Page 1 of 1

Hur får man rätt caster

Posted: 2010-09-27 15:43:37
by Zep-924S
Efter hjulinställningen står caster på 1 grad 35´ när den borde vara mellan 2 grader15´och 3 grader. På däckfirman som gjorde denna inställning sa de att man inte kan ställa caster och att avvikelsen t.ex. kan bero på gamla bussningar. Kan detta stämma och kan det ännu vara något annat än bussningar som gör att jag inte har rätt caster? Tycker att min styrning inte är helt perfekt och den borde ju kunna bli bättre om casterinställningen skulle vara rätt.

Re: Hur får man rätt caster

Posted: 2010-09-27 17:29:35
by Mattias 924
Man justerar caster genom att flytta bakre bärarmsbussningen innåt eller utåt. En justering av caster påverkar alla andra vinklar mer eller mindre utom möjligen Ackermann.

En ökning av caster på din bil borde göra den mer kursstabil, mer tungstyrd i fart och mindre nervös runt mittläget.

Re: Hur får man rätt caster

Posted: 2010-09-27 19:19:25
by Zep-924S
Är dethär något som gäller alla bilar eller bara "min"? De sa på däckfirman att det är få bilar som man kan justera caster på och åtminstone på min så gjorde de inget åt castervinkeln.

[quote="Mattias 924"]Man justerar caster genom att flytta bakre bärarmsbussningen innåt eller utåt. En justering av caster påverkar alla andra vinklar mer eller mindre utom möjligen Ackermann.

Re: Hur får man rätt caster

Posted: 2010-09-28 08:44:36
by patand
Zep-924S wrote:Är dethär något som gäller alla bilar eller bara "min"? De sa på däckfirman att det är få bilar som man kan justera caster på och åtminstone på min så gjorde de inget åt castervinkeln.
Alla 924, 944, 968 modeller kan man justera caster på.

Re: Hur får man rätt caster

Posted: 2010-09-28 10:49:53
by Pehr Johnsson
Zep-924S wrote:Är dethär något som gäller alla bilar eller bara "min"? De sa på däckfirman att det är få bilar som man kan justera caster på och åtminstone på min så gjorde de inget åt castervinkeln.
Mattias 924 wrote:Man justerar caster genom att flytta bakre bärarmsbussningen innåt eller utåt. En justering av caster påverkar alla andra vinklar mer eller mindre utom möjligen Ackermann.
På bararmens bakre infästning vid bussningen finns det en tapp på axeln som går igenom bussning och bärarm. Vrider man denna tappen så ändrar man caster.

Har själv varit med om samma problem. Skulle göra fyrhjulsinställning på 44:an och det skulle inte vara några problem, dom fixar ALLA bilar och Porschar skruvade dom ofta med...yeah right :roll:
-Har ni verkyget som behövs för att ställa toe i bakvagnnen, frågade jag. Som svar fick jag att dom varit i branchen i 25 år (eller nått sånt) och hade allt som behövdes...yeah rigt :roll:

När bilen kom på lyften stod dom som frågetecken och skakade på huvudet över bakvagen och konstaterade snabbt att dom kunde inte göra ett skit. Sen skulle som slå upp värde i sin dator men det gick inte... dom fick leta upp 10 år gammal mjukvara för att kunna knappa in uppgifterna, det tog väl en timme eller så....
När dom väl var färdiga och bilen stod på backen igen så fick jag beskedet - "Du grabben, det gick inte att ställa caster på den här modellen". Upp på lyftern igen visa, berätta och peka! Sen var det bara at göra om och göra rätt....

Re: Hur får man rätt caster

Posted: 2010-09-28 11:01:44
by Mattias 924
Pehr Johnsson wrote: På bararmens bakre infästning vid bussningen finns det en tapp på axeln som går igenom bussning och bärarm. Vrider man denna tappen så ändrar man caster.
Olika på olika årsmodeller ?

Klickbar bild.
Image

Re: Hur får man rätt caster

Posted: 2010-09-28 11:26:09
by Pehr Johnsson
Mattias 924 wrote:
Pehr Johnsson wrote: På bararmens bakre infästning vid bussningen finns det en tapp på axeln som går igenom bussning och bärarm. Vrider man denna tappen så ändrar man caster.
Olika på olika årsmodeller ?

Klickbar bild.
Image
Tydligen! Min S2:a hade ju alu bärarmar och då ser det visst annorlunda ut.

Re: Hur får man rätt caster

Posted: 2010-09-28 11:30:47
by Zep-924S
Det är konstigt att man alltid måste gå till detta forum för att få veta hur saker o ting skall vara. Man kan visst aldrig lite på "experter" :x . Blir väl att fara dit igen o lära dem ett o annat :roll: . En annan sak som jag blir fundersam över är om deras inställningar är de rätta. Har någon här på forumet de rätta inställningarna för en 924S (antagligen samma som 944 före -86)?

Borde jag även vänta med hjulinställningen tills jag bytt ett hjullager som är slut? Funderar om hela hjulet är glappt så får man ju inte exakta värden.

Re: Hur får man rätt caster

Posted: 2010-10-06 12:08:28
by Zep-924S
Besökte firman som ställde hjulvinklarna igår. Fick prata med någon som visste bättre vad de gjort med min bil denna gång. De hade faktiskt ställt caster så mycket som det bara gick. Jag undrar nu bara vad det kan bero på att det inte går att få caster justerat mera?

Re: Hur får man rätt caster

Posted: 2010-10-06 12:13:39
by Mattias 924
Om de har justerar så mycket som det bara gick är det väl bara att du lossar på två bultar och kollar om justeringen är i ändläget.

Re: Hur får man rätt caster

Posted: 2010-10-06 20:07:09
by Zep-924S
Jag har inte själv varit och kollat under men mannen jag talade med sa att de justerat så lång det gick. Får väl ta mig en titt senare när jag i alla fall skall palla upp bilen för att byta hjullager.
Mattias 924 wrote:Om de har justerar så mycket som det bara gick är det väl bara att du lossar på två bultar och kollar om justeringen är i ändläget.