Page 1 of 1
951 eldsvåda?
Posted: 2010-11-28 16:59:45
by maraschino
Som ny 951-ägare har jag med oro kunnat konstatera att det väldigt ofta skrivs om att motorn tar eld. Är det något som gäller framförallt trimmade bilar eller också för originalbilar då de blivit "gamla"?
Min bil är såvitt jag hunnit kolla helt original, men eftersom den redan är 22 år är det kanske skäl att agera innan den brinner upp för mig... Vad är det jag borde tänka på i så fall?
Re: 951 eldsvåda?
Posted: 2010-11-28 18:49:20
by podium
Ja, på min läckte det ner olja på grenröret från en dålig ventilkåpspackning. Känns som det fanns stor potential för brand där...

Re: 951 eldsvåda?
Posted: 2010-11-28 19:01:31
by Maxx
Skadade bränsleledningar är nog största potentiella faran, gissar jag.
forum/viewtopic.php?f=1&t=22919
Större oljeläckage ner på turbon eller grenröret är nog ingen höjdare heller.
Re: 951 eldsvåda?
Posted: 2010-11-28 19:39:43
by kalle
Jag råkade oxå ut för en liten motorbrand pga läckande packning.
Packningen (som är en pappers-packning) sitter nära topplocket, fast lite mer på sidan, och precis ovanför grenröret. Om packningen spricker så får du olja på grenröret.
Ganska enkel att byta enl. Sanden
Glada hälsningar
Kalle
Re: 951 eldsvåda?
Posted: 2010-11-28 19:56:11
by maraschino
Tackar för uttömmande och snabba svar

Jo, då jag kollade på ev. köpkandidater upptäckte jag faktiskt att nästan alla beg 944 hade lite läckage från ventilkåpan. På den jag slutligen köpte ser packningen hel ut, dvs inget läckage, inte ens fett.
Men bränsleslangarna måste jag säkert ta mig en titt på. Bättre att vara förutseende än se sin klenod gå upp i rök

Re: 951 eldsvåda?
Posted: 2010-11-28 20:13:53
by 944_Driver
Bränsleslangarna är den stora faran, när de pajar blir det stor brasa direkt.
Ventilkåpspackningen borde ha ett annat namn eftersom den sitter mellan kamhuset och toppen. Ska man byta den måste hela enheten med kam och tryckare lyftas bort och det är lite skruvande.
//Magnus
Re: 951 eldsvåda?
Posted: 2010-11-30 06:53:43
by Berg
Kolla även den korta slangen mellan fuel damper och rail. Den kan se fin ut men är sannolikt lika dålig som min var där den är böjd. Syns inte då den är monterad vilket är lömskt.
Re: 951 eldsvåda?
Posted: 2010-12-02 19:58:51
by safe
kalle wrote:Jag råkade oxå ut för en liten motorbrand pga läckande packning.
Packningen (som är en pappers-packning) sitter nära topplocket, fast lite mer på sidan, och precis ovanför grenröret. Om packningen spricker så får du olja på grenröret.
Ganska enkel att byta enl. Sanden
Glada hälsningar
Kalle
Det har jag varit ute för också... Det är packningen mellan kamhus och topplock.
Re: 951 eldsvåda?
Posted: 2010-12-07 23:28:33
by Anton N
Kolla upp slangen på bilden i den här tråden:
forum/viewtopic.php?f=3&t=16099" onclick="window.open(this.href);return false;
Brukar ofta vara kass vad jag har förstått.
Re: 951 eldsvåda?
Posted: 2010-12-08 20:21:14
by maraschino
Det var väldigt behändigt med bilden då jag inte är sådär väldigt insatt i terminologin ännu. Tack!
Jag kollade den där övre bränsleslangen och den verkade vara i prima skick. Jag vred också lite på den men kunde inte hitta några som helst sprickor eller början till sådana. Och slangen är ju av rätt så tjockt gummi så jag antar att den är ok (?) Finns det (bilder på de) andra bränsleslangar som också borde kollas?
Tyvärr har jag haft samma problem som många andra, dvs att slangarna till påfyllningskärlet för servoolja tydligen läckt en längre tid. Jag bytte ut klämmarna till vanliga slangklämmor så läckaget är åtgärdat, men jag såg nyss att det ligger en hel del av oljan ovanpå motorskyddet under motorn. Är oljan lättantändlig och måste avlägsnas eller bara störande för ögat?