Diffbroms/spärr 40 % till min S2

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

Diffbroms/spärr 40 % till min S2

#1 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Hur löser man det....

:( Har ingen diffspärr på min bil...

Hur fixar man det på en vanlig låda. :?:

Finns det såna pryttlar... :?:

Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Finns väl två gångbara huvudvägar.

Köpa en beg låda med diffbroms (antar du menar broms och inte spärr). Med S2-utväxling är mkt ovanligt, brukar vara turboutväxling. Priser från 7-8 tusen?

Köpa lös eftermarknads lsd, finns av torsentyp av det där amerikanska fabrikatet som jag inte kommer på namnet på just nu. Ung samma pengar tror jag.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Justus
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2004-04-04 14:56:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#3 Post by Justus »

Kan det vara denna du syftar på?
http://www.lindseyracing.com/Merchant2/ ... =944QUAIFE

Frågan om den säljes som par eller styckevis? För det skall väl vara två ?
Verkar bli enklare att köpa en hel låda då man även kan få med kylslingan med lite tur.
Righty tighty Lefty loosy
or else...
You will get the Ohhh shit problem

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#4 Post by Peter Olesen »

Justus wrote:Frågan om den säljes som par eller styckevis? För det skall väl vara två ?
Tror inte det, bara en diffbroms/spärr/... per diff

Lånar även denna tråd lite: Kan man se på växellådan om den har diff-broms? Har ingen utrustningslista som tydligen skall sitta i skuffen...
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Ja, det är nog den ja. Var lite dyrare än jag trodde, blir väl runt 12kkr innan man har den i handen, sen ska den ju monteras oxo.

Själv är jag dessutom lite skeptisk till torsen, håller mig helst till lamelldiff eftersom det är känd mark så att säga.

Nä, det går inte att se om man har diffbroms, men det är ju enkelt att känna efter, hissa upp ena bakhjulet och försök vrida det. En frisk orginaldiffbroms ska hålla emot med runt 40 Nm om jag minns rätt. (mkt osäker iofs...)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#6 Post by Peter Olesen »

OK, skall testa det... Tycker dock att 40Nm låter lite?
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Peter Olesen wrote:OK, skall testa det... Tycker dock att 40Nm låter lite?
Ja, det tycker jag oxo.... det är därför jag är så tveksam.

Vet inte hur frisk min är, men det är lättare att vrida runt hjulet än det är att spänna hjulmuttern med 120 Nm
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#8 Post by Raukman »

Håller med, torsen diffar är lite osäkra, kan variera väldigt mycket hur mycket det diffar, blir en ny upplevelse för varje kurva man kommer till...

//Peder

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#9 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Har nu kollat på bildelsbasen.se och ringt runt.

Det fanns inte en 40% låda i hela sverige att få tag på. :(

M030 lådorna verkar gå åt som smör i sommarvärmen.

Kollar vidare och håller stortårna korsade.

Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#10 Post by Chriz75 »

Det är väl inte M030 som är 40% diffbromsen ?
Är inte M030 sportpaketet med andra stötdämpare och bromsar ?

Själv har jag en S2 cab utan M030 fast med en 40% diffbroms.
Porsche 944 S2 cab

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#11 Post by Highway »

Chriz75 wrote:Det är väl inte M030 som är 40% diffbromsen ?
Är inte M030 sportpaketet med andra stötdämpare och bromsar ?

Själv har jag en S2 cab utan M030 fast med en 40% diffbroms.
Det är option 220 som är diff broms
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#12 Post by claves »

Tror du identiferar en diffad turbo låda med kylslinga med bokstäverna AOR stansade någonstans på lådan.

Ska kolla upp det exakt om jag inte glömmer.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#13 Post by Joakim »

Jag skulle vilja veta vad det egentligen är som är 40% ?
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

Ngn förklarade som att om du står med ena hjulet på asfalt och andra på en isfläck och gasar så att hjulet på isen spinner så går 40% av effekten till andra hjulet och 60% blir värme i diffen.

F ö tror jag inte en turbolåda i en S2 är kul, den är för "långbent" och för stora hopp i utväxling mellan växlarna. Tvärtom är däremot lysande!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#15 Post by FSN »

Pär Hylander wrote: Tvärtom är däremot lysande!
Om man bortser från att S2-lådan saknar oljekylare (den blir otroligt varm).
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users