Vettiga kompressionsvärden för 924?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
micmac
NA-Poster
Bilmodell: 924 na

Vettiga kompressionsvärden för 924?

#1 Post by micmac »

Om jag inte minns fel anger Haynes att kompressionen på alla 924 ska vara mellan 8 och 11 bar med 6 bar som nedersta värde och max 3 bar i skillnad mellan cylindrarna. Stämmer detta verkligen?

Själv fick jag följande värden (med biltemas påskruvbara mätare): 1:an 13,1 bar, 2:an 11,9 bar, 3:an 14 bar och 4:an 12,15 bar. Verkar högt i såna fall men är verkligen Haynes-värdena något att gå efter?

Visst kan jag tänka mig att det är sot i motorn. Tändstiften behöver rengöras ibland och ibland dieslar motorn en sekund efter att jag stängt av den. Men jag har i alla fall kört runt Europa i sommar - 700 mil inklusive autobahn och bergsvägar, så om det var allt för allvarligt borde den väl ha varit kaputt vid det här laget?
924 na 1980

TuRboSimPa
S-Poster
Bilmodell: 951

Re: Vettiga kompressionsvärden för 924?

#2 Post by TuRboSimPa »

Om biltemas och Haynes klocka visar samma vet ju ingen, men att jämföra mellan cylindrar kan den säkert. Om bilen får för mycket soppa sotar den gärna eller om du kör mycket korta sträckor med bilen. Prova att hälla lite etanol i tanken och ut på motorvägen och tukta bilen, alt spruta in lite vatten med blomspruta i insuget. Då bränner du bort soten och kan göra ett nytt test.

micmac
NA-Poster

#3 Post by micmac »

Tack för tipsen!! :)
924 na 1980

safe
Addict
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

#4 Post by safe »

Det enda vettiga du kan få ut av ett komptest är hur lika cylindrarna är. Du bygger inte upp så mycket sot i den att du får markant högre komp.
Ett sätt att rengöra förbränningsrummen är att dra upp motorn på 3000 varv lossa en mindre vacuumslang i insuget och låta motorn suga upp vatten från en burk. Man får inte låta den suga så mycket att det låser motorn, men den kan suga i sig bra mycket utan fara. Det bör kasta ut skit genom avgasröret!

Vill man ha en diagnostik över hur tätt förbränningsrummet är så ska man göra ett "leak down" test. Då har trycksätter man med trycklyft vid övre dödpunkt på kompressionsfasen och mäter hyr mycket tryck i procent man förlorar. Man kan då också avgöra om det är ventiler eller kolvringar.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

micmac
NA-Poster

#5 Post by micmac »

Är det någon som har en åsikt om kompressionsskillnaden?

Jag får intrycket att man accepterar väldigt stora skillnader i dessa motorer. Haynes säger att man inte ska ha mer än 3 bars skillnad (med en maxkompression på 11 bar), dvs 27 %. Mina mätningar ger en kompressionsskillnad på 2,1 bar jämfört med max 14 (15 %). På annat håll har jag hört att man inte bör ha mer än 10 % skillnad i kompression mellan cylindrarna i en motor, fast om det är tillförlitligt vet jag inte.
924 na 1980

QV_
Addict
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980

#6 Post by QV_ »

Liten skillnad mellan cylindrarna är det man vill ha men kompretionstest är rätt grovt instrumment.

Att motorn "dieslar" skulle jag gissa på att du använder 95 oktan istället för 98. Om du använder 98 så är det kanske dags att ta bort sotet. Har aldrig använt de metoder som det skriv om i tråden utan har var gång jag behövt sota toppen tagit bort densamma. (dock har jag aldrig renoverat en 924 ännu)

Varför gjorde du testet. Tycker du att motorn går dåligt eller var det bara kul?

Har haft en del diskutioner med Haynes tekniska personal och de är vettiga. Står det 3 bars skillnad så är det nog ett OK riktvärde. Men skulle jag vara sugen på att riva en motorn så är 2,1 bars skillnad tillräcklig :D

/Janne

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924

#7 Post by Cédric »

Mätte du kallt eller varmt? Går den fint så ser jag ingen mening i att öppna den. Vilka tändstift kör du med, är tädningen kollad ofta? Har du rätt luft/bränsle-blanding? Den borde inte eftertända alls om allt är som det ska, se till att ha koll på tändningen, den ändrar sig ofta mde brytare.

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#8 Post by gegge »

Kompet låter högt. Skulle kunna passa om block/topp är planat rejält eller om kammen är felställd en kugge. Men som sagt tidigare, går den bara och låter ok skulle jag låta det vara. Kör den på bra soppa bara.

Om det är sot kanske det skulle gå om man varavde upp den lite och stod med en blomspruta och dimmade på ordentligt vid insuget. Tycker att tändstiften skulle avslöja det då. ¨Skulle sot höja kompet? Spontant gissar jag på tvärtom med ventiler som inte tätar osv.

Jag ligger på 9 bar med nybyggd ej inkörd turbomotor med beräknat komp på 7,9:1 och lite vassare kam, men över 11 bar är inte ovanligt på turbomotorn med 8,5-8,7:1 i komp.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924

#9 Post by Cédric »

har för mig att jag fick 10-11 på min 931 med 8,5 i komp med biltemamätare..

micmac
NA-Poster

#10 Post by micmac »

Tack för alla inlägg. Jag hade ingen aning om det ramlat in så många svar med tiden. Har sett mängder med åsikter i den här frågan och misstänker att den får bordläggas. Har t.ex. i en äldre tråd sett att någon hade drygt 14 bar på alla cylindrar och var klart nöjd med det. Sen beror det naturligtvis helt på HUR man gör när man mäter: skruvar man ur alla tändstiften (ja), kopplar man ur bränslepumpen (ja) och har man ett stort och fräscht batteri (ja). Och mäter man med varm motor (förstås).

Prövade tipset att suga vatten genom motorn efter att ha läst lite mer om detta på nätet, dock bara 75 centiliter i stället för 150 som de flesta förordar, eftersom jag förde ett sånt satans oväsen här på parkeringen mellan alla stora bostadshusen i stockholms innerstad och det tog sån tid. Men bilen gick mycket bättre efter det, helst på höga varv. Och gick tystare på höga varv. Det där ansträngda ljudet var borta. Man växlade ner både en och två växlar jämfört med tidigare och låg på trean på E4:an ut ur stockholm. Men det kan lika gärna bero på att jag samtidigt och äntligen bytte vakuumslang från insuget till fördelardosan till en med rätt dimension, så att vakuumförställningen på tändningen fick en chans att börja fungera igen. En konstig bieffekt blev dock att tändkabeln hoppade av ettans tändstift två gånger medan jag provkörde och låg och glappade (och det är den enda original porsche-kabel som jag har kvar i motorn för närvarande, resten är biltema). Blev orolig att det hänt något vid tändstiftshålet under vattenexperimentet men sen har kabeln suttit som gjuten på tändstiftet så jag har lagt det på hyllan.

Jag mätte kompet delvis för att se om det blev skillnad när jag justerade ventilerna. Men efter ventiljusteringen har jag skiftat fokus. Naturligtvis kör jag på 98 oktan. Har dock problem med att motorn inte håller tomgång med kall motor och med bränsleblandning ända sedan jag köpte bilen förra året och det har flyttat upp till nummer ett på listan över saker att försöka åtgärda. Helst som jag verkar ha något slags sotproblem. Har dragit mig för att joxa med bränsleledningar etc men det går inte att undvika längre.
Då har åtminstone en förbryllande fråga dykt upp som jag tänkt fråga om i en separat tråd
forum/viewtopic.php?f=3&t=23317" onclick="window.open(this.href);return false;

Frågan är Vad har jag för mystisk ventil bredvid min bränslefördelare?
Mystisk ventil 2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 na 1980

Post Reply