Ventilspelsfrågor 924
Posted: 2010-09-14 11:31:06
Kontrollerade ventilspelet på min 924. Det var första gången jag gör detta och jag blev osäker på vad Haynes-manualen menar. I motsats till amerikanska och japanska 924 n/a där Haynes anger riktvärdet 0,2 mm för insuget med varm motor rekommenderar Haynes 0,2 mm + 0,05 mm för de europeiska 924 n/a. Formuleringen förklaras inte och jag har inte sett att någon refererar till detta +värde i någon tråd, utan de flesta tycks hålla sig till 0,2 som riktvärde. Jag tolkar det som att Haynes menar 0,2 - 0,25, fast kanske är det så att de rekommenderar 0,25 mm?
I alla fall så hade jag följande värden: 1:an 0,2 mm med en dragning åt 0,25, 2:an 0,15, 3:an och 4:an 0,25. 1:an verkade ju bra. Jag lossade 2:an upp till 0,2 men blev fundersam över 3:an och 4:an. Testade att skruva åt justerskruvarna ett varv, vilket ska ge en förändring på 0,05 mm, enligt Haynes, men trots att jag drog runt motorn några varv för hand så sjönk ventilspelet 0,1 mm ner till 0,15.
Funderar på att köra motorn en stund för att se om ventilspelet ökar till 0,2 mm. Å andra sidan är det ju bara dumt om 0,25 mm är rekommenderat. Är det någon som har en åsikt om detta??
När det gäller avgasventilerna så fanns det inte så mycket att fundera över. De ska vara 0,45 + 0,05 mm med varm motor. Jag har inget bladmått för 0,45 mm men alla avgasventiler har ett spel på över 0,4 men under 0,5 mm, vilket förhoppningsvis är bra nog. Eller borde jag kanske vara noggrannare och försöka använda ett 0,4 + ett 0,05 mm blad?
Brukar ventilspelet bli större med tiden när motorn slits?
Tack i förväg till alla som har ett tips.
I alla fall så hade jag följande värden: 1:an 0,2 mm med en dragning åt 0,25, 2:an 0,15, 3:an och 4:an 0,25. 1:an verkade ju bra. Jag lossade 2:an upp till 0,2 men blev fundersam över 3:an och 4:an. Testade att skruva åt justerskruvarna ett varv, vilket ska ge en förändring på 0,05 mm, enligt Haynes, men trots att jag drog runt motorn några varv för hand så sjönk ventilspelet 0,1 mm ner till 0,15.

Funderar på att köra motorn en stund för att se om ventilspelet ökar till 0,2 mm. Å andra sidan är det ju bara dumt om 0,25 mm är rekommenderat. Är det någon som har en åsikt om detta??
När det gäller avgasventilerna så fanns det inte så mycket att fundera över. De ska vara 0,45 + 0,05 mm med varm motor. Jag har inget bladmått för 0,45 mm men alla avgasventiler har ett spel på över 0,4 men under 0,5 mm, vilket förhoppningsvis är bra nog. Eller borde jag kanske vara noggrannare och försöka använda ett 0,4 + ett 0,05 mm blad?
Brukar ventilspelet bli större med tiden när motorn slits?
Tack i förväg till alla som har ett tips.