Page 1 of 2

Motorbyte 944

Posted: 2011-01-04 21:19:16
by joly
Fick tag på ett komplett motorkit med allt till en 951-89 turbo så nu ska den motorn in i min 82 na någon som vet om originalväxelådan kommer att hålla?
Tips på uppgradering av bromsar önskas
Har nu 82 na std bromsar vilka inte är mycket att hurra för.
Tacksam för svar.

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-04 21:25:23
by Henka
Bromsar... tex. från en 944 turbo. Se bara till att du får rätt spindlar nav osv. Från en -85 -86 turbo borde vara enklast på din bil.
Vxl. låda, drivaxlar det är väl bara att köra så länge det håller och uppgradera sedan.
Glöm sedan inte väghållningen.
Har du tänkt besikta in bilen?

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-04 21:52:05
by joly
Tack!
Kan ev ha möjlighet att plocka växellåda bromsar mm från donatorbilen passar det från -89?
Tank samt växellådsfästen bärarmar skiljer sig det vet jag men om man kan flytta rubbet med framvagnbalk fästen mm passar det då? eller skiljer det på fästpunkter mm i chassit?
Bilen ska besiktigas men tror inte dom kommer att märka något bilen är ju snart veteran!

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-04 23:29:14
by Erol
Växellådan håller så länge du kör normalt. Dvs. ingen drifting eller
varvstoppsstarter.

Lådan och framvagn/bromsar är bara å lyfta över, allt ska passa!


/ Erol

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-04 23:34:55
by bergodalvana
joly wrote:Tack!
Kan ev ha möjlighet att plocka växellåda bromsar mm från donatorbilen passar det från -89?
Tank samt växellådsfästen bärarmar skiljer sig det vet jag men om man kan flytta rubbet med framvagnbalk fästen mm passar det då? eller skiljer det på fästpunkter mm i chassit?
Bilen ska besiktigas men tror inte dom kommer att märka något bilen är ju snart veteran!
Det är en massa grejer du måste ändra:
Tanken kommer inte passa rakt.
Du får dra om Bränsleledningarna för på din kommer dom upp där din eventuella turbo ska sitta - inte optimalt.
Hur ska du göra med kablagen? Du måste använda turbons kablage med knacksensor m.m. för att det ska funka.
Ska du länkarmarna från turbon så måste du antingen förlänga styrstagen eller byta från turbon.
Växellådsfästena är annorlunda.
Anordningen till hastighetsmätaren är annorlunda på bilarna.


Sen är jag övertygad om att du inte får igenom den på besiktningen, med tanke på alla "sleepers" och övertrimmade bilar så har bilprovningen stor koll på sig idag. Dessutom har jag för mig att det är olika avgasvärden på en turbo & "sugis".
Och skulle du nån gång krocka med bilen så lär det komma fram om det sitter en turbo i och då lär inte en försäkring i hela världen gälla...
Men prova för tusan och stort lycka till.. :)

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-05 05:39:04
by joly
Ska prata med bilägaren idag ev så kan det bli så att jag får låna hem bilen och plocka det jag behöver,
bilen ifråga är krockad men många delar är helt ok.Så just nu är det en prisfråga.
Ett projekt växer fort det började med att jag skulle montera servostyrning på 82- an.

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-05 08:08:34
by Henka
Har du möjlighet att få hem hela bilen så är det bra mycket enklare att få till projektet.
Blir att flytta en hel del prylar men gör man det själv så..
På ett eller annat sätt ska det nog gå att bes. den med om du byter till det mesta från donatorbilen.
Kostnadseffektivt? Nää
Spännande och genomförbart ? Ja

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-05 08:26:06
by Henka
Satt och funderade lite på skillnader
Kan väl vara bra med en lista eftersom det inte är första gången frågan kommer upp.
Fyll gärna på listan


Växellådsfästen var det nån som skrev
Tank, bränsleledningar
Bromsar
Bärarmar
Spindlar, nav
Fjäderben?
Instrument, Kablar till hastighetmätare
Kabelhärvan till motorn
Expansionstank till kylvätskan
Modifiering i fronten för IC:n
Ev kylare?
Styrväxel, styrstag

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-05 09:28:29
by patand
Byter du över bromsar o växellåda så borde du kunna regbesikta bilen som ombyggt fordon med 951 motorn. :)

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-05 14:09:26
by Pehr Johnsson
Trodde denna skulle vara komplett, men så är visst inte fallet!?

http://wongontheweb.com/auto/Ad-951differences.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-05 16:47:36
by jerker67
Henka wrote:Satt och funderade lite på skillnader
Kan väl vara bra med en lista eftersom det inte är första gången frågan kommer upp.
Fyll gärna på listan


Växellådsfästen var det nån som skrev
Tank, bränsleledningar
Bromsar
Bärarmar
Spindlar, nav
Fjäderben?
Instrument, Kablar till hastighetmätare
Kabelhärvan till motorn
Expansionstank till kylvätskan
Modifiering i fronten för IC:n
Ev kylare?
Styrväxel, styrstag
Vxllådan skall du väl inte behöva byta en turbolåda är väl inte förstärkt... drivningen till hastighetsmätaren har du ju från vänster framhjul även om lådbyte blir aktuellt..

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-05 16:49:38
by Henka
Ja.... fast byter han bärarmar nav och spindlar så har han inte det längre

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-05 16:59:37
by joly
Det blev en deal på hela bilen dock kapad på mitten men alla delarna oskadda samt
endast 12000 mil, krockad bak men i övrigt i toppskick!!
Så nu är det bara att börja skruva.

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-05 17:26:45
by Henka
Grattis
Mcket jobb men kul sedan när man gjort allt själv och vet skicket på bil och delar :d=:

Re: Motorbyte 944

Posted: 2011-01-05 17:39:13
by joly
Tack!
Tips på saker jag bör göra när allt ändå är isär?
Har 82:- delar något värde allt är i toppskick motorn har ny kamrem vattenpump mindre än 1000 mil samt alla andra delar i perfekt skick.
Ska man spara grejorna eller sälja dom? 82:- har ett tidigt chassinr! blir ju snart veteran kanske har ett värde pga detta eller????