Page 1 of 1

Jakten på den försvunna slangen

Posted: 2010-11-16 01:31:00
by boston
Vad ska det sitta för slang på munstycke #7? En slang till expansionskärlet? Ingen alls?
I min bil sitter det ingen slang alls :?

Fick fylla på nästan 3 liter kylarvätska häromdan och börjar undra... :D

Re: Jakten på den försvunna slangen

Posted: 2010-11-16 09:43:22
by DLS
Kan ju börja med att fråga vad du har för bil?
Det där är lilla termostathuset om man har en turbo o det går då en slang från den till det mindre metall röret som sen ansluter till turbon, det grövre ansluter till bland annat expansionskärl o kylare.
Det är vanligt att huset brukar spricka då det är i plast.

På icke turbo bilar finns det inge uttag där.

Re: Jakten på den försvunna slangen

Posted: 2010-11-16 10:29:09
by boston
DLS wrote:Kan ju börja med att fråga vad du har för bil?
Det där är lilla termostathuset om man har en turbo o det går då en slang från den till det mindre metall röret som sen ansluter till turbon, det grövre ansluter till bland annat expansionskärl o kylare.
Det är vanligt att huset brukar spricka då det är i plast.

På icke turbo bilar finns det inge uttag där.
Det är en 944 NA -88

Re: Jakten på den försvunna slangen

Posted: 2010-11-16 10:50:04
by DLS
om du tittar på din vattenpump då så ser du att du inte har nån nr 7 utan det är bara en plan yta där.
annars har nån satt dit en turbovattenpump på din NA o då borde det sitta ett täcklock där, om man ens kan köra med turbopumpen på en NA?

Re: Jakten på den försvunna slangen

Posted: 2010-11-16 22:03:45
by Erol
DLS wrote:om du tittar på din vattenpump då så ser du att du inte har nån nr 7 utan det är bara en plan yta där.
annars har nån satt dit en turbovattenpump på din NA o då borde det sitta ett täcklock där, om man ens kan köra med turbopumpen på en NA?
Har sett en variant med #7 som är pluggad, dvs. ser ut som
en slanganslutning, men när man tittar in i den så finns det
inget hål invändigt.


/ Erol

Re: Jakten på den försvunna slangen

Posted: 2010-11-17 02:57:45
by boston
Erol wrote:
DLS wrote:om du tittar på din vattenpump då så ser du att du inte har nån nr 7 utan det är bara en plan yta där.
annars har nån satt dit en turbovattenpump på din NA o då borde det sitta ett täcklock där, om man ens kan köra med turbopumpen på en NA?
Har sett en variant med #7 som är pluggad, dvs. ser ut som
en slanganslutning, men när man tittar in i den så finns det
inget hål invändigt.


/ Erol
Det hade förklarat saken! Ska undersöka närmare till helgen. Tack Erol!

Re: Jakten på den försvunna slangen

Posted: 2010-11-17 10:26:43
by Henka_E
Erol wrote:
DLS wrote:om du tittar på din vattenpump då så ser du att du inte har nån nr 7 utan det är bara en plan yta där.
annars har nån satt dit en turbovattenpump på din NA o då borde det sitta ett täcklock där, om man ens kan köra med turbopumpen på en NA?
Har sett en variant med #7 som är pluggad, dvs. ser ut som
en slanganslutning, men när man tittar in i den så finns det
inget hål invändigt.


/ Erol
Precis en sån satt det i min kärra...

Re: Jakten på den försvunna slangen

Posted: 2010-11-17 16:32:03
by claves
Bilarna börjar läcka kylvatten där förr eller senare

Jag beställde en av Utzon för att få den rak och fin och med packning (den var svart men orginal är nog vit).

Var tvungen att borra upp den för att det skulle passa min turbo.

Har för mig att delen kallas block off.

När du monterar dit den på nytt använd flytande packning med så slipper du göra om jobbet.

/Claves