"2.5 litre 8V with Fast Throttle Cam & Chipped ECU – Rolling Road Tested @ 181 Bhp."
Fast throttle ger ju inga hp - men personligen gillar jag det jättemycket. Men chippad/mappad - kan det verkligen ge 181hp? Det är iofs bara 10% upp i effekt. Mer tändning, bättre soppa, upp med varvstoppet - ja, det kanske är 10% där? Eller? Går ju att labba lite med kam-timing också antar jag. Vad tror folket?
Jag misstänker det vanliga felet, alltså att man får ett värde på hjulen och sen räknar med alldeles för mycket förluster när man "räknar" fram motoreffekt. Men visst, mappning ger säkert några pållar. Är det gjort på din bil? Det är ju inom reglementet..
Engelsmännen "brukar" har jätteförluster i sina drivlinor på ca 25% sedan kan man alldrig jämföra bromsbänkar mot varandra utan enbart förändringar i samma bänk. Så en före/efter eller drivhjulsefekt är mer intressant.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Yes they do, if you use adjustable cam gear, the same type you should already have....
I know one 944 8v with special map, little bit better head, adjustable cam gear, upgraded exhaust. That car produced 190 hp.