Svårt byta lås?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Zep-924S
Carrera-Poster

Svårt byta lås?

#1 Post by Zep-924S »

Efter ett inbrottsförsök behöver jag ett nytt dörrlås och låset till bakluckan. Någon har varit o grävt med skruvmejsel i dörrlåset och holkat ur låset till bakluckan. De lyckades aldrig bryta sig in och har faktiskt gått varsamt fram så lacken runtomkring är hel och låsena fungerar i princip lika bra som tidigare men det läcker in vatten där bak. Är det svårt att byta själv och var får man tag i dem? Blir det att byta handtag och allt?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

QV_
Addict
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980

Re: Svårt byta lås?

#2 Post by QV_ »

Det svåra på en 924 är handtaget inte låset.
Låscylindern finns på flera WV så där har du inga bekymmer. Hittar du några cylindrar så får du ihop bleck så att du kan göra rätt kodning också. När det gäller luckan bak så vet jag inte hur det är. På sambons 924 så utgick jag från bakluckans lås och kodade om förardörr och tändningslås. Delarna är inte monterade ännu men jag bytte dörrhandtaget i år.
Läser man på vissa forum så står det att man ej kan ändra kodningen på ett tändningslås, men det är inget man behöver bry sig om för det gå utmärkt. Kommer jag ihåg rätt så skriver de motsvarande om bakluckan men eftersom jag inte har varit på det låset så vet jag inte.

Mitt nästa låsprojekt blir tanklocket. Där krävs det mera våld att komma igenom......

/Janne

Post Reply