Page 1 of 1

Varför är 944S så högvarvig?

Posted: 2010-11-04 12:27:54
by M-Nilsson
Försöker spåna lite i hur det kommer det sig att 944S är så högvarvig av sig och skillnaden mot 944. För att få ut alla pollar så måste man ju tokvarva med S 8) Speciellt om man jämför vridet så är ju skillnaden rätt stor om man jämför 944S mot tex. 944:an.

944S: 190 hk vid 6000Rpm och maxvarv är 6840Rpm där det röda tar vid! Vridet är som max vid 4300Rpm.

944: 163hk vid 5800Rpm. 204Nm vid 3000Rpm

Re: Varför är 944S så högvarvig?

Posted: 2010-11-04 12:37:45
by Pär Hylander
Jomenvisst är det trevligt. Sportvagnmässigt istället för bruksbilsmässigt :D

Tidiga 4-ventilsmotorer ansågs ju ofta ha den karaktären, kanske var det den enklaste och mest naturliga sättet att nyttja 4-ventilstekniken på 80-talet?

Re: Varför är 944S så högvarvig?

Posted: 2010-11-04 13:06:05
by Henka_E
944S har väl iofs 230Nm vid 4300rpm - är det verkligen sant att den har mindre vrid vid 3000rpm än 944 n/a? Är inte det här egentligen en fråga om hur ruttet drivlineutlägg 944 har? 944S har ju samma utväxlingar som 944 n/a.

944 har alltid, och kommer alltid vara, lidande av att den har en transmission med en 1:a gjord för att få ut dragkraften som behövs i en vanlig personbil. Att ha så låg 1:a är totalt vansinnigt i en "sportbil" - man ger bort halva lådan i princip. För att toppa upp så har de en 5:a som är utvecklad under olje-krisen - då har vi kapat bort allt bra i den änden också. För att ytterligare göra det hela roligt så har man en slutväxel som är hopplös. Att isolerat titta på motorn ger inte så mycket när resten av drivlinan inte är optimerad. N/a kanske har ett mer lyckat utlägg med tanke på att den har i princip temprament som en båtmotor på valium.

Tittar man på motorn så är ju den en Kajsa Varg. Porsche inser att n/a inte räcker men att man i 928 har tillgång till 16v topp. I ett desperat försök att hotta upp 944 kokar man iihop 944S - MEN i och med att man inte råder över växellådsutveckligen själv utan den delas med Audi 100 så kommer man inte åt att göra en vettig låda till bilen - man kanske inte ens förstod vad det var man var ute efter - alltså att man inte hade bilden klar för sig med 911, 944 och 928. 911 skulle väl dö? 928 ta över - som grand turismo bil....och till det vill man ju inte ha en rolig låda....så 944:an kanske färgades av det.

Rent tekniskt vad det är som gör att effekten hamnar där den hamnar i en motor - val av kam, utformning av topp (som i detta fall var SPIKAT från början ), utformning av grenrör (som ju alltid är en komprimiss!) och utformning av insug/plenum. En viktig faktor, som också är tråkig, är ekonomi. I Porsches fall var den inte speciellt god när S projektet startades - det gör att man vill suga ut det sista ur alla bitar utan start-kost i projektet.

Att man sedan försökte tona ner 16V-spisen och få mer botten vrid i och med S2:an är också en konsekvens av att man inte kunde bygga en låda till en sportbil tyvärr. Nu har man istället åter igen en båtmotor, om än en väldigt stor båtmotor som passar bättre till det drivline utlägg man har fått serverat av Audi.

Och....det är ju lätt att kalla motorn spetisg bara för att max vrid ligger högre - men har man samma vrid som den gamla motorn hade vid samma varvtal så är ju inte motorn spetsigare - den har ju bara bredare register. Dessutom så är det lätt att lura sig om det kommer en knuff i den ena motorn men inte i den andra - vilken är det som är "bäst"? Knuffen kan ju antingen vara avsaknad av vrid före knuffen eller tillväxt av vrid i och med knuffen.... Om man inte ritar upp kurvorna i samma plot OCH helst gör en drivlineanalys så går det inte att säga at 16v är spetsigare. Jag tror att man blivit bättre på att plocka ihop drivlinor på senare år än man var för 30år sen.

Re: Varför är 944S så högvarvig?

Posted: 2010-11-04 13:58:13
by dash81
944S fick, rätta mig om jag är helt ute och cyklar, samma transmission som 951 men utväxlingen på femman ändrades...Har för mig att jag läst det nånstans.

Sen så är 944S spetsig till karaktären om man jämför med 944 8v, tar inte lång tid av körningen för att märka att motorn "spetsar" till vid 4000 upp till 6000 för att sen "ligga still" upp till rödmarkering.

Iallafall min åsikt efter 120 mil...

Re: Varför är 944S så högvarvig?

Posted: 2010-11-04 15:13:33
by M-Nilsson
Tack för svaren! Jo jag läste hela texten Henka_E! :D

Jag som ens knappt vart och petat på 5000Rpm under min ägo :roll: Detta får jag ta och utforska till våren när jag fixat det som behövs med bilen, så att man "vågar" gasa 8)