Page 1 of 1

Ersättning till den som löser detta motor problem..!

Posted: 2010-09-27 22:54:25
by flipp
Hej!

Har en Porsche 944 -84. Köpte den som renoveringsobjekt med knackande ventiler och topplockspackningen som hade gått. Oljetryckskontakten var trasig så oljetrycket va en gissning. Säljaren påstog att han åkte på resa med den där han på väg hem från resan märkte att oljetrycket plötsligt försvann. Det började ticka i toppen. Han bogsera hem den och här köpte jag denna.

Plockade isär toppen hemma oc´h köpte nya hydrauliska tryckare, topplockspackning, samt annat smått. Kollade lilla backventilen på sidan i blocket. Funka finfint.

Måste bara klargöra att jag är en mycket van meck. Kan det mesta kring denna motor. Ställer tom balans+kam rem i garaget. ink byte kolv + planing/portning topp eller nått annat. Inget skryt, men vill bara förtydliga så ni förstår att jag troligen inte har förbi sett något.

Ok! Bytte allt och den gick fint, men med lite knack fortfarande. Men jaja... kanske släpper? Hade ju iaf. stått ett halvår när jag köpte den. Åkte och besikta, gick igenom med perfekt HC halt och inga problem alls. Rent papper. Hemma: Kollade oljan. Så fruktansvärt svart. Bytte olja+filter 3 ggr + en gång med 30/70 olja och diesel för att spola rent. Sen 5-50 helsyntet i. De tidigare ägarna mäste ha slarvat. Allt klart och fint nu. Härligt.

Dagen där på tog pappa en sväng och motorn nyper nästan helt. Den stannade vid kopplingsnedtryckning. Starten orkade precis dra runt lite..........!!!! :shock: :cry:

Hemma och mecka igen då! Vad i helsike... Detta måste ju vara oljetryckrelaterat. Annars skär inte en motor ihop på detta sätt. Verkar vara ram/vevstaktlager då "stora muttern" ej sviktar när mam hänger på ORDENTLIGT!

tog detta problem i denna ordning: Tog ner frambalk med tillhörande saker och sen så...

1. kollade igenom tråget och pickup. Inget fel what so ever. Tar inte luft!
2. Oljepumpen är OK. Har kollat lager och packningar, spel och funtionstestat den. Inga problem!
3. Ok! Aha klart att det är stopp i någon del kring oljekylaren... Rev allt i små bitar och kollade. Tog även lilla pistong ventilen "pressure valve ventilen".. Inga problem alls! Allt såg super ut. Skruvade ihop allt igen. Meckade i tot. 20 timmar under 3 dagar. Att nått har/håller på att gö sönder på riktigt kan jag ta, det är bara att mecka, men var i helsike är detta? Har aldrig varit med om maken. Varför har jag inte tillräckligt med tryck så bilen går bra , utan "tick" samt små lagerdelar i tråget.

Ok, tror nog ni förstått!? Och nu? I'm out... NÅ. Vad sjutton är det för fel, håller på att bli galen???? HJÄLP!? :?

Re: Ersättning till den som löser detta motor problem..!

Posted: 2010-09-28 06:43:39
by Mats Jacobsson
Helt klart så behöver du lyfta ur motorn och renovera den, lagerdelar i tråget är inte bra.
Som du beskrev så har oljan inte blivit bytt som den ska, så detta har nog kortat livslängden på motorn.
Det står inte hur långt bilen har rullat? Tror inte det var så klokt att spola rent motorn med diesel, du kan ha fått skit som släppt och satt sig någon stans så att du inte haft tryck. Att köra helsyntet i en sådan motor är mycket vanskligt.
Nu kan du välja om du vill
1 Renovera den befintliga motorn.
2 Hitta en begagnad motor som du inte vet något om.
3 Heller fundera på om du skulle kunna stoppa i en annan motor i bilen 8)

Alt beror på plånbokens storlek och vad man vill med bilen.
Jag skulle nog valt att stoppa i en annan motor typ Saab 2.0 T på 150 Hk
Den går att besiktiga med samt att skrämma upp lite vid ett senare tillfälle.

Lycka till

Re: Ersättning till den som löser detta motor problem..!

Posted: 2010-09-28 13:59:13
by Bathory
Låter som du kan ha ngt fel i tryckventilen (reliefvalve).
Detta är ren spekulation från min sida då jag själv nyligen stött på ett liknande problem på Dirfors bil.
Har inte hört med honom ngt mer om detta men jag skickar med en bild på det så du ser hur det ser ut.
Hoppas att du löser det.

Mvh
Sven

Re: Ersättning till den som löser detta motor problem..!

Posted: 2010-09-28 17:05:24
by bergodalvana
lyfte du ur motorn när du gjorde i ordning den?

Re: Ersättning till den som löser detta motor problem..!

Posted: 2010-09-28 20:17:52
by flipp
Har nu lyft ut hela motorn. Ska nu fundera på vad jag ska göra åt det hela... Tack för alla svar hittills
/M

Re: Ersättning till den som löser detta motor problem..!

Posted: 2010-09-28 21:36:09
by Mats Jacobsson
Lyft tråget och inspektera skadorna...
Skulle vara intressant och se hur det ser ut, lite bilder..

Re: Ersättning till den som löser detta motor problem..!

Posted: 2010-09-29 07:36:42
by TuRboSimPa
Kan vara något som blockerar en oljekanal. Jag blev mycket konfunderad efter att monterat nytt short block i en Chrysler och den nöp trots allt var genmomgånget. Fabriken hade glömt borra upp en oljekanal i blocket. Kanske det sitter en plugg i någon kanal?

Re: Ersättning till den som löser detta motor problem..!

Posted: 2010-10-01 05:41:14
by Dirfors
Som jag har förstått det är det väldigt ofta fel på de tre-delade tryckventilerna (OPRV, som Bathory visade), och Porsche själva har rekommenderat under en lång tid att man byter ut dem mot den nya i ett stycke. Nackdelen är att en sådan ny kostar runt 3500-4000:-, så antingen har man pengar i överflöd, eller så måste man vara säker på att det är ventilen som rykt.

Jag har som sagt samma problem på min 944 -84, och börjar snart tröttna på problemet :P

/Dirfors