dme box olika nummer!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
hårdrocka´n
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2005-07-23 22:14:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

dme box olika nummer!

#1 Post by hårdrocka´n »

Undrar om vilka boxnummer jag kan kolla på till min bil??

Har en 944 turbo från 1990. Har kollat på bildelsbasen och sett att turbosar från 86 bla har box med samma nummer som jag (0261200075).

Hittade en box från en 944t från 91 med box nummer 0261200088. Är det kanske så att någon tidigare ägare har kastat in en box från en äldre 220hk turbo i min bil?!
Boxen från 91an borde väl fungera kanon?? Är det något som kan vara annorlunda som gör att det inte kommer funka??

Hoppas nu bara att det är det här som är felet.....
PORSCHE + HÅRDROCK = GLÄDJE!!

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: dme box olika nummer!

#2 Post by Henka »

Jag kan inte svara på om de båda går att använda men jag har en liggandes i garaget som jag kan kolla upp numret på om du vill. (Köpt till min -87:a men då var det chipet som var felet)
/Henka
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: dme box olika nummer!

#3 Post by mijo »

Till M44.52 (250 hk) ska det vara väl vara DME 951.618.121.10 d v s Bosch nr 0 261 200 088.
M44.50/51 har väl 951.618.121.08 vilket gissningsvis kan vara Bosh 0 261 200 075 då som är till 220 hk?

Fast dessa nummer specar ju bara boxen, chippet i den har egna rev.nr och det finns ett gäng, tror det ändras varje årsmodell minst, själv tror jag det var 89 års chip jag satte i min 90 när jag tog bort trimmet.

Skulle gissa att DME från 91 är mer rätt i en 90 än från en till 220hk. Fast jag vill minnas jag hört att
sena 91 har andra spridare eller nått vilket skulle kunna innebära annat chip :roll:

KLR till M44.52 är väl 951.618.113.09 med Bosch nr 0 227 400 145

Har du trimchip räcker det väl att boxarna har rätt nummer för motorn, årsmodell borde ju inte spela nån roll i så fall. Kanske är viktigast att chippen i de båda boxarna är "matchade" med varandra?

User avatar
hårdrocka´n
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2005-07-23 22:14:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: dme box olika nummer!

#4 Post by hårdrocka´n »

Verkar ju som om jag har en äldre uppsättning boxar i min bil:

Dme 0261 200 075 (951.618.121.02)
Klr 0261 201014 (951.618.113.02)

Använder mig av chip från Tomas (maf med etanol)

Beställde en box med nr 0261 200 088) Från en 91a. Hoppas det funkar!!! Vet ju fortfarande inte om det är det som är felet!
PORSCHE + HÅRDROCK = GLÄDJE!!

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: dme box olika nummer!

#5 Post by mijo »

Jo, men båda boxarna verkar ju var äldre så de passar nog ihop. Har du ändå bytt till chip anpassade till effekten/ladd behöver det ju inte vara något problem att boxarna egentligen är till en 220hk. En del trimmare byter väl inte ens chip i KLR, bara DME och sätter pys på WG:n som jag förstått det.

Vet inte om det skiljer något i de elektriska gränssnitten DME/KLR/Motor mellan 220hk och 250hk?

Om du bara byter DME till nyare och inte KLR kan det ställa till det då kanske? Någon som testat?

User avatar
hårdrocka´n
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2005-07-23 22:14:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: dme box olika nummer!

#6 Post by hårdrocka´n »

fått hem boxen nu, skulle det funka att bara koppla in den för att se om det var där felet va eller måste jag byta chip oxå, kör ju med inställning för bensin nu...

tänker ju bara starta den och se att den inte bara lägger av!
PORSCHE + HÅRDROCK = GLÄDJE!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users