Har lite problem med "oljestänk" på min 944 .Nu ska jag bara försöka klura ut varför.
Läser på Turbo Tech * Blårök eller olja i luftledningar eller avgassystem kan bero på att oljereturen från turbon inte fungerar tillfredsställande. Kontrollera och rengör vevhusventilationens alla delar samt oljereturledningen (från turbons undersida till motorblocket).* Kollade på Clarks efter beskrivning på hur man rengör vevhusventilationen men hittade inget, Någon som har nån erfarenhet? Eller är det bara att beställa en ny turbo
När du skriver oljestänk menar du ut ur avgasröret eller i ic-rören?
det är normalt med en mindre olje film i ic-rören på våra bilar.
Blåryker den mycke så är nog turbon på väg att gå.
och rengöra aos:en på våra bilar går inte utan att skruva bort den o det innebär att man måste ta bort en himla massa saker.
Men kolla upp så att alla slangar sitter som dom ska o inte är spruckna.
på toppen av aos:en sitter det en 90 graders slang med en backventil på o den brukar bli torr o spricka sönder (för att komma åt den måste du ta bort insuget).
Det är även smart att ta bort ic:n o skölja rent den om det aldrig är gjort.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Hej Johan och tack för svaret.
Misstänker att det är turbon som börjat läcka eftersom jag efter lite hårdare körning får en oljefilm bak på bilen! Bilen fungerar i övrigt perfekt men pustar svart/blått vid gaspådrag.Så nu är den avställd tills tid finns att byta turbon. Nån som kan rekomendera vart man ska köpa turbon? Har inga planer på att trimma.
losventos wrote:Hej Johan och tack för svaret.
Misstänker att det är turbon som börjat läcka eftersom jag efter lite hårdare körning får en oljefilm bak på bilen! Bilen fungerar i övrigt perfekt men pustar svart/blått vid gaspådrag.Så nu är den avställd tills tid finns att byta turbon. Nån som kan rekomendera vart man ska köpa turbon? Har inga planer på att trimma.
Har en turbo från en -86 liggandes. Balanserad av GIK, inte använd efter det...
skiljer i storlek på avgashus mellan 220hk o 250hk modellerna.. Kan ju kolla om det är nåt glapp i axeln genom att lossa slangen från lmm in mot turbon.. sen kan den nog va dålig utan att den glappar,men brukar väl höra ihop..