I mina försök att få till en geometri som är värd namnet fram på 944:an så har jag börjat fundera om inte gamla stål-bärarmar kan vara vägen fram. Det skulle ju gå att boxa dem så att de blir styva och dessutom så är ju spndelleden gratis i jmf med alu. Den främsta orsaken skulle vara att få främre och bakre ledpunkten att linjera med varandra. VAD är det jag missar här?
Visst, det blir problem om jag nån gång får för mig att jag vill köra med långa bärarmar - men å andra sidan ser jag inte varför jag skulle vilja det. Dessutom - är det så att jag vill bygga om den så mycket så kan jag väl ändå bygga egna bärarmar då. Dessutom skulle det ju gå LÄTT att modda stålbärarmar så at man kan labba med infästningspunkten, byta till ledlager blir ju också busenkelt. Nästa "framförallt" är ju att det skulle gå att bygga en bra infästning till en bra droplink också!
Så... varför ska jag inte göra det här? Är det verkligen sant att det är så mycket högre vikt på dem? Och - kommer de att hålla om jag förstärker dem?
Bärarm fram - byta till stål från alu
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bärarm fram - byta till stål från alu
Jag har svårt att tänka mig att dom inte skulle hålla, kollade på renoveringsbilder på en 924 GTR från freisinger, och vad ser man inte där om inte dom vanliga bärarmarna. Dock var det en annan lösning av casterbussningsändan.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Bärarm fram - byta till stål från alu
Länk??
Vill ha plastbussning i både caster och främre led, tänker mig att det inte borde vara hjärnkirurgi att få till ett "casterblock" för dessa bärarmarmar. Jag har ju redan eliminerat min caster justering på alu-armarna så det är inget jag saknar - löser det i andra änden av fj benet istället.
Vill ha plastbussning i både caster och främre led, tänker mig att det inte borde vara hjärnkirurgi att få till ett "casterblock" för dessa bärarmarmar. Jag har ju redan eliminerat min caster justering på alu-armarna så det är inget jag saknar - löser det i andra änden av fj benet istället.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bärarm fram - byta till stål från alu
Varje bil var ju lite av en prototyp vad gäller tävlingsbilar, så det är ju inte säkert att alla såg ut så här...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Bärarm fram - byta till stål från alu
Snyggt!
Undrar hur mycket tyngre bärarmarna är... Kan ju inte skilja mycket alls. Hur man löser caster-biten känns inte så kämpigt faktiskt.
Men det ser ut som att de flyttat upp inf punkterna på bilen. Hade ju velat göra det egentligen, men det är mer jobb än det är värt i detta läge. Vill dock ha ett liknande droplink fäste för att snabbt och enkelt kunna justera cornerweight och få till regn-setup.
Undrar hur mycket tyngre bärarmarna är... Kan ju inte skilja mycket alls. Hur man löser caster-biten känns inte så kämpigt faktiskt.
Men det ser ut som att de flyttat upp inf punkterna på bilen. Hade ju velat göra det egentligen, men det är mer jobb än det är värt i detta läge. Vill dock ha ett liknande droplink fäste för att snabbt och enkelt kunna justera cornerweight och få till regn-setup.
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Bärarm fram - byta till stål från alu
Magnus (oddball) har boxade stålarmar fram som ger sen offset. Nu kör han med smala 7x15 Et23 men då ligger de i skärmkanten. Det är två länkarmar som är kapade snett och ihopsvetasade, sedan stående förstärkningar på yttersidorna. En lösning jag mycket väl skulle kunna tänka mig själv.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Bärarm fram - byta till stål från alu
Ja, det jag gillar med stål-bärarmar är ju att det är billiga, enkla att bygga om och har en bra led ytterst. Ska undersöka om jag kan få ihop bra casterblock bara!
O/T - Gillar din brorsas bil, den är asfrän! Hade velat veta mer liksom. Den har ju så många udda lösningar och den har ett riktigt schysst stuk. Min bil har ju också en historia...hmm...vore nästan lite kul att skriva ihop en sida om FRÄNA bilar, inte bara 944:or! Jaja, åter till tekniken!
O/T - Gillar din brorsas bil, den är asfrän! Hade velat veta mer liksom. Den har ju så många udda lösningar och den har ett riktigt schysst stuk. Min bil har ju också en historia...hmm...vore nästan lite kul att skriva ihop en sida om FRÄNA bilar, inte bara 944:or! Jaja, åter till tekniken!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users