Page 1 of 2
Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-04 15:46:21
by Uffe L
Hej!
Har ett rätt jobbigt problem med min 944 från -83, egentligen två som jag trodde hängde ihop men nu är jag mer tveksam. Det första, mindre jobbiga, är att startmotorn inte alltid drar. Bland så händer ingenting förutom att bränslepumpen surrar då jag vrider om nyckeln. Har mätt på kabeln mellan startkontakt och solenoid och där finns bara ca 7 volt. Drar jag isär det kontaktstycke på nämnda kabel (vid bromsvätskebehållaren) ungefär så finns det 12 volt fram till kontaktstycket när jag vrider om nyckeln men kopplar jag ihop den så är det bara 7 volt. Har mätt över kontakten och den har inget spänningsfall. Om jag drar isär den kontakten och drar en kabel direkt från batteriet till kontaktstycket ner mot solenioden så drar den utan tvekan. Det jobbiga då är att när den väl dragit så brukar bilen starta även på nyckeln. Kan det vara så att solenoiden kärvar och den ökade ström som jag får av en direktkabel drar loss solenoiden och sedan räcker den något klenare ström som jag får från nyckeln?
Men, det jobbigaste är att generatorn ibland slutar ladda. Inget konstigt med det, generatorn kan vara kass, om det inte vore för att laddlampan aldrig lyser när det händer (laddlampan är hel) så det talar ju för att den ändå funkar. Jag har upplevt att den kommit igång att ladda igen då det guppat till men i helgen körde jag flera kilometer grusväg (har väldigt, väldigt hård fjädring så det skakade bra) utan att det hoppade till liv. Det sistnämnda bevisar iofs inte mer än att jag är dum nog att köra grusväg med bilen... Jag har bara känt på anslutningarna på generatorn, inte lossat dem. Dock har jag haft loss anslutningarna på startmotorn (plus från generatorn vidare mot batteriet eller hur man ska säga) utan att det blev någon skillnad alls. Finns det något läge då generatorn inte laddar men laddlampan fortfarande är släckt? Att batteriet inte laddas är uppenbart. I lördags körde jag ca 3 mil utan generator och kom hem med 7 V kvar i batteriet. Bilen gick halvbra... Lampan jordar vad jag begriper mot plus från generatorn?
Det tristaste av allt är att bägge felen inte är konstanta. Går ju inte att felsöka förrän man har ett fel att leta efter och just nu funkar både startmotor och generator men skulle jag köra en sväng är det högst sannolikt att något lägger av...
Som vanligt är jag kass på kortfattade inlägg, hoppas ni orkar läsa...
Tack på förhand!
M.v.h. Ulf
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-04 17:29:20
by Mattias 924
Grejen med laddlampan är att den ska slockna. Lyser den alltid eller aldrig är det fel på laddsystemet.
Om kolen är för korta eller har fastnat lyser den aldrig.
Lyser laddlampan när du slår på tändningen och slocknar när motorn startat?
EDIT:
Lampan jordar ingenstans. När motorn är avstängd matar den generatorn med magnetiseringsström från batteriet och då lyser lampan. När generatorn börjar producera ström kommer det spänning från båda hållen och då slocknar lampan. Utan laddlampa blir rotorn inte magnetisk och generatorn "startar" inte.
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-04 17:34:39
by Uffe L
Mattias 924 wrote:Grejen med laddlampan är att den ska slockna. Lyser den alltid eller aldrig är det fel på laddsystemet.
Om kolen är för korta eller har fastnat lyser den aldrig.
Lyser laddlampan när du slår på tändningen och slocknar när motorn startat?
Hej och tack!
Jo, just så, den lyser då jag slår på tändningen men slocknar då motorn startar. Är det så enkelt som det kan verka att pilla ut laddningsregulator och kol? Isf är det ju bara att kika hur det ser ut. Tror dock att generatorn bara gått ett fåtal hundra mil då den var nybytt när jag köpte bilen (för 6 år och runt 100 mil sedan...

). Ingen garanti för att den inte är kass såklart.
M.v.h. Ulf
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-04 17:39:28
by Mattias 924
Ang. startmotorfelet. Sätt en 10W lampa (så att du ser den) över manöverströmmen på startmotorn så ser du om den lyser starkt eller svagt när du försöker starta.
Har du larm med startspärr (och larmmontören var utan studieskulder) så är kanske startspärren kopplad med för klen kabel som ger ett stort spänningsfall. Så var det på en bil jag köpte en gång.
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-04 17:41:02
by Mattias 924
Det är så enkelt som det verkar att byta regulator. Ny finns på biltema nästan gratis.
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-04 18:34:33
by Uffe L
Mattias 924 wrote:Ang. startmotorfelet. Sätt en 10W lampa (så att du ser den) över manöverströmmen på startmotorn så ser du om den lyser starkt eller svagt när du försöker starta.
Tack för tipset ska kolla!
Mattias 924 wrote:Har du larm med startspärr (och larmmontören var utan studieskulder) så är kanske startspärren kopplad med för klen kabel som ger ett stort spänningsfall. Så var det på en bil jag köpte en gång.
Just det! Larmet har jag funderat på men glömt bort igen. Det är garanterat monterat av en studieskuldsfri person då det är gjort av mig...

Dock så gjorde jag om det enbart för att det var så taffligt gjort när jag köpte den. om jag minns rätt (snart 6 år sedan) så är det 4 kvmm kabel till startmotorn men kablarna till larmet är bara 2,5 kvmm. Minns det som att jag reagerade på det men jag använde samma dimensioner som i orginalkablaget till larmet. Jag tar nog och kopplar ur startspärren. Den behöver jag ändå inte (den startar ju ändå inte...

).
Mattias 924 wrote:Det är så enkelt som det verkar att byta regulator. Ny finns på biltema nästan gratis.
Jo jag såg det, 109 spänn är ju inte mycket att fundera på. Anledning till att jag inte vill byta direkt är att jag helst hittar en trolig orsak först. Annars vet jag ju inte om felet är avhjälpt permanent eller om det råkar funka just nu men inte den dag jag bestämmer mig för att köra längre med bilen. Vore skönt att hitta något som ser oegentligt ut.
M.v.h. Ulf
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-04 19:36:47
by Uffe L
Hej!
Så här såg kolen ut. Det ena ser en smula kort ut... 109 spänn känns välinvesterat just nu. Frågan är ju hur släpringen(?) ser ut. Det har ju uppenbarligen gått hårt åt den ena kolet men inte det andra.
Om det är så att det är för kort skulle alltså inte lampan lysa men skulle den alltså ALDRIG lysa som i, EDIT: inte ens med tändningen på men motorn av?
M.v.h. Ulf
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-04 19:48:55
by Mattias 924
Att kolen slits sådär anser qv_ här på forumet att det beror på att kolet vobblar i hållaren. När kolet blir för kort så brukar det inte sluta fungera tvärt utan generatorn slutar att ladda korta stunder som blit längre och längre. Jab tror att du hittat felet. Köp en ny och testa. Förmodligen är släpringen i generatorn sliten så de nya kolen blir kanske inte så långivade men 109 spänn kan det vara värt.
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-04 19:54:39
by Mattias 924
När kolet är alldeles för kort lyser laddningslampan aldrig. När det är lite för kort verkar det uppenbarligen som om generatorn kan fungera sporadiskt.
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-04 20:32:12
by Uffe L
Mattias 924 wrote: När kolet blir för kort så brukar det inte sluta fungera tvärt utan generatorn slutar att ladda korta stunder som blit längre och längre.
OK! Just exakt så uppför den sig. Det var en kort stund första gången, sedan längre och längre. Ska se om jag hinner över till Biltema i morgon och tjacka upp mig på en ny regulator.
Dumt att jag inte kollade om lampan lyste när jag slog av motorn härmomdagen då generatorn slutade ladda, innan batteriet var så kört i botten att jag inte vågade slå av motorn igen.
Återigen, tack Mattias!!!
M.v.h. Ulf
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-04 21:12:08
by 944_Driver
Vad gäller startmotorn så skulle jag skruva isär solenoiden och kolla läget lite där. Kanske så ser man något uppenbart fel på den då, eller så ser man nått skit med kablarna till den.
//Magnus
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-23 16:07:28
by Uffe L
Hej!
Ville bara passa på att tacka för jättebra hjälp samt ge ett delfacit! Jag bytte laddregulatorn och har sedan dess inte haft något problem med laddningen. I och för sig så funkade det ju ibland även innan men nu har jag kört några mil samt idag kört på Sviestad utan någon tvekan i laddningen så nu anser jag det vara löst.
Startmotorn krånglar alltjämt men jag tänkte göra som Magnus föreslår, plocka ner solenoiden och kika på den men det får bli i vinter. Tillsvidare använder jag en återfjädrande kontakt direkt från pluspol till solenoid. Lite meckigt men det går. Ska bara besikta innan jag ställer av.
M.v.h. Ulf
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-23 17:34:47
by QV_
Läser man på USA forum så är det ett vanligt problem att startmotorn inte fungerar på det sättet du beskriver och det löser man med ett reläkit.
Om det beror på dålig solonoid eller dålig kabeldragning från fabrik har jag inte undersökt men kablarna tar mycket stryck där nere i värmen.
/Janne
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-23 19:19:49
by Ionizer
Min solenoid kärvade fast, märkte det ungefär den här tiden på året när temperaturen sjunker. Nu köpta jag helt enkelt en bättre begagnad startmotorn från skroten men en enkel rengörning + smorsel skulle ha löst problemet.
Klart att grövre kablar till solenoiden kan hjälpa också men ska inte behövas.
Re: Elproblem, startmotor och generator
Posted: 2010-10-23 19:27:35
by Uffe L
Jo, kablarna är inte goa. Ganska hårda och faktiskt lite skav på matningen till solenoiden precis nere vid startmotorn. Har tillfälligt eltejpat skavet. trodde först att det kunde vara avledning där som gjorde att det inte ville sig när man vred om nyckeln men det var det nog inte.
Ett reläkit är ju skäligen enkelt

men jag börjar nog med solenoidvård, går inte det så blir det nog ett relä. Har så mycket kladdiga elkopplingar redan bara.

26 ägare sätter alla sin prägel på ett elsystem verkar det som...
M.v.h. Ulf