Page 1 of 1
Slitmönster och cambervinkel
Posted: 2010-09-10 12:22:19
by TobbeG
Har äntligen kommit ut och rastat Skalman på torr bana. Tre timmar open pitlane med TPC på Anderstorp, långa banan, var riktigt bra. Skönt att slippa stressa och ha tid på sig.
Går det att avgöra med hjälp av slitaget på däcket hur väl avvägt cambervinklel man har mot sin egen körstil mm
Tog en bild på höge framdäck, R888 265/35-18. Det finns en markering på däcket som ser ut som en liten trekant. Den pekar precis på gränsen till ytan som varit i backen.
Höger fram.jpg
Re: Slitmönster och cambervinkel
Posted: 2010-09-19 09:40:36
by patand
Det där såg väl rätt bra ut? Hur ser insidan ut?
Re: Slitmönster och cambervinkel
Posted: 2010-10-07 19:38:19
by Tomas
Eftersom snedslitage beror mer på toe än på camber så säger slitaget inte så mycket om cambervinkeln.
Re: Slitmönster och cambervinkel
Posted: 2010-10-08 07:29:25
by Henka_E
Vad har du för bussningar? Vad höll du för tempo?
På en "vanlig" bil med mycket gummi i framvagnen så kommer camber aldrig att vara statisk. Allt rör på sig! McP tappar dessutom camber i princip så fort du vrider på styret. Att du då får mycket slitage på utsida trots att du kör med så mycket camber du kan är normalt.
Upplevde du problem med att det understyrde?
Re: Slitmönster och cambervinkel
Posted: 2010-10-08 21:56:39
by TobbeG
patand wrote:Det där såg väl rätt bra ut? Hur ser insidan ut?
Hej, kul av du fick tråden att hoppa igång! Ska ta ett par bilder nu i helgen.
Re: Slitmönster och cambervinkel
Posted: 2010-10-08 22:05:36
by TobbeG
Tomas wrote:Eftersom snedslitage beror mer på toe än på camber så säger slitaget inte så mycket om cambervinkeln.
Efter att jag skruvat ihop bilen i somras har jag inte gjort någon orentlig inställning. Dock tror jag att jag har någon grad toe out och ca 1,5-2 camber (justerade in camber något efter en neutral toe justering)
Re: Slitmönster och cambervinkel
Posted: 2010-10-08 22:23:42
by TobbeG
Henka_E wrote:Vad har du för bussningar? Vad höll du för tempo?
På en "vanlig" bil med mycket gummi i framvagnen så kommer camber aldrig att vara statisk. Allt rör på sig! McP tappar dessutom camber i princip så fort du vrider på styret. Att du då får mycket slitage på utsida trots att du kör med så mycket camber du kan är normalt.
Upplevde du problem med att det understyrde?
tempo: ganska lågt mot vad bilen borde kunna prestera.mycket vilja, men dåliga spårval.
har lindsey ställbara topplagringar med ledlager, finns mer camber att ge. Standard sunkiga casterblock. Främre bussning, ny och hård.
Under eller över, svårt att säga. Jag är inte riktigt förare nog än. Något under kanske. Körde temporärt på turbo cup ben.