den första gröna tänds vid ca 5500 och den sista (röd) tänds vid ca 6300. Så det blir väl normalt strax efter 6000 rpm.
Vilket också gör att jag funderar på vad som gör att jag måste växla vid 5800 varv...

Vad är normalt på 931orna? Drar de fint till rödmarkeringen eller är det normalt att de tappar effekten väldigt snabbt runt 5800 varv?

Posted: 2005-01-12 08:58:49
by AntX
Låter som en normal turbobil, effekt kurvan dippar efter 5800 varv....större turbo, annat grenrör, kam mm kan ju vara ändrat på Pärs bil om han drar längre.

Anders

Posted: 2005-01-12 09:04:21
by patand
AntX wrote:Låter som en normal turbobil, effekt kurvan dippar efter 5800 varv....större turbo, annat grenrör, kam mm kan ju vara ändrat på Pärs bil om han drar längre.

Anders
dippar o dippar... snarare tvärnit... ;)

Enligt det reglemente som Pär körde sin bil med under 2004 så ska han ha sin motor i originalskick och ha 170Hk precis som i min. Men iof så kanske varvräknarna inte är 100% exakta i bilarna så att det är där skillnaden ligger?!

Vore kul att höra vad Pär har att säga om detta. :)

Posted: 2005-01-12 09:13:23
by Pär Hylander
AntX wrote:Låter som en normal turbobil, effekt kurvan dippar efter 5800 varv....större turbo, annat grenrör, kam mm kan ju vara ändrat på Pärs bil om han drar längre.

Anders
Nä, det är orginal på min motor.

Min börjar krokna där oxo men jag skulle nog inte beskriva det som aå markant som Patrik skriver, skumt.

För bästa totalacc behöver man dock dra förbi den punkten den börjar krokna, för att hamna rätt för nästa växel (maximera arean under effektlinjen i det register man använder). Egentligen skulle man nog behöve dra till över 6500 på alla växlar utom möjligen 4:an

Posted: 2005-01-12 09:27:25
by patand
Pär Hylander wrote:Nä, det är orginal på min motor.

Min börjar krokna där oxo men jag skulle nog inte beskriva det som aå markant som Patrik skriver, skumt.

För bästa totalacc behöver man dock dra förbi den punkten den börjar krokna, för att hamna rätt för nästa växel (maximera arean under effektlinjen i det register man använder). Egentligen skulle man nog behöve dra till över 6500 på alla växlar utom möjligen 4:an
Jag kanske bara upplevde det annorlunda. Har ju trots allt inte kört bilen speciellt mycket.

Får prova i vår igen om den vill dra vidare efter 5800 varv. Dock tyckte jag nästan det kändes som när varvtalsbegränsningen går in. Men det kan ju vara så att det bara är effekten som dippar mycket snabbare än vad jag är van vid från bilar utan turbo (detta är min första turbobil alla kategorier)?

Kanske kan få någon annan 931 ägare att provköra bilen när det blir säsong så man vet att allt är som det brukar vara...

Posted: 2005-01-12 09:57:27
by Peter Olesen
Är kanske inte så svårt att få någon att ställa upp på :wink:

Posted: 2005-01-12 10:12:55
by patand
Peter Olesen wrote:Är kanske inte så svårt att få någon att ställa upp på :wink:
Brukar väl inte vara det... ;)

Posted: 2005-01-12 10:38:06
by Utzon.se
Varvtalsbegränsningen sitter ibland i rotorn.
En liten fjäder som sträcks av centrifugalkraften.
Rotorn är i så fall stämplad med ett varvtal, lyft fördelarlocket och kolla!

Ibland är varvtalsmärkningen ett litet klistermärke som ju kan lossna...

Posted: 2005-01-12 10:55:03
by patand
Utzon.se wrote:Varvtalsbegränsningen sitter ibland i rotorn.
En liten fjäder som sträcks av centrifugalkraften.
Rotorn är i så fall stämplad med ett varvtal, lyft fördelarlocket och kolla!

Ibland är varvtalsmärkningen ett litet klistermärke som ju kan lossna...
Det ska jag kolla upp! Men varför skulle varvtalsbegränsningen ligga lägre än rödmarkeringen på varvräknaren?

Posted: 2005-01-12 11:39:14
by Utzon.se
Därför att någon har bytt rotor eller att den är trasig :)

Posted: 2005-01-12 12:45:20
by patand
Utzon.se wrote:Därför att någon har bytt rotor eller att den är trasig :)
Så kan det ju vara förståss... tänkte mer om det var så från fabrik, vill ju inte tänka att något kan vara trasigt eller felaktigt på min fina bil ju... ;)

Posted: 2005-01-12 13:08:14
by Pär Hylander
Varstoppet är *väldigt* abrupt.... är det verkligen så abrupt Patrik?

Peter, utan att kollat upp det så antog jag att det satt vikter i fördelaren som skötte varvstoppet, är det så i de 931:or som inte har det i rotorn (om det nu var så du menade?

Posted: 2005-01-12 14:33:33
by patand
Pär Hylander wrote:Varstoppet är *väldigt* abrupt.... är det verkligen så abrupt Patrik?

Peter, utan att kollat upp det så antog jag att det satt vikter i fördelaren som skötte varvstoppet, är det så i de 931:or som inte har det i rotorn (om det nu var så du menade?
Vet inte om det är riktigt så abrupt, har ju inte kört bilen speciellt mycket. Men kan ju vara värt att kolla det Peter skrev, om inte annat för att man är nyfiken på vad det står för varvtal (om det står något).

Har också för migatt det brukar vara vikter i fördelaren som fungerar som varvstop...

Posted: 2005-01-14 13:57:38
by Patrick P931
Det är rotorn som har inbyggt varvstopp. 6600 ligger min rotor på.

Med gamla motorn drog den finfint till varvstoppet.

:)
Patrick

Posted: 2005-01-16 01:40:50
by patand
Patrick P931 wrote:Det är rotorn som har inbyggt varvstopp. 6600 ligger min rotor på.
Kollade på min idag. Det är definitivt så att rotorn har en varvtalsbegränsningsfunktion. Sitter en liten fjäder där som belastas mer och mer tills ett litet bläck i ändan på den fjäderbelastade lilla manicken kortsluter rotorn.

Tyvärr lyckades jag dock inte hitta någon märkning på min rotor. Var på rotorn bör den sitta?