Page 1 of 1

Var skall motorn vara jordad?

Posted: 2010-12-19 18:38:20
by Pär Hylander
Då startmotorn ibland tvärstannar så har jag fått för mig att jordningen av motorn/motorblocket är skum (iofs är det inte så troligt, då ECU väl brukar brinna om det vore så).

Kikade under motorn men kunde inte hitta ngn jordfläta, ska det finnas ngn sådan? Var isåfall? (kikade i PET oxo, men hittade inget där)


Bilen i fråga är en vintersladdande 944 N/A -86, aka Goldie.

Re: Var skall motorn vara jordad?

Posted: 2010-12-19 20:15:59
by Johnny
Pär Hylander wrote:Då startmotorn ibland tvärstannar så har jag fått för mig att jordningen av motorn/motorblocket är skum (iofs är det inte så troligt, då ECU väl brukar brinna om det vore så).

Kikade under motorn men kunde inte hitta ngn jordfläta, ska det finnas ngn sådan? Var isåfall? (kikade i PET oxo, men hittade inget där)


Bilen i fråga är en vintersladdande 944 N/A -86, aka Goldie.
Det finns två stycken jordningar och sitter ungefär vid impulsgivarna, ja eller i dess närhet. Tittar du i det härandet så hittar du två bruna ledningar.
En jordning för "sprängkåpan" och en för blocket.

Re: Var skall motorn vara jordad?

Posted: 2010-12-19 23:34:58
by Erol
Har du kollat kontakterna på startmotorn, de brukar ärja.
Då blir funktionen lidande :wink:


/ Erol

Re: Var skall motorn vara jordad?

Posted: 2010-12-20 09:44:04
by Freddie_81
Jag hade liknande problem på en tidig n/à men de visade sig vara en kontakt som sitter ovanför bromsservot, den var vitaaktig och rund med flera stift i. Ta isär och sätt ihop denna ordentligt. Så gjorde jag. Men de blev ju ganska lång felsökning innan felet upptäcktes.

Mvh Fredde

Re: Var skall motorn vara jordad?

Posted: 2010-12-21 21:35:11
by Pär Hylander
Johnny & Erol,
stämde utmärkt det ja, det var ingen jordfläta utan en kraftig isolerad kabel som gick till minuspolen. Polerna på starmotorn ser bra ut.

Freddie,
intressant, det ska jag kolla!