Page 1 of 1

Funderingar ang torsionsstavar

Posted: 2010-09-28 17:32:20
by posse944
Tja!

Håller på att renovera bakvagnen på min 944 och tänkte passa på att sänka bilen och göra den lite styvare.

Har några frågetecken...

-Hur mycket sänks bilen bak om man vrider ETT "hack" på torsionsstavarna? Kommer sänka ca 4-5cm i fram och vill matcha det i bak :wink:

-Finns det tjockare torsionsstavar att få tag på eller måste man montera coilover om man vill få det styvare bak? (Ska inte åka bana så behöver inte "värsta grejjerna" :wink:

MVH Tommy

Re: Funderingar ang torsionsstavar

Posted: 2010-09-28 19:01:38
by Cédric
Det finns många olika varianter att välja på, jag valde stavar från cip1.com, 28mm, överlägset billigaste stället att köpa stavar från. Om du är intresserad kan jag kolla exakt vilka det var, eftersom det inte är specade till porsche utan i olika längder och splines så är det lite lurigt. Vet dock inte vad frakt går på hit eftersom jag fulade hem dom.

Ang indexering kan det bli klurigt, men tänker man först behöver man bara göra det en gång. Jag tycker klart att folk överskattar arbetet.

Guide för att byta och en excelfil för att hitta ett bra grundläge länkas nedan. Det går ju även justera ganska mycket av höjden direkt på bärarmen.
http://944spec.org/944SPEC/content/view/42/25/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Funderingar ang torsionsstavar

Posted: 2010-09-29 07:52:23
by patand
Cédric wrote:Det finns många olika varianter att välja på, jag valde stavar från cip1.com, 28mm, överlägset billigaste stället att köpa stavar från.
Finns säkert också en uppsjö begagnade stavar att köpa från t.ex 944 Turbo eller 968 (m030) som ju är hårdare än vanliga 944 stavar om man inte vill köpa nytt.

Det går även att krångla dit 911 stavar, men då krävs lite ombyggnad (jag har 911 Turbo stavar på min 931a).

Re: Funderingar ang torsionsstavar

Posted: 2010-10-01 20:58:29
by Uffe L
Hej!

Jag kan tyvärr inte heller säga hur mycket ett snäpp ger. Det är 40 splines på inre infästningen på T-staven samt 44 på yttre och det går väl att räkna på hur många grader det blir (9 resp ~8,2 grader på inner resp ytter enligt
: http://members.rennlist.com/944sandmore/torsbar2.htm ) per hack och via geometri räkna ut vad det ger på hjulet. Jag brukar dock dra ut staven (har tagit bort locket på torsionsröret och svetsat muttrar på stavarna så att jag kan ta ut dem utan att ta ner bakvagnen), sänka eller höja så många mm jag vill ha och sedan banka i staven igen så slipper man räkna och eländas.

Jag hade orginal 23.5mm-stavar i min, gissar att det är det du har? Var som kolasnören ungefär. Bytte till 968 CS (25,5 mm, samma som Turbo S). Blev hårdare men alldeles för mjukt för min smak (R-däck och banåka). Nu har jag Sway-Away 30 mm och det börjar likna något. Är du intresserad så har jag mina 968 CS-stavar kvar, med påsvetsad mutter som kan skäras bort om man vill. Ska till Katrineholm nästa helg så jag kan ta med dem på vägen. Ge ett bud via PM om du är sugen!

M.v.h. Ulf