Page 1 of 1
Tomgångsproblem när motorn är kall
Posted: 2010-10-14 12:57:30
by Olzzon
Jo jag har ingen tomgång precis när jag startar bilen när den är kall, efter några minuter så har jag en stadig tomgång men om jag varvar upp den och släpper gasen helt så går den ner jäkligt lågt, nästan så motorn dör för att gå upp till stabila 7-800 varv ungefär. Någon som vet vad det kan vara?
Mitt insugsgummi var helt sprucket innan och då hade jag en orolig tomgång oavsett om den var varm eller kall men efter ha lagat det med eltejp så har jag en stabil tomgång iaf, ska byta ut det men undrar ändå vad mer det kan vara om det inte är det?
Re: Tomgångsproblem när motorn är kall
Posted: 2010-10-15 17:14:35
by 944_Driver
Årsmodell och modell?
Det skiljer mellan de olika 944:orna vad gäller hur tomgången kan styras av databoxen och möjliga felkällor.
//Magnus
Re: Tomgångsproblem när motorn är kall
Posted: 2010-10-18 17:52:59
by Olzzon
944_Driver wrote:Årsmodell och modell?
Det skiljer mellan de olika 944:orna vad gäller hur tomgången kan styras av databoxen och möjliga felkällor.
//Magnus
Det är en -82:a, ingen turbo.
Re: Tomgångsproblem när motorn är kall
Posted: 2010-10-18 20:48:39
by 944_Driver
Om allt är 100% vakuumtätt och gasspjällsgivaren är frisk så återstår i stort sätt bara tomgångsventilen som sitter skruvad mot toppen under insuget. Det är en elektriskt uppvärmd bimetall ventil som är öppen så länge den är kall och på så vis höjer tomgången lite. Funkar den inte så kan man få problem med låg tomgång när motorn är kall eller hög tomgång när motorn är varm. Sedan låter 700-800 varv lite lågt, jag tror mera på 800-900 varv som normal tomgång med varm motor. Justeras enkelt med mässingsskruven vid sidan om gasspjället.
//Magnus
Re: Tomgångsproblem när motorn är kall
Posted: 2010-10-18 22:14:04
by Olzzon
944_Driver wrote:Om allt är 100% vakuumtätt och gasspjällsgivaren är frisk så återstår i stort sätt bara tomgångsventilen som sitter skruvad mot toppen under insuget. Det är en elektriskt uppvärmd bimetall ventil som är öppen så länge den är kall och på så vis höjer tomgången lite. Funkar den inte så kan man få problem med låg tomgång när motorn är kall eller hög tomgång när motorn är varm. Sedan låter 700-800 varv lite lågt, jag tror mera på 800-900 varv som normal tomgång med varm motor. Justeras enkelt med mässingsskruven vid sidan om gasspjället.
//Magnus
Hur kollar man upp om den här tomgångsventilen fungerar som den ska då? Hur ser den ut så jag vet när jag hittat på den?

Mässingskruven vid gasspjället har jag testat justerat och mycket riktigt så kunde jag skruva upp tomgången lite med hjälp av den men det hjälper ändå inte när den är kall.
Re: Tomgångsproblem när motorn är kall
Posted: 2010-10-19 19:10:29
by 944_Driver
Det är en pryl med en kontakt för el och två slanganslutningar. Mät upp resistansen i den så får du koll på om värmeelementet i den är ok. Lägg den sedan i frysen en stund och kolla att den då öppnas mycket, värm upp den i ugnen på 75C eller koppla den till 12V en stund och se så att den sakta stänger sig när den blir varm.
//Magnus
Re: Tomgångsproblem när motorn är kall
Posted: 2010-10-23 19:26:15
by Ionizer
Kallas även tillsatsluftslid (googla för bild, eller kolla bildelsbasen), har en sån liggande som är väldigt billig om din skulle krångla. Tror föresten att min kommer från en 924 så vi får väl dubbelkolla att den passar om det skulle bli aktuellt.